An MQ-9 Reaper sits on the flightline at Creech Air Force Base, Nev. June 19. The Reaper is capable of carrying both precision-guided bombs and air-to-ground missiles. Gen. John D.W. Corley, Air Combat Command commander, met with Army Gen. William S. Wallace, Army Training and Doctrine Command commanding general, June 30 to discuss a new concept of operations that would maximize the contributions unmanned aerial systems bring to the joint warfighter. (U.S. Air Force photo/Lance Cheung) Reaper uav Reaper uav=

MQ-9 REAPER: Talibans skrekk! © US Air Force

An MQ-9 Reaper unmanned aircraft prepares to land after a mission in support of Operation Enduring Freedom in Afghanistan. The Reaper has the ability to carry both precision-guided bombs and air-to-ground missiles. (U.S. Air Force photo/Staff Sgt. Brian Ferguson) Reaper uav Reaper uav=

DRONEFLY: En MQ-9 Reaper kan lese et bilskilt fra tre kilometers høyde, se om natten og angripe med missiler og laserstyrte bomber, uten å bli sett fra bakken - Talibans skrekk! © US Air Force

Creech Air Force base ligger i Mojave-ørkenen, en snau times kjøretur fra Las Vegas. Det er den eneste flybasen i hele verden hvor pilotene aldri forlater bakken.

Fjernstyrt og dødelig

Flyene deres er såkalte droner, eller Unmanned Aerial Vehicles (UAV) på militærsjargong.

US Air Force har i dag 116 Predator førerløse fly og 28 Reaper - en større versjon som i tillegg til overvåkingskameraer også kan bevæpnes med laserstyrte bomber og missiler - henholdsvis Paveway og Hellfire.

Krig fra 9-5, så hjem til middag

Til enhver tid har de amerikanske militære myndighetene flere overvåkingsfly i luften over konfliktområdene i Irak, Afghanistan og Pakistan på konstant jakt etter medlemmer av Taliban og al-Qaida.

Mens jagerflypilotene før dro ut i krigen for å kjempe, kan de nå besøke slagmarken i noen timer uten risiko for selv å bli beskutt. Deretter er det bare å gå av skiftet og kjøre hjem til familien og spise middag.

Instrumentpanelet befinner seg nemlig på bakken i en stålcontainer inne på flybasen. Hit sender flyets sensorer nærbilder via satellitt fra operasjonene 12 000 kilometer unna.

En halv klode unna fienden

Kameraene på Reaper er kraftige nok til å lese et bilskilt fra tre kilometers høyde, godt utenfor syns- og hørselvidde for folkene det overvåker på bakken.

Uav Reaper Førerløst fly=

LITEN KJEMPE: Selv om MQ-9 Reaper er fjernstyrt, har den like stort vingespenn som et lite passasjerfly. Dronen kan løfte en våpenlast som er nesten like tung som flyets tomvekt. © US Air Force

Uav Reaper Førerløst fly=

BAKKEMÅL; MQ-9 Reapers falkeblikk får med seg alt. Slik fortoner et bakemål i Afganistan seg ut på den andre siden av jordkloden. © US Air Force

Det er tidlig ettermiddag i Nevada, men en halv klode unna har mørket falt på.

På en av skjermene er det faktisk mulig å se de amerikanske spesialsoldatene som flyet vokter mens de sover. Hodene er varmere enn selve soveposen og avtegner seg lysere på bildet fra det varmesøkende kameraet.

Hellfire fra himmelen

En annen Reaper er i ferd med å forfølge to kjøretøy gjennom ørkenen. Etterretningsteamet har slått fast at en lokal Taliban-leder sitter i den ene.

Piloten får klarsignal til å skyte og retter inn trådkorset.

Halvannet sekund etter at han trykket inn avtrekkerknappen, fyrer flyet et Hellfire-missil mot bilene som forsvinner i et flammehav. Passasjerene oppdaget aldri hva som traff dem.

Dronekrigen

- Selv om jeg befinner meg langt unna, har jeg aldri tidligere følt meg mer til stede i krigen, forteller en av operatørene, oberstløyt-nant Chris Gouf, til CBS 60 minutes.

Han var kampflyger i F-16 under Kosovo-krigen og snakker av lang erfaring.

Nå tilhører han en ny generasjon jagerflygere som har vært villig til å bytte ut et supersonisk fly med joystick og flatskjerm. Uten å angre.

- Før måtte jeg ta avgjørelsene om bord under høy fysisk belastning. Her behøver jeg bare konsentrere meg om det jeg ser. Det har gitt meg et analytisk klarsyn jeg aldri hadde tidligere, hevder han.

Men han innrømmer at kontrasten fra jobben til middagen hjemme føles merkelig til tider.

A U.S. Marine Corps AV-8B Harrier waits as a MQ-1 Predator lands Nov. 7 at Creech Air Force Base, Nev. Members of the 11th Reconnaissance Squadron there teamed up with Marines assigned to Marine Corps Air Station Yuma, Ariz., for a joint training exercise. (U.S. Air Force photo/Senior Airman Larry E. Reid Jr.) Reaper uav Reaper uav=

DELER LUFTROMMET: Et Harrier bakkeangrepsfly venter på at en Reaper skal lande under en øvelse på Creech AFB. © US Air Force

Populært og rimelig våpen

Det amerikanske forsvaret klarer nesten ikke å skaffe mange nok førerløse fly. Fra neste år vil antall nyanskaffede UAV-er faktisk overstige vanlige fly for første gang. Fordelene er mange: En UAV kan holde seg i luften konstant i opptil et døgn. Det er nesten umulig å oppdage fra bakken, leverer bedre informasjon som et helt team på bakken kan analysere, og utgjør ingen fare for piloten.

I tillegg er prislappen rimelig. En Reaper koster 60 millioner kroner, mens et moderne jagerfly koster bortimot det tidoble.

Uskyldige drept

Selv om de førerløse flyene er i ferd med å revolusjonere den amerikanske krigføringen, er det mange som hevder at de aldri vil vinne krigen mot terror.

Riktignok har droneangrep antagelig drept ni av de 20 mest kjente al-Qaida medlemmene siden i høst, foruten et stort antall mindre kjente krigere.

Problemet er alle de uskyldige som er drept i dragsuget. Ifølge pakistanske media har de siste 60 angrepene i Pakistan drept 687 sivile og bare 14 al-Qaida ledere. Selv med gode kameraer vil mange av angrepene være basert på antagelser.

Det har fått lederen for Taliban i Pakistan, Baitullah Mehsud, til å skryte av at hvert droneangrep rekrutterer 3- 4 selvmordsbombere.

For befolkningen i stammeområdene mellom Pakistan og Afghanistan er også droneflyene et symbol på feighet. Her er man ikke mann hvis man ikke tør å se fienden i øynene.

Les hele saken

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!