De fant opp et monster, de tre studiekameratene Steve Chen, Chad Hurley og Jawed Karim, da de sjøsatte videodelingstjenesten YouTube.com 14. februar i 2005. Nettstedet gjorde det plutselig mulig å bli verdensstjerne over natta, dersom du hadde den rette miksen av talent, kreativitet - og flaks.

Justin Bieber var en totalt ukjent, talentfull 14-åring da han lastet opp sin første YouTube-video i 2007. Han ble oppdaget via den videoen. Nå har han den nest mest sette videoen på nettet: «Baby» er sett nær 1 milliard ganger, kun slått av sørkoreanske PSY's «Gangnam Style».

Også for amatører

Men også nordmenn har markert seg med sterke tall på YouTube. I disse dager handler selvsagt det meste om Ylvis-brødrene og «The Fox», som for lengst har passert 100 millioner seere. Ylvis er selvsagt godt hjulpet av sitt unike talent, men også produsentene Stargate, og et profesjonelt TV-team i ryggen, som kan gi videoen et stort løft.

Men det er mulig å nå langt også for en skarve amatør. I vinter hadde skiensgutten Kenneth Håkonsen (20) hørt en morsom låt på nettet, «Harlem Shake», der noen raringer hadde laget en crazy dans til det 30 sekunder lange klippet.

- Jeg var i militæret i Bardufoss, og så filmen sammen med en annen soldat. Vi tenkte vi kunne lage en morsom variant med troppen vår.

Som sagt, så gjort. Kenneth satte opp kamera på stativ, og deltok selv. Filmen består av en stram tropp i giv akt, hvor kun én soldat danser til musikken.

Så, plutselig, bryter galskapen løs hvor hele troppen danser som gale; en med hockeyskøyter og ei bøtte på hodet, en annen i bar overkropp med gassmaske, en tredje kjører rattkjelke i underbuksa (se videoen nederst i artikkelen).

Les også:

Ser du hva denne bilen er laget av?

Denne husken tar deg 400 meter over bakken

=

Uventet komedie

- Vi hadde det morsomt da vi laget filmen, men jeg hadde ikke drømt om den responsen vi fikk. Plutselig var videoen på VG Nett, og telefonen ringte ustanselig. Det var en sjokkartet opplevelse, sier Kenneth.

Over natten fikk videoen 1 millioner treff. 10. februar og de påfølgende dagene var Kenneth og troppen hans rikskjendiser. Så startet den virale spredningen, den som skjer av seg selv, uten at noen kan kontrollere det: Folk over hele kloden klikket seg inn på filmen, kommenterte, og delte. Andre lagde tilsvarende filmer, med dansen «Harlem Shake», i andre settinger. Men Kenneth Håkonsens film ble omtalt som «the original».

- Det sterkeste med filmen er sannsynligvis det faktum at vi var en militærtropp. I en sånn setting forventer man ikke komedie. Når det da likevel skjer, slår det nok sterkere sier Kenneth til Vi Menn, ni måneder etter klippet som gjorde ham til superkjendis.

Om enn for en stakket stund.

Penger til fest

For selv om Kenneths film i dag har passert 93 millioner klikk, gikk det ikke akkurat med Kenneth som med Justin Bieber. Hollywood har ikke ringt, og Kenneth har ikke hatt andre filmer ute som er blitt klikkvinnere. I dag er han ferdig i militæret, og jobber i en klesbutikk hjemme i Skien.

- Jeg skriver musikk, og spiller piano. Drømmen er jo å lykkes innen det feltet. Jeg vil bruke et år på å prøve, før jeg eventuelt går i gang med utdannelse. «Harlem shake» ga meg 29 000 abonnenter til min YouTube-kanal, og det gir meg i hvert fall et godt grunnlag.

Men rik ble han ikke

- Google, som eier YouTube, har et partnerprogram som gjør at du kan ha annonser før filmene dine, og dermed tjene penger på dem. Men skal du tjene noe å snakke om, må du eie alle rettigheter selv. Jeg eide jo ikke selve låten i filmen, så det ble bare noen tusenlapper.

Pengene gikk i hvert fall til et godt formål:

- De brukte vi på en skikkelig dimmefest!

Les hele saken
Les alt om:

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!