Barbering barberhøvel Peter Nagy=

KLAR, FERDIG: Peter Nagy stiller ansiktet til disposisjon - vil en Merkur enbladshøvel, designet i 1931, kunne hamle opp med en moderne Fusion-høvel? © håkon Bonafede

Barbering barberhøvel Peter Nagy=

OPS: Det blør, gitt. På Mercur-høvelens område. Det kan skyldes at Peter aldri har brukt en enbladshøvel før. © Bonafede, Håkon

Gillette, the only one a man can get

Det amerikanske selskapet Procter & Gamble (P&G) kjøpte opp Gillette i 2005 og har i dag så godt som monopol på våtbarberingprodukter for menn i Norge.

Monopol betyr vanligvis kriminelt drøye priser, men går det an å forsvare prisen på Gillette barberblader?

Avisen Daily Mail i Storbritannia hevder at det koster 70 øre å produsere ett Fusion Powerblad, hvilket utgjør kroner 2,80 per pakke, som på Rimi koster 152 kroner. Hvis Daily Mail har rett, finner altså Procter & Gamble utsalgsprisen ved å multiplisere

produksjonskostnaden med drøyt 54.

Kathrine Mehlin er pressekontakt i P&G og sier til Vi Menn at Daily Mail tar feil, men hun vil ikke ut med hva det koster å lage et Fusion-blad. I stedet sier hun:

- Produksjonskostnader er irrelevant. Vi brukte åtte år på utviklingen av Fusion. På spørsmål om P&Gs markedsandel av våtbarbering for menn i Norge og tilhørende omsetningstall, svarer Mehlin at det har hun ikke lov til å si noe som helst om.

- Alle tallene våre sendes til Genève, sier hun.

Men det finnes andre kilder, The Nielsen Company opplyser at P&Gs markedsandel i Norge er 99,1 prosent. I perioden juni -08 til juni -09 solgte P&G høvler og blader for 338 millioner kroner.

Om Razorpit, produktet som ser ut til kunne rasere P&Gs barberbladbusiness, sier hun noe som er vanskelig å tro på:

- Vi kjenner lite til produktet, vet ikke så mye om det.

Pet er Nagy er en svartmusketkar, stuvende full av generfra Ungarn, med hår stikkendeut både hist og her... også i

ansiktet, der stubbene er svarte og grove. Han er den perfekte testpersonen for barberutstyr.

Hensikten er å finne ut om det går an å utfordre Gillettes overhåndtagende monopol i det norske markedet for våtbarbering, og derigjennom slippe billigere fra det. Peter er en av svært mange menn som betaler dyrt for sitt glatte ansikt:

Dyrt å rake seg

Gillette Fusion Power koster 154 kroner på Rimi. En pakke høvler (4stk.) koster nesten like mye, 152 kroner - hvilket utgjør 38 kroner per blad. Slikt blir det kroner av: I perioden juni 2008 til juni år brukte norske menn henimot 340 millioner kroner på høvler og blader fra Gillette.

Barbershop.no tilbyr en rekke barberprodukter, også gammeldagse høvler med ett blad, som bestefedrene våre brukte før bilene fikk sikkerhetsbelter og Beatles spilte Love Me Do.

Peter har spart en uke for å få tredagers, og han går med på en uvitenskapelig test:

Det blør

Hans moderne fembladede Fusionhøvel mot en singelbladshøvel fra barbershop.no, av typen Merkur 34C-HD, til 299 kroner, med blader hvis pris er ganske hyggelig: En 100-pakning Derby-blader til kroner 169. Eller: 1,69 pr. blad.

Peter vasker ansiktet sitt i såpevann, skyller og påfører med barberkost høyre kinn med Proraso barberkrem. Venstre påføres hans egen barberkrem, Biotherm Homme, som han gnir inn med hender og fingre.

Peter har aldri barbert seg med ettbladshøvel. Kan godt være at han alt har glemt rådet om ikke å trykke for hardt med Merkur-høvelen. Den skal nemlig bare gli lett over skjeggstubbene, på hans høyre side.

- Jeg er nervøs, sier han, og det går ikke så lang tid før en liten rød flekk ekspanderer nede på halsen hans, på høyre side.

- Faen, jeg skar meg, sier Peter. Tullebukken gjør det én gang til, på hakens høyreside.

- Jeg har et arr der, etter et momotorsykkelvelt i ungdommen, det ble fem sting. Jeg brakk armen, også.

Usikker testpike

Testbarberer Peter er ferdig og vasker av seg. Merkur-høvelen har laget to sår i ansiktet hans. Men resultatet for øvrig ser ganske bra ut. Høyresiden ser like glattbarbert ut som venstre.

- Men det var ikke så lett å komme til under nesa med Merkurhøvelen. Der er min egen Fusion best. Peter stryker seg selv over begge kinn og mener at hans Fusion har gjort best jobb.

Vår testpike, Irene Pflugfelder Gram, vet ikke hvilken høvel som har vært hvor. Hun stiller sine silkemyke lanker til disposisjon og stryker Peters begge kinn, flere ganger... uten å bestemme seg for hvilken side som er best barbert.

- Jeg tror kanskje venstre side er glattest... ehh... nei, vent litt. Nei dette er ikke lett. Irene er slett ikke sikker, men etter mange befølinger kommer hun til at venstresiden kanskje er barbert med Fusion.

Peter: - Jeg synes Merkur-høvelen hadde for kort skaft. Jeg er mer komfortabel med min egen Fusion, men jeg har jo aldri brukt en ettbladshøvel... ikke helt varm i trøya

Hvis jeg sier at Fusion får terningkast seks, gir jeg Merkur-høvelen tre.

barbering barbering barbering=

DEN GODE DANSKEN: Morten Kjeldsen har stor tro på sitt produkt, Razorpit, som forlenger Gillette-bladenes levetid med faktoren 10. © Razorfit

Dansk håp

Det er kanskje ikke noe godt alternativ for alle menn å konvertere til ettbladshøvel. Dessuten er de aller fleste menn så vant til Gilletteproduktene at de har problemer med å tenke seg at det finnes alternativer.

Ikke så underlig: Når man entrer en matvarebutikk, der de aller fleste menn kjøper barberutstyr, er vanligvis Gillette enerådende. Det er lett å bli hekta på Gillette. Fusion-høvelen er en engangsinvestering. Bladene derimot, må du ha hele tiden, og enfirepakning Fusion Power-blader koster altså 152 kroner. En mann med kraftig skjeggvekst og middels inntekt legger merke til den utgiften.

Men nå er det faktisk håp om at dine Gillette-blader kan vare vesentlig lenger, takket være den danske ingeniøren Morten Kjelden, som i 2005 ble så lei av dyre barberbladerfra Gillette at han begynte å undre seg på om det gikk an å forlenge bladenes levetid.

Levetid ganger 10

I fjor sommer, etter flere materialforsøk og prototyper, hadde han svaret - og et patent: Razorpit, som egentlig ikke er annet enn en svart plate av termoplastisk elastomer. Razorpits virkemåte er enkel: Man væter produktet, påfører litt barberskum og stryker høvelen medskjærs tre, fire ganger. Det er gjort på noen få sekunder. Razorpit sliper ikke bladene, den bare fjerner såpe-, hår- og hudrester som klistrer seg til bladene og gjør dem sløve.

- Med Razorpit holder bladene ti ganger lenger enn vanlig, sier Kjeldsen på telefon fra Danmark. All grunn til å tro at Procter & Gamble, Gillettes eier, ikke er så glad for dette patentet. Hvis det slår til, må Procter & Gamble regne med å tape en bråte penger, og Kjeldsen trenger ikke lenger bekymre seg for skredderregningene. For det er penger i barbering.

- Gillette tjener 17 millioner danske kroner på sine blader per dag i Danmark, sier Kjeldsen. Det tallet vil trolig synke etter

hvert:

- I uke 31 er vi i 100 danske supermarkeder. Vi er i gang i Irland og Tyskland, jobber med USA, Canada og Mexico. Og vi er i dialog med Elkjøp i Norge.

Christian Brekke, kommunikasjonsrådgiver i Elkjøp sier det slik:

- Razorpit er et interessant produkt. Vi vurderer det i vårt marked, som utgjør Norden.

Billigere - og bedre?

Andreas Doppelmayr driver barbershop.no og selger barberutstyr for menn, hvorav et stort utvalg singelbladere. Han leverte vår testhøvel, Merkur 34C HD.

- At Peter Nagy skar seg to ganger i ansiktet, kan skyldes teknikkfeil. Viktig at man stryker høvelen forsiktig over huden, den skal ikke presses. Hvis Nagy bare har brukt flerbladshøvel før, er det ikke så rart at det gikk som det gikk. Man må venne seg til den, bruke en annen teknikk.

- Vi selger massevis av singelbladshøvler, og vi har fått mange gode tilbakemeldinger. Mange av kundene sier at singelbladshøvlene er bedre enn Fusion... og de er langt billigere å bruke.

Les hele saken
Les alt om:

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!