Tollvesenets nye patruljebåt

Smuglernes store skrekk

Små og store smuglere i luksusbåter møter tøffere bølger i Oslofjorden. Du rister ikke av deg Tollvesenets avanserte og lynkjappe ”Snøgg”.

FULL FART: Farta gjør ""Snøgg"" overlegen"".
FULL FART: Farta gjør ""Snøgg"" overlegen"". Foto: Ole G. Olsen
Sist oppdatert
BORDING I ÅPEN SJØ: Denne gangen hadde ikke skikkeren noe for mye ombord.
BORDING I ÅPEN SJØ: Denne gangen hadde ikke skikkeren noe for mye ombord. Foto: Ole G. Olsen

Kostbare svindelforsøk

Hittil har holdningen vært at det er fritt fram å smugle båter forbi toll- og avgiftsuhyret. Men med en patruljebåt som "Snøgg" kan store summer raskt rulle inn i tollkassererens kasse. En båteier med en cabincruiser i millionklassen ble avslørt av tollvesenet i Østfold i fjor. Han fikk et krav på 1,1 million kroner for ubetalt moms, hestekreftavgift og straffeavgift.

I Oslo tolldistrikt er det de siste tre årene blitt avdekket åtte fritids/lystbåter som ikke var fortollet, og det ble sendt ut avgiftskrav på totalt 2,3 millioner kroner. Den største enkeltboten lød på 890 000 kroner.

- Avdekking av avgiftsunndragelse har uten tvil størst inntjeningspotensial for staten, og derfor satser vi mer på den biten gjennom en egen båt, sier kontorsjef Paul Ask i Tollvesenet.

- Flere kjøper båt, og mange med store drømmer, men liten lommebok kjøper utenlands. Her er det millionbeløp å spare. En utenbordsmotor med 350 hk koster f.eks. 250 000 kroner i Norge. I enkelte land på Kontinentet får du samme motor til omtrent halve prisen. Men ikke glem at boten for å bli tatt er 150 kroner per hestekraft. Har du festet 2 X 400 hk på daycruiseren din, må du ut med 120 000 kroner. I tillegg kommer moms, understreker Ask.

Er ikke det en gammel kjenning? Tolloverinspektør Jens drar i spakene og får 740 hester til å eksplodere i arbeidslyst. Regattaen fra Skagen nærmer seg mål. Men innimellom deltagere skjuler seg alltid en synder eller ti. Og nå er det dratt kjensel på en som er avslørt før med ulovlige mengder skvulpende last.

Snart er vi på siden av en kostbar seilbåt. Skipper'n møter tollinspektørene med Oslofjordens bredeste glis.

- I år er dere hjertelig velkommen om bord. I fjor ble besøket deres dyrt, gitt. Har klistret opp forelegget i kahytten til skrekk og advarsel. Nå har jeg lært.

Dyr lærepenge

Det er nok mange som kommer til å få en dyr lærepenge i sommer. Tollvesenets nye patruljebåt "Snøgg" vil gjøre hverdagen til smuglere meget utrygg. Men "Snøgg" skal ikke bare jakte sprit- sigarett- og narkotikasmuglere. Radaren skal også rettes mot smugling av våpen for organiserte kriminelle og avsløring av mulig terrorvirksomhet.

Vi Menn på ølsmuglerjakt

Vannvittige mengder øl smugles

Den mest innbringende innsatsen kan imidlertid bli mot lystbåteiere som unndrar tollavgifter og skatt ved kjøp av båter i utlandet (se ramme). "Snøgg" skal foreta hyppige kontroller helt inn til Oslos havnebasseng.

De våte fakta rundt den finskbygde Targa-en er ikke svimlende: Drøyt 30 fot, seks tonn tung, to Volvo Penta D6-motorer på hver 370 hestekrefter. Prislapp: 3,5 millioner kroner.

Kjører lett fra politiet

Men det er den utrolige farten - som gjør Havnepolitiets båter (de går i 42 knop) til sinker - som blir et mektig våpen. Topphastigheten er hemmelig, men i løpet av den lange søndagen får jeg mange eksempler på råtassens egenskaper. Med full komfort.

PARTULJERER: Tollvesenets nye patruljebåt er mye på vannet - det har mange fåt erfare.
PARTULJERER: Tollvesenets nye patruljebåt er mye på vannet - det har mange fåt erfare. Foto: Ole G. Olsen

Den ruvende tolloverinspektør Jens Jacobsen, en ekte blid sørlending med atskillig saltvann i årene, grøsser på ryggen når jeg nevner den gamle "Snøgg", som ble pensjonert for to år siden.

PASS OPP:""Snøgg"" er kjapp - så smuglerne slipper ikke unna.
PASS OPP:""Snøgg"" er kjapp - så smuglerne slipper ikke unna. Foto: Ole G. Olsen

- Uff. 25 fot med eldgammel vannjetmotor. 28 knop i full medvind. Over 100 desibel inne i hytta. Det kan ikke sammenlignes. Nå har vi fantastisk håndtering, fart, komfort, poengterer Jacobsen, som tilhører narkotikaseksjonen på land.

Makrellen har kommet

Fyren på Fulehuk fyr

Fossende effektiv

Effektiviteten er også imponerende. Vi fosser fra den ene kontrollen til den andre og foretar flere titalls sjekker i løpet av få timer. Noen båter bordes, og en håndfull ganger blir tollinspektør Anders værende en stund for å skrive ut et forelegg. En liten daycruiser tigger om å bli sjekket. På lang avstand oser det landkrabbe på handletur. Og ganske riktig: Litt for mange ølbrett under dekk.

- I gamle "Snøgg" plukket vi opp en liten seilbåt lastet med 1200 liter øl. Den lå ikke akkurat trygt på vannet. Også de gutta hadde handlet i Flensburg, som er et av de billigste stedene, smetter Jacobsen inn.

Mye ærlige folk

Utover ettermiddagen støter vi bare på ærlige folk. Blant mange seilere får vi en forklaring på hvorfor. Lenger ut i fjorden har snakket gått blant båtfolk om denne nye tollbåten som er så hissig. Mange har antagelig ikke tatt sjansen på å smugle - eller tatt en pause utaskjærs.

I riktig gamle dager, og særlig under forbudstiden på 20-tallet, skjøt tollere og spritsmuglere på hverandre med både rifler og kanoner, og folk på begge sider stupte i vannet.

I dag er tollerne bevæpnet med nærmest uslåelige hestekrefter. I tillegg heter deres faste samarbeidspartner Kystvakten. Sammen er de dynamitt.

Denne saken ble første gang publisert 20/06 2009, og sist oppdatert 05/05 2017.

Les også