Monstermaskiner i Titania-gruva:

Big toys for big boys

Europas største hjullaster og seks gigantiske dumpere gjør grovjobben i Titania-gruva, lengst syd i Rogaland. Her er det store leker for store gutter - som gjør den tyngste jobben.

SVÆR: Pass opp, her kommer Eurpoas største!

SVÆR: Pass opp, her kommer Eurpoas største! Foto: Gundersen, Thorkild

Publisert Oppdatert
SMÅGUTTER: Gruvesjef Knut Petter Netland (t.v.) og Vi Menns Øyvind Steen Jensen blir smågutter under den splitter nye Caterpillar-dumperen, som frakter 180 tonn stein i hvert lass.

SMÅGUTTER: Gruvesjef Knut Petter Netland (t.v.) og Vi Menns Øyvind Steen Jensen blir smågutter under den splitter nye Caterpillar-dumperen, som frakter 180 tonn stein i hvert lass. Foto: Gundersen, Thorkild

FLYTT DEG!: Pickup\ en styrer klokelig unna når Espestrand kommer dundrende i dumperen.

FLYTT DEG!: Pickup\ en styrer klokelig unna når Espestrand kommer dundrende i dumperen. Foto: Gundersen, Thorkild

HØYT HENGER: Gruvesjef Netland troner på toppen av hjullasteren, seks meter over bakken.

HØYT HENGER: Gruvesjef Netland troner på toppen av hjullasteren, seks meter over bakken. Foto: Gundersen, Thorkild

Det brummer stygt når gruvesjef Knut Petter Netland fyrer opp de 16 sylindrene og leker litt med gasspedalen. Uhyret han sitter med i hendene, bærer navnet Komatsu WA1200.

Størst i Europa

Det kan kanskje høres ut som en beskjeden riskoker fra Japan, men denne doningen er alt annet enn beskjeden. Giganten veier 220 tonn. Den er verdens største mekaniske hjullaster, og det finnes bare to av den i hele Europa. Den ene går i en gruve i Nord-Finland. Den andre går her, i Titania-gruven i Rogaland.

Svære leketøy

Vi er i Hauge i Dalane, tre mil øst for Egersund. Titania-gruva på Tellnes har vært i drift i 50 år, her utvinner man mineralet ilmenitt, som blir til pigment, som igjen brukes for å fremstille hvitfarge i forskjellige industriprosesser.

- Vi sprenger ca. åtte millioner tonn fjell i året. Kun tre millioner av disse knuses og prosesseres, resten skal bare lastes opp og kjøres bort til store deponier. Det betyr at vi trenger en maskinpark med den aller råeste muskelkraften!

Mange svære maskiner

Gruvesjef Netland kan i så måte være stolt av alle hestekreftene han rår over. Seks dumpere fra Caterpillar, som hver kostet 17 millioner i innkjøp, gjør jobben med å kjøre unna steinmassen som sprenges ut. Ingvar Espeland jr, fra Hauge i Dalane, kjører en av dem:

- Vi kjører steinmassene vekk fra bruddet, for man sprenger seg stadig dypere ned i bakken. Jeg trives veldig godt i jobben og innrømmer gjerne at jeg satt i sandkassa med gravemaskinen som liten. Det er liksom guttedrømmen, dette her, "big toys for big boys"!

LES OGSÅ:

Norsk kjemperigg, verdens største i sitt slag

Verdens største cruiseskip

Verdens største svømmebasseng

Kom i biter

DRØMMEJOBBEN: Ingvar Espestrand jr. fører en 180 tonns Caterpillar dumper, og nyter hver eneste time.

DRØMMEJOBBEN: Ingvar Espestrand jr. fører en 180 tonns Caterpillar dumper, og nyter hver eneste time. Foto: Gundersen, Thorkild

Dumper-gutta svermer rundt i bruddet som forvokste veps. Noe til veps, forresten, de laster 180 tonn hver seg. Men det er ingen tvil om hvem som er kongen på haugen. Komatsu-hjullasteren er den aller største og sterkeste.

- Vi har drift dag og natt, og det er viktig for oss at materiellet har høy kapasitet, sier administrerende direktør Dag Larsen. Hans oppgave er å utvinne mest mulig konsentrert ilmenitt, og da må maskinene gå døgnet rundt.

- Komatsu'en ble levert til oss i mars, og den kom ikke kjørende langs veien, for å si det slik.

Så brede veier finnes nemlig ikke her omkring.

- Den kom i biter og ble montert her i gruva. Da den sto ferdig, kom det en sjef fra fabrikken i Japan og deltok i "overrekkelsen". Han satte igjen et voldsomt monument med et samuraisverd også, som skulle bringe oss lykke, smiler direktør Larsen.

Kostbart dekkskift

Vi Menn får en liten "omvisning" på hjullasteren mens den står i ro - vi foretrekker det sånn. Vi føler oss forsvinnende små ved siden av de gigantiske hjulene. De rager nesten fem meter til værs og er skodd med hver sin fem tonn tunge kjetting. Tenk det: En kjetting på fem tonn!

STOR I KJEFTEN: Titania-direktør Dag Larsen, blir liten i gapet på Komatsu WA 1200.

STOR I KJEFTEN: Titania-direktør Dag Larsen, blir liten i gapet på Komatsu WA 1200. Foto: Gundersen, Thorkild

DEKKSKIFT FRA HELVETE: Vi Menns Øyvind Steen Jensen synes det er dyrt nok å skifte dekk på personbilen hjemme. Disse gigantdekkene koster 320 000 kroner - per stykk!

DEKKSKIFT FRA HELVETE: Vi Menns Øyvind Steen Jensen synes det er dyrt nok å skifte dekk på personbilen hjemme. Disse gigantdekkene koster 320 000 kroner - per stykk! Foto: Gundersen, Thorkild

- Den forlenger levetiden på dekkene, sier gruvesjef Netland. Og det kan trengs, for et dekkskift på dette monsteret er kostbart: 320 000, koster det å skifte ett dekk. Altså 1,3 millioner for rundt baut.

- Det er faktisk knapphet på disse dekkene i markedet, dette er ikke akkurat hyllevare, smiler Netland.

Nyttige tjenester

Regn ut

FORUM

Underholdning