Kaos i cockpiten:

- Dette er kapteinen som skriker

Pilotene holder seg som regel på innsiden av flyet. Det er bare Tim Lancaster som har hengt utenfor.

HANG UTENFOR: Med fem kilometer ned til bakken hang kapteinen utenfor flykroppen.
HANG UTENFOR: Med fem kilometer ned til bakken hang kapteinen utenfor flykroppen. Foto: Illustrasjonsfoto: National Geographic
Sist oppdatert
COCKPIT-KAOS: Bildet er fra en rekonstruksjon i en TV-film av National Geographic
COCKPIT-KAOS: Bildet er fra en rekonstruksjon i en TV-film av National Geographic Foto: Foto: National Geographic

Les også: De aller fleste overlever flystyrt, slik øker du sjansene

Det hender at piloter lander på feil flyplass. Det hender at de sovner og ikke lander i det hele tatt. Det hender til og med at de henger utenfor cockpiten i 5200 meters høyde. Det gjorde Tim Lancaster en junidag i 1990.

Livtak, bokstavelig talt

Et BAC 111-fly fra British Airways er på vei fra Birmingham til Malaga. 13 minutter etter avgang har flyet nådd en høyde på litt over 5000 meter.

- Tetid, tenker kabinansvarlig Nigel Ogden og tar tak i håndtaket i cockpitdøra. I samme øyeblikk kommer en voldsom eksplosjon som blåser døra ut av hendene hans.

- Gode gud, en bombe! rekker han å tenke før han gjennom tåka som fyller cockpiten ser et syn han aldri skal glemme: Vinduet er borte. Kaptein Tim Lancaster er sugd ut av setet og kroppen henger utenfor. Han er utvilsomt på vei til å forsvinne ut i store, kalde tomrommet der ute.

Ogden kaster seg mot den eneste delen av kapteinen han kan se, beina, og får livtak. Han holder alt han er kar for, mens alt rundt ham suges ut. Papirer virvler rundt. En fastboltet oksygenflaske røskes løs og tar nesten med seg hodet hans på vei ut. Ogden kjenner at han dras utover selv, men en annen av de kabinansatte, John Heward, styrter til og tar tak i beltet hans.

Som om ikke situasjonen er ille nok, har beina til kapteinen i kaoset koblet ut autopiloten. Og cockpitdøra klemmer på kontrollspakene. Flyet med 81 passasjerer stuper ukontrollert mot bakken i 630 km/t.

"Der forsvinner han!"

Heldigvis har ikke annenpilot Alistair Atcheson løsnet på sikkerhetsbeltene sine etter avgang. I den isnende vinden får Heward og en annen stuert lempet vekk cockpitdøra og Atcheson lykkes å få kontroll over det løpske flyet. Han tar flyet nedover mot oksygenrikere luft og varsler tårnet i Southampton om den forestående nødlandingen.

Hele tiden har Nigel Ogden tviholdt i den bevisstløse Lancaster. Men trykket gjør kapteinens kropp tyngre. Og armene blir kaldere og kaldere i minusgradene. Det føles som om de er i ferd med å gli ut av ledd.

Og så glipper taket.

- Der forsvinner han, tenker Ogden. Men utrolig nok blir kapteinen presset inn mot flykroppen, han ligger i u-form rundt vinduene mens det blodige hodet hans banker mot flyet.

Se rekonstruksjon av hendelsen i denne videoen:


Air Crash Investigation - Most Extraordinary Cases - Funny bloopers R us

- Vi må la ham gå, sier én, men kabinansatt Simon Rogers får nytt tak rundt Lancasters ankler og stroppes fast i et av setene.

Med blod i fjeset og skulderen ut av ledd går Nigel Ogden ut i midtgangen. Det er, utrolig nok, helt stille i kabinen. Noen av passasjerene kan gjennom døråpningen se at frontruta er borte. Og at piloten henger på utsiden av flyet.

- Vi må forberede oss på nødlanding, sier Ogden. Til en av flyvertinnene hvisker han "Jeg tror kapteinen er død".

Men det var han ikke. Kaptein Tim Lancaster hang utenfor flyet i 18 minutter, men slapp unna med frostskader og et par brudd i armen. Fem måneder senere var han på vingene igjen. Ifølge britiske medier er han i dag pilot hos EasyJet.

En tekniker som hadde brukt for små bolter da han tilpasset det nye cockpitglasset, fikk for øvrig skylden for ulykken.

Denne saken ble første gang publisert 03/03 2011, og sist oppdatert 06/05 2017.

Les også