Jakter på terrorbomber i Afganistan

Improviserte veibomber har skylden for at to av tre soldater blir drept og såret i Afghanistan. Bombeeksperten ”Tom ” har jobben med å uskadeliggjøre dem.

BOMBESIKKER: Tom har en av Forsvarets viktigste jobber som bombeekspert. Her sammen med den fjernstyrte roboten som gjør grovarbeidet.
BOMBESIKKER: Tom har en av Forsvarets viktigste jobber som bombeekspert. Her sammen med den fjernstyrte roboten som gjør grovarbeidet. Foto: Bonafede, Håkon
Sist oppdatert
SPRENGSTOFF MOT SPRENGSTOFF: En rettet sprengladning er utløst under bilen for å ødelegge utløsermekanismen til bilbomben.
SPRENGSTOFF MOT SPRENGSTOFF: En rettet sprengladning er utløst under bilen for å ødelegge utløsermekanismen til bilbomben. Foto: Bonafede, Håkon
27 KILO: Bomebdraketen veier 27 kilo!
27 KILO: Bomebdraketen veier 27 kilo! Foto: Bonafede, Håkon

Tom er en blond, blåøyd skjeggete kar i slutten av 20-årene. Han vil verken ha navn eller ansikt på trykk.

- Du vet aldri hvem som leser Vi Menn, unnskylder han seg. Uansett vil han ikke bli identifisert som en av dem som utfører en av Forsvarets mest risikable oppdrag i Afghanistan: Rydding og uskadeliggjøring av veibomber og eksplosiver.

I fjor ble ISAF-styrkene utsatt for rekordmange bombeangrep. 3276 såkalte IED-er (Improvised Explosive Device) tok livet av 161 NATO-soldater. I år regner man med at antall angrep vil ende på det dobbelte.

Tar liv

Vi møter Tom og makkeren hans på Sessvollmoen hvor Forsvarets ammunisjons- og eksplosivryddeskole (FAES) holder til. Bare her hjemme utfører forsvarets bombepersonell 350 oppdrag i året. Mye av det innebærer uskadeliggjøring av bomber og ammunisjon fra krigens dager.

I Afghanistan derimot, står de norske soldatene overfor en skjult fiende som aktivt prøver å ta livet av dem ved å plante hjemmelagde bomber i veikanten.

Hittil har de lykkes to ganger. Kristoffer Sørli Jørgensen ble drept av en nedgravd bombe i veien utenfor Meymane i november 2007. Trond Petter Kolset ble drept av en sprengladning på veien utenfor Mazar-e Sharif i april.

Senest i september eksploderte en sprengladning mellom bilene i en norsk-latvisk kolonne ved en barneskole i Meymane, uten skadde eller drepte.

Avslørt

HARD KOST: Forsvarets bombeeksperter har løst oppdrag i Afghanistan helt siden begynnelsen. Her sprenger de et støtte grant- og bombelager utenfor Kabul i 2002.
HARD KOST: Forsvarets bombeeksperter har løst oppdrag i Afghanistan helt siden begynnelsen. Her sprenger de et støtte grant- og bombelager utenfor Kabul i 2002. Foto: Bonafede, Håkon

Siden slutten av 2008 har bombelaget vært en fast del av styrken i Afghanistan.

- Når vi undersøker åstedet for et bombeanslag, er det viktig for oss å finne ut hva slags utløser og sprengstoff som er blitt brukt, forteller Tom.

Mannen som graver ned en veibombe, er ofte bare en fattig landsbyboer som prøver å brødfø familien sin, men det er av stor betydning å kunne rulle opp bakmennene i Talibans nettverk. Bidragene til etterforskningen har vært nyttige så langt.

Bare siden august er to bombeverksteder blitt avslørt i området til de norske styrkene.

Bombedrakt

I løpet av sin siste tremåneders periode opplevde bombelaget til Tom seks skarpe EOD-oppdrag.

- I ett av tilfellene tråkket en lokal gjeter på en bombe i veikanten som var myntet på de afghanske politistyrkene. Han var fortsatt i live, men døde senere av skadene, forteller Tom.

Han legger til at utløsermekanismene kan variere fra enkle klesklyper til trykkplater. I det siste har man også kommet over mer avanserte radiostyrte utløsermekanismer.

- Hvis vi oppdager en udetonert bombe, foretrekker vi å uskadeliggjøre den ved en kontrollert sprengning, forteller eksperten.

Bombedrakten han har på seg veier 27 kilo. Kevlarpansringen gir en viss beskyttelse mot mindre sprengladninger, men vekten ødelegger mye av komforten, spesielt i afghansk sommerhete. For at den ikke skal kvele operatøren, er den utstyrt med innvendig aircondition.

Robot

Bilen som står forlatt langs veien 150 meter lenger fremme, er den samme slitne Toyotaen som utgjør brorparten av den afghanske bilparken.

Den er for mistenkelig til at den norske bilkolonnen tar sjansen på å passere. Tom og makkeren "Arne" får oppdraget med å undersøke bilen nærmere.

Minutter senere ruller den beltedrevne bomberoboten fremover.

"Pack Bot" er en amerikansk oppfinnelse. Med videokamera og gripearm kan den fjernstyrte roboten skyte opp bildører og koffertlokk for å uskadeliggjøre terrorbombene.

Man bruker gjerne en sprengladning rettet mot selve utløsermekanismen slik at den ødelegges uten at hovedladningen går av.

Bratt lærekurve

Arne bruker Playstation-kontrollene for å manøvrere roboten mens han inspiserer bilen på videoskjermen. Så tusler roboten tilbake, får med seg en kvartkilos TNT-ladning i gripe-armen og plasserer den på bakken under bagasjerommet.

EKTE VARE: Disse veibombene var en del av fangsten da norske soldater avslørte en av Talibans bombefabrikker i august.
EKTE VARE: Disse veibombene var en del av fangsten da norske soldater avslørte en av Talibans bombefabrikker i august. Foto: Forsvaret

Et lysglimt og en røyksky, så et brak som treffer trommehinnene mens sprengladningen i bagasjerommet blir kastet til værs uten å eksplodere.

- Det er stort press på det operative IED-personellet i Forsvaret i dag, forteller sjef for FAES, oberstløytnant Even Mølmshaug mens Tom undersøker bilvraket.

Lærekurven er bratt. Ideelt burde de fire kursene i grunnutdanningen vært spredd over fem år slik at man får kombinert dem med feltarbeidet. Siden miljøet er så lite i Norge, må vi sende ut folk med bare ett års erfaring, legger han til.

"The longest walk"

Inne i bombedrakten føler Tom de velkjente svettedråpene nedover skuldrene. Men det er færre av dem her enn i Afghanistan. Der vet han aldri helt hva som venter.

- Jeg liker roen og den skjerpete konsentrasjonen du føler der inne. Den føles veldig meningsfylt, innrømmer han.

GRANATER: Forsvarets bomebeksperter finner litt av hvert i Afghanistan - her en knippe granater.
GRANATER: Forsvarets bomebeksperter finner litt av hvert i Afghanistan - her en knippe granater. Foto: Bonafede, Håkon

Alle de skarpe oppdragene er forskjellige. Sansene er skjerpet på et helt annet nivå mens man skynder seg langsomt for å lese situasjonen riktig.

Det er ikke uten grunn at "The longest walk" er kallenavnet på den 50 meter lange ensomme turen fram til sprengladningen.

- Vi har aldri problemer med å få tak i frivillige, IED-utdannelsen er rene honningkrukken for soldatene, forteller oberstløytnant Mølmshaug. - Utfordringen er å selektere riktig. Vi søker rolige folk som tenker før de handler. Her kan du ikke gjøre feil mer enn en gang.

Denne saken ble første gang publisert 07/11 2009, og sist oppdatert 05/05 2017.

Les også