Du er ikke lenger alene på havet. Lenge før du får øye på den lille prikken av et fly, har det fulgt deg og sjekket om du har rent mel i trålposen. Både for Kystvakta, Kystverkets oljevernberedskap og Tollvesenet, er sensorpakken til det nye overvåkingsflyet blitt et ekstra trumfkort for å oppdage tjuvfiske, smugling og oljeutslipp på havet.

Vi får tilbud om å være med på et kombinasjonstokt ut fra Værnes en vintermorgen. Flyet, en Beechcraft King Air 350ER med kallesignalet «Midnight One», har base på Flesland og dekker rutinemessig kysten fra svenskegrensen og opp til Bodø et par ganger i uka. Denne gangen er Værnes valgt som utgangspunkt av praktiske hensyn for å ha kort vei til sildeflåten utenfor Mørekysten.

Etter en runde med avising, gir pilotene Mats Uchermann Larsson og Christian Waaler full gass nedover rullebanen og stikker til værs. Men allerede på 900 meters høyde flater vi ut og følger Trondheimsfjorden nordover.

- Der ser vi jammen en utedass, peker systemoperatør Jan Olav Ødegaard på skjermbildet på konsollen.

Kameraet sveiper videre og låser seg på parkeringsplassen til et lokalt samvirkelag. Vi ser tydelig hvordan en person lemper handleposene inn i bagasjerommet.

«Øyet» er et såkalt FLIR-kamera som er montert i en «turret» under buken og kan dreies 360 grader, omtrent som en disko-

kule. I infrarød modus ser det også gjennom mørke og dårlig sikt. I tillegg er det gyrostabilisert slik at man får et stødig bilde selv mens vi suser av gårde i 350 km/t.

- Fra denne høyden kan man fint lese navnet på et skip på tre kilometers avstand, forteller Ødegaard, mens han manøvrerer kameraet med joysticken, ikke helt ulik den man finner på en Play-station.

Under buken foran FLIR-kulen, har også flyet fått spesialtilpasset en slags omvendt skiboks. Den rommer den syntetiske radaren som kan oppdage en tynn oljefilm på vannet helt ut til 40 km på hver side. Radaren forteller også om tykkelsen på flaket slik at man kan se hvor det vil være mest effektivt å sette ut lenser.

Datafangsten blir tatt opp og kan brukes som bevismateriale i retten, og den kan også strømmes i sann tid til bakken eller et kystvaktfartøy for å dele på situasjonsbildet.

Kystverket overvåkingsfly Kystvakt fly LN-KYV Fiskerioppsyn Forurensingsoppsyn Miljøfly Beechcraft King Air 350 LR=

Kystverket overvåkingsfly Kystvakt fly LN-KYV Fiskerioppsyn Forurensingsoppsyn Miljøfly Beechcraft King Air 350 LR © Bonafede, Håkon

Militært sertifisert

Sivil flyovervåking har pågått i drøyt 30 år i Norge. I 1996 ble sensorkapasiteten kraftig forbedret med LN-SFT, en Fairchild Merlin som dessverre havarerte utenfor Sotra i 2008.

Den nyeste arvtageren, LN-KYV, ble operativ i fjor sommer. Beechcraften finnes både i militær og sivil utgave. Ifølge Teknisk Ukeblad var det en seks måneder lang prosess å få godkjent eksport av det militært sertifiserte utstyret fra USA.

I tillegg til prisen på selve flyet, 48 millioner kroner, kommer «ekstrautstyrspakken» med en prislapp på 24 millioner kroner, totalt 72 millioner for fly, radar og optikk.

Det er Sundt Air, som er kjent for å fly privatflyene til Norges aller rikeste, som står for driften av overvåkingstjenesten. Kystverket står for rundt 70 prosent av oppdragene, Kystvakta og Tollvesenet for resten.

- Flyet har enormt stor betydning for oss, forteller Ane Eide Kjærås i Kystverket. Skjer det et forlis eller grunnstøting med påfølgende oljeutslipp, får vi raskt oversikt over mengde og hvor flaket ser ut til å drive. Siste tids grunnstøtinger med «Server», «Godafoss» og «Full City» er eksempler på at nytt utstyr er viktigere enn noensinne. Flyet kan dessuten dirigere oljevern-

fartøyene og beholder oversikten i dårlig vær og mørke.

I tillegg til de rutinemessige oppdragene, står det på konstant to timers beredskap døgnet rundt.

Kystverket overvåkingsfly Kystvakt fly LN-KYV Fiskerioppsyn Forurensingsoppsyn Miljøfly Beechcraft King Air 350 LR=

Kystverket overvåkingsfly Kystvakt fly LN-KYV Fiskerioppsyn Forurensingsoppsyn Miljøfly Beechcraft King Air 350 LR © Bonafede, Håkon

Ser en oljeskvett

At flyet har komfortable skinnseter, er faktisk ikke jåleri, for med fulle drivstofftanker kan det fly nonstop Bergen-Svalbard tur-

retur, eller holde seg i lufta i opptil ti timer.

Første målet på dagens tokt er inspeksjon av oljeutslipp i Namsosfjorden. Her gikk det britiske krigsskipet HMS Bittern ned i april 1940 etter å ha blitt truffet av en tysk flybombe. Fortsatt

pipler restene av de 200 tonnene med olje opp fra 150 meters dyp.

Larsson legger flyet over i krapp sving slik at armene virker blytunge, den første av mange på dette toktet. Med skinkene godt presset ned i skinnsetet, prater Ødegaard uanfektet videre.

- Ser en liten skvett der nede, men det er ikke farge på den. Ikke noe å bry seg om, men jeg tar et bilde for å dokumentere.

Neste stopp er Draugen-plattformen ute i Norskehavet. Vi flyr slalåm mellom noen imponerende bygeskyer som strekker seg helt ned til havflatenivå. Så dukker den karakteristiske fasongen til Draugen opp. Det er den eneste betongplattformen med kun ett bein.

Ny krapp svinging fram og tilbake. Mest for at jeg skal få gode bilder, for på skjermbildet på konsollen står Draugen helt i ro.

Kystverkets overvåkingsfly LN-KYV Oljesøl=

Kystverkets overvåkingsfly LN-KYV Oljesøl © Kystverket

Kystverkets overvåkingsfly LN-KYV Oljesøl=

Kystverkets overvåkingsfly LN-KYV Oljesøl © Kystverket

Teller fisk

- Det er en tynn stripe produk-sjonsvann der, ser du. Men det er innenfor det som er akseptabelt, konkluderer Ødegaard.

Kanskje blir det større fangst når vi inspiserer sildeflåten utenfor Ålesund.

Vi følger 12-mils grensen langs kysten sørover, den optimale avstanden for å se langt til havs og helt inn til land samtidig.

Konsollen har et brukersnitt som gjør det mulig å hente inn bilder både fra radar, kamera og det automatiske identifiseringssystemet til fartøyene.

Sporet etter snart tre timers flyging på kartplotteren viser stadig flere kruseduller der flyet har ligget og sirklet utenfor Trøndelagskysten og Møre.

Utenfor Vigra ligger sildebåtene så tett at Ødegaard blir ivrig på intercomen.

- Har du spist sukker? kommer det fleipete fra cockpit mens Ødegaard teller fisk i trålposene med FLIR-kameraet.

På satellittelefonen ringer han deretter opp kystvaktfartøyet KV Bergen og gir en muntlig rapport.

Kystverket overvåkingsfly Kystvakt fly LN-KYV Fiskerioppsyn Forurensingsoppsyn Miljøfly Beechcraft King Air 350 LR=

Kystverket overvåkingsfly Kystvakt fly LN-KYV Fiskerioppsyn Forurensingsoppsyn Miljøfly Beechcraft King Air 350 LR © Bonafede, Håkon

Himmelens vaskehall

- På tide å ta en vask, konstaterer pilot Larsson.

Lavflygingen over brott og grov sjø har lagt en tynn saltfilm over skrog, vinduer og utvendige kameralinser. Vi oppsøker en regnbyge på vei ut til siste vendepunkt på Troll-feltet. Himmelens egen vaskehall gjør jobben, og etter tre timers flyging er det på tide for «Midnight One» å vende kursen mot hangaren på Flesland.

Det er tiden det tar å sjekke hver eneste krinkelkrok mellom Namsos og Bergen for oljesøl og tjuvfiskere.

Les hele saken

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!