Elending veistandard i Russland

Dette er en motorvei

Neste gang du klager på veiene her til lands kan du trøste deg med at du ikke bor i Moskva og har en styrtrik arvetante Jakutsk – som du bare mååå besøke av og til.

Sist oppdatert
MOTORVEI I RUSSLAND: Norske motorveier er kanskje ikke så ille likevel....
MOTORVEI I RUSSLAND: Norske motorveier er kanskje ikke så ille likevel....

"Motorveien" nordøstover fra Moskva er 400 mil lang og noe for seg selv, i hvert fall de siste 100 milene. Da er man i Sibir og nærmer seg endepunktet, byen Jakutsk.

"Lena Highway"

Her i området er det permafrost og svinekaldt det meste av året, hvilket gir fast grunn, også under bilene på "L ena Highway", som denne stamveien litt ironisk kalles. Den følger i lange strekk elva Lena, nummer ti på listen over verdens lengste elver.

Om vinteren er det altså greit, veien er stivfrossen og man kan kjøre i henhold til fartsgrensen, 70 km/t.

Men når det livnar i lundar og det blir vår, er det en helt annen sak. De siste 100 milene før Jakutsk er ikke dekket med asfalt, og de som vil til denne byen pr. bil, bør tenkte seg om flere ganger - i det minste sjekke langtidsvarselet.

Dette gjelder hele sommeren, som er ganske kort i dette området av Russland. Her er stort sett kaldt. Vinterstid er gjennomsnittstemperaturen i Jakutsk 41 minusgrader.

Les også:

- Selvfølgelig elsker vi ute om sommeren

- Jeg fikk en tiger på tissen

Men altså: Veien til Jakutsk er blant de aller fæleste i hele verden, selv de verste kommunale veiene i Telemark er rene motorveiene i sammenligning.

Disse bildene er fra august 2006, da om lag 600 biler sto fast i gjørma. Det er ikke slik at et dusin kraftbiler fra nærmeste bilredingstjeneste kommer ilende til. Nei, her får man klare seg selv. Det er i og for seg greit, ettersom russiske veimyndigheter aldri har tiltenkt denne veien sommertrafikk - og til og med advarer mot sommerkjøring.

Men russiske bilister gir gass, hvilket betyr at de blir sittende fast i gjørma henimot en uke og må greie seg så godt de kan.

Så ille kan det bli at det oppstår "sultkatastrofer" blant bilistene i gjørma¿man har jo ikke proviantert for en uke.

En dag i løpet av disse augustdagene i 2006 merket en kvinne at fødselsriene oppsto med stadig kortere mellomrom. Ambulanse var selvsagt ikke aktuelt. Hun fødte et barn i bussen hvori hun var passasjer.

Les også: Fra Russland med moro

Kamp for tilværelsen

Under slike tilstander kan loven lett bli satt ørlite til side. På "Lena Highway" er det ikke så lurt å gå for langt fra bilen sin, ettersom det ikke er uvanlig at folk bryter seg inn i biler på jakt etter mat, bensin, klær, slepetau og andre "overlevelseseffekter".

Man kan ikke regne med så mye hjelp fra omverdenen, ikke etter at et redningsteam rykket ut for noen år siden og ble banket opp av frustrerte bilister som hadde tilbrakt flere dager i søla på "Lena Highway".

TIDKREVENDE: Det kan ta flere dager - noen ganger opp mot uker - før man kommer seg av flekken på ""Lena Highway"".
TIDKREVENDE: Det kan ta flere dager - noen ganger opp mot uker - før man kommer seg av flekken på ""Lena Highway"".

Stoppet nazistene

Russland er kjent for dårlige veier. Noen ganger kan det kanskje være greit, som den gangen Adolf Hitler i 1941 ga startsignalet til Wehrmacht om hurtigst mulig ta seg til Moskva. Noen vil ha det til at russiske veier gjorde mer motstand enn den Den røde armé - da høstregnet høljet ned.

Men nå er det roligere tider, ingen fare for invasjon. Hva med å reparere veien og legge asfalt? USA har jo laget motorveien under tilsvarende forhold i Alaska.

Blir det noengang bedre?

SÅNN KAN DET GÅ: En lastebil har havnet i gjørma på vei til Jakutsk.
SÅNN KAN DET GÅ: En lastebil har havnet i gjørma på vei til Jakutsk.

Tja, Russland har mye å bruke penger på. Og det spørs om en 100 mils veistump i Sibir er øverst på prioriteringslista. Og dessuten: Russerne er vant til å ha det tungt og vanskelig. De er verdensmestere i lidelse.

Les også:

På feil sted til feil tid

Den hemmelighetsfulle øya

Ofrer livet for åtte kroner dagen

Denne saken ble første gang publisert 11/05 2009, og sist oppdatert 06/05 2017.

Les også