Skiltsamler=

SKILT: Hans Magne er skilt skiltsamler ¿ og synes disse skiltene fra henholdsvis Tyskland og USA er morsomme. Tilhengeren kjøpte Vestfoldingen i Fredrikstad, ene og alene for å få tak i AW-skilt. © Thor Olav Moen

Skiltsamler=

SJELDNE SKILT: Hans Magne med et knippe ""sære skilt"". De er (fra venstre) Isle og Man, Brunei, Libya, Bhutan, Burma, Laos, Jemen, Sør-Korea (prøveskilt i finer) ¿ og i midten ligger (øverst) skilt fra Britisk sone i Berlin etter krigen og Et fra Latvia rett etter frigjøringen i 1990. © Thor Olav Moen

Han har ikke full oversikt over antallet skilt i skilt-samlingen, men skiltsamleren kan skilte med adskillige hundre - ja nettopp - skilt. Ungkarsleiligheten er nærmest tapetsert med bilskilt. Mannen er nemmelig skilt - om det har noe med den spesielle hobbyen å gjøre spør vi ikke om¿Men han har et skilt som beviser det; et tysk skiltpålydende "er skilt". Et amerikansk skilt med påskriften "Happines is being singel", hører også med til favorittene.

Med hele verden som lekegrind

- Jeg en mangellapp, altså en liste over de skiltene jeg mangler. Målet er å ha en komplett samling, altså skilt fra alle verdens land, forteller Hans Magne Enger anslår at han mangler skilt fra omkring 30 land, og noe stillehavsøyer.

- Vatikanstaten er blant de vanskeligste å få tak i, opplyser skiltsamleren.

Veivisere i skiltjungelen

For å finne frem i skiltjungelen bruker han den engelskspråklige "Skiltbibelen" og bladet "Europlate", som henvender seg til "menigheten", som er betydelig større i utlandet enn her hjemme på de smale riksveier.

Hobbyen er ganske sjelden - Enger anslår at han utgjør omkring 20 prosent av Norges bilskiltsamlere. Han vært interessert i skilt siden guttedagene, da han tegnet og beskrev bilskilt han så i en bok - som han fortsatt har.

Skilt-prisene varierer

Nettauksjonssteder som ebay er viktige arenaer for kjøp og salg. Prisene på et skilt varierer mellom noen hundrelapper til 1500 kroner stykket. Enkelt sagt etter hvor sjeldent/vanskelig det er å få tak i, noe som igjen henger sammen med størrelsen på landet skiltet kommer fra.

Stjeler ikke skilt

Blant skiltene Hans Magne mangler er bilskilt fra Færøyene. Han forteller at det går et par biler i Tønsberg med skilt derfra, og at det nok har klødd litt i fingrene - men han har aldri falt for fristelsen og rappet skilt.

- Jeg er da lovlydig, understreker han.

- En kompis av meg var på New Zealand og kom hjem med et skilt til som han hadde skrudd av en bil. Det synes jeg var ille - jeg hadde jo ikke bedt ham om å stjele. Og dessuten er skilt derfra enkelt tilgjengelig. Samme person kom i klammeri med spansk politi da han prøvde å rappe et skilt til meg, også det helt unødvendig.

Skiltsamler=

SKILT SKILTSAMLER: Hans Magne Enger (60) mangler bare noen få skilt på å ha skilt fra ale verdens land. © Thor Olav Moen

Mest eldre skilt

Nyere europeiske skilt med EU-merke er Hans Magne lite begeistret for.

- De er for like og kjedelige. Noen til og med i plast. Fysj!

Dermed går det i eldre skilt, og rare/eksotiske skilt. Samlingen omfatter skilt fra alle de 51 statene i USA (kun Washington DC var vanskelig å få tak i ), Burma, Sør-Korea, Jemen, Brunei, Bhutan, Laos, også videre, også videre.

Skiltsamler=

SKILT OVER SENGA: Over senga har skiltsamlere skilt fra alle de 51 amerikanske delstatene. © Thor Olav Moen

Skiltsamler=

21 SKRUEHULL: Dette skiltet er fra Kenya ¿ og har 21 skruehull. Det skulle jammen ikke bli stjålet! © Thor Olav Moen

Støpejernskilt

- Jeg har et støpejernsskilt fra Libanon som veier nesten en kilo. Det fikk jeg av en gammel dame på Nøtterøy, som hadde skrudd et slikt skilt opp på gjerdet utenfor huset. Jeg stoppet selvsagt. Hun hadde bodd i Libanon i 25 år, og hadde to slike skilt. Nå har vi ett hver - og hun fikk en flott blomst!

Mer å skilte med

Hans Magne gir seg ikke - men fortsetter å samle på skilt. Målet er å ha en så komplett samling som mulig.

Les hele saken

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!