På vingene etter 70 år:

Luftens oldboys

To uforskammet unge 93-åringer testet ut hvert sitt skolefly fra 1930-tallet på Kjeller flyplass.

I LUFTA IGJEN: Se der flyr bestefar! To 93-åringer flyr hvert sit skolefly fra 1930-tallet.
I LUFTA IGJEN: Se der flyr bestefar! To 93-åringer flyr hvert sit skolefly fra 1930-tallet. Foto: Inge Lundereng
Sist oppdatert
FLYGENDE NORDMENN: To evigunge piloter, Per Waaler (93) og Wilhelm Mohr (93) t.h. med sjfen for Luftforsvaret, generalmajor Stein Erik Nodeland, i midten.
FLYGENDE NORDMENN: To evigunge piloter, Per Waaler (93) og Wilhelm Mohr (93) t.h. med sjfen for Luftforsvaret, generalmajor Stein Erik Nodeland, i midten. Foto: Inge Lundereng
READY FOR TAKEOFF: Over 70 år har gått siden karene satt seg bak stikka på tilsvarende fly flrste gang.
READY FOR TAKEOFF: Over 70 år har gått siden karene satt seg bak stikka på tilsvarende fly flrste gang. Foto: Inge Lundereng

To små tosetere fra en helt annen tid duver i luften over Lillestrøm. Også to av de fire pilotene er fra en annen tid i luftfartshistorien. De ble født under første verdenskrig, og begge forsvarte fra luften Norge i andre verdenskrig.

Tiger Moth

For det er ikke akkurat noen hvem som helst som tar til vingene med hver sin antikvariske Tiger Moth.

- Å fly er som å sykle, kvitrer en fornøyd generalløytnant Wilhelm Mohr, født 1917, da han lander etter en liten halvtime i luften. - Du glemmer aldri kunsten å fly. Men man blir ikke nødvendigvis bedre med årene heller.

Mohr startet sin flykarriere her på Kjeller i 1936, på det som den gangen het Hærens Flyvåpens Flyskole. Mohr gjennomførte deretter Krigsskolen i årene 1937-1939 og ble deretter stasjonert på Værnes ved Trondheim som flyger fra 1939.

9. april

Da krigen kom til Norge 9. april 1940, tjenestegjorde Mohr som flyger og nestkommanderende ved speidervingen av Trøndelag flygeavdeling på Værnes.

Tre dager inn i krigen ble 22-åringen sjef for Trøndelag flyavdeling og var senere en sentral aktør under resten av krigen, både i England hvor han var med på å bygge opp Flyvåpenet, og under oppbyggingen av Little Norway i Canada. Etter krigen hadde Generalløytnant Wilhelm Mohr en lang karriere i Luftforsvaret og luftfarten.

Dagens andre luftens old boy, like unge Per Waaler, også han født i 1917, var flyelev ved Hærens Flyskole rett før Mohr i årene 1935-1936. Og skjebnen ville det slik at han var stasjonert ved Jagervingen på Fornebu da krigen kom til Norge. Dermed deltok han i norgeshistoriens første luftkamp - Norges Pearl Harbor i miniformat - over norsk territorium 9. april.

Sersjant Waaler skjøt ned en tysk Heinkel 111 som styrtet like i nærheten av Steilene ved Nesodden i Oslofjorden. Senere under krigen reiste også han, i likhet med Mohr, til Canada og var med på oppbyggingen av Luftforsvaret i Little Norway.

Deretter dro han tilbake til krigen i Europa og ble skutt ned over Tyskland i 1943 under sitt første tokt som pilot i Bomber Command. Per tilbrakte resten av krigen i fangeleiren Stalag Luft III.

Flyet

UNNTAKSTILSTAND: Det var et mediekjør en president verdig da et Sea King-helikopter lettet med pressefolk sombord for å være med da de to godt voksne krigsveterane skulle fly igjen.
UNNTAKSTILSTAND: Det var et mediekjør en president verdig da et Sea King-helikopter lettet med pressefolk sombord for å være med da de to godt voksne krigsveterane skulle fly igjen. Foto: Inge Lundereng

Flyet de to veteranene fløy med er en Tiger Moth (Havilland DH82). Det ble laget over 7000 av dem og de ble benyttet som observasjonsfly, utility og skolefly. 51 Tiger Moth ble bygd ved Kjeller flyfabrikk i tidsperioden 1928 til 1940.

Flyene er beregnet på to, er utstyrt med en 130 hesters Gipsy Major Motor, er konstruert i tre og duk og når en topphastighet på 175 km/t.

Ett av de flyene som er på vingene den historiske dagen på Kjeller, merket med nummer 189, ble levert 15. mars 1935 fra flyfabrikken her på Kjeller. Og enda morsommere

- dagens to oldboys hadde som flyelever flytimer i nøyaktig samme fly da de var her som pur unge pilotlærlinger den gangen på 1930-tallet.

Denne saken ble første gang publisert 11/06 2010, og sist oppdatert 06/05 2017.

Les også