Blodrøde tall for Norwegian

De høye drivstoffprisene får flyselskapet til å blø. Første halvår ga et resultat på minus 268 millioner.

MINUS: Første halvår i år ga Norwegian et resultat på minus 268 millioner.
MINUS: Første halvår i år ga Norwegian et resultat på minus 268 millioner. Foto: Foto: Hans Olav Nyborg
Sist oppdatert

Norwegian er ute i hardt vær om dagen. Det var langt fra oppmuntrende tall som ble presentert under dagens pressekonferanse. Til tross for at tallene over passasjerer peker oppover, vender tallene over Norwegians halvårsresultat nedover. Bare i løpet av de tre siste månedene har selskapet tapt hele 42 millioner norske kroner.

Oljeprisen har skylda

I fjor kunne Norwegian glede seg over et årsresultat på 76 millioner. I år må selskapet derimot i gang med en kriseplan for å få bukt med de store utgiftene. Drivstoffutgiftene har økt med skyhøye 200 millioner kroner, hvis man sammenligner 2. kvartal i år med 2. kvartal i fjor.

- Vi blør på grunn av drivstoffprisene, sier administrerende direktør i Norwegian, Bjørn Kjos.

Han legger samtidig vekt på at dersom man ser bort fra de økte drivstoffprisene, har selskapet klart å kutte ned med 10 prosent dersom man sammenligner med samme kvartal i fjor. Med andre ord betyr det at Norwegian er på god vei til å klare å kompensere for økningen i drivstoffutgiftene.

Selskapet er nå i gang med finne ut måter å kompensere for drivstofføkningen på. Blant annet har passasjerene måttet finne seg i å betale et drivstoffgebyr på både innenlands- og utenlandsreiser. Samtidig jobber Norwegian med å kutte ned kostnadene sine. Et samarbeid med det danske selskapet Sterling skal også være med på å få flyselskapet på rett kjøl.

UFF DA: Administrerende direktør i Norwegian, Bjørn Kjos velger nå å samarbeide med sin tidligere konkurrent Sterling.
UFF DA: Administrerende direktør i Norwegian, Bjørn Kjos velger nå å samarbeide med sin tidligere konkurrent Sterling. Foto: FOTO: Stian Lysberg Solum/SCANPIX

Fokus på innenlandsflygninger

Kjos understreket på pressekonferansen at Norwegian vil komme til å konsentrere seg om å fly innenriks og til og fra destinasjoner i Skandinavia, ettersom dette for tiden er de rutene som selskapet tjener mest penger på.

- I fjor sommer var vi tomme for innenlandsseter i juli. I år har vi bedre styring på setene og det ser bra ut, sier Kjos.

50 prosent passasjervekst

Selv om selskapet sliter med dårlige resultater, kan Kjos og Norwegian glede seg over at passasjerene strømmer til selskapet som aldri før. I løpet av første halvår fløy 4,3 millioner passasjerer med Norwegian. Det er en passasjervekst på hele 50 prosent sammenliknet med i fjor.

- Økningen i første halvår på nærmere halvannen million passasjerer er fantastisk bra. Det viser fortsatt sterk etterspørsel i markedet, og at Norwegian har et produkt våre kunder er svært tilfreds med, sier Kjos.

Ruteendringer

Norwegian kommer til å foreta en rekke rutenedskjæringer, samtidig som de åpner nye ruter.

- Man vet egentlig aldri hvordan rutene går før man prøver å fly. Man må tørre å sette i gang og man må tørre å trekke tilbake også, sier Kjos. Han annonserte at Norwegian vil redusere trafikken på ruter som Madrid, Paris og London og ga uttrykk for at overkapasitet og stor konkurranse lå bak disse avgjørelsene.

Selskapet presenterte også en ny rute som skal gå mellom Oslo og Ålesund tre ganger daglig fra og med 10. september.

Denne saken ble første gang publisert 17/07 2008, og sist oppdatert 05/05 2017.

Les også