Akrobatbrødrene

Det hører med å bli kvalm når du sitter på med akrobatikkflyger-brødrene Anders og Marius Håkensen.

TRIVES PÅ RYGGEN: Anders øverst og Marius Håkensen i lufta.
TRIVES PÅ RYGGEN: Anders øverst og Marius Håkensen i lufta. Foto: Bonafede, Håkon
Sist oppdatert
MAMMAS FLY: Marius til v. og Anders får låne mors akrobatikkfly, en 1954-modell Saab Safir.
MAMMAS FLY: Marius til v. og Anders får låne mors akrobatikkfly, en 1954-modell Saab Safir. Foto: Bonafede, Håkon

Vi er på vei sørover mot Øyeren i Akershus i en kanarigul Saab Safir med sola i ansiktet, blå himmel og en motor som brummer bedagelig og fornøyd. Flyet er fra 1954 og tilhører dessuten moren til Marius, så jeg regner med at han behandler den gamle svensken lugnt.

Men nei. Marius gliser bredt mens han drar stikka til seg og skyver den hardt til venstre. Horisonten snurrer, jorda henger plutselig feil vei og balanseorganene jobber på spreng mens bakken roterer over oss.

- Det er lov til å bli litt kvalm om våren, beroliger Marius. Selv en dreven akrobatikkflyger tar det litt med ro i sesongåpningen, selv om det ikke akkurat virker sånn når vi litt senere henger vektløse opp ned på toppen av en loop. NM i akrobatikkflyging er først i august, så han har hele sommeren til å finpusse ferdighetene.

- Vet mamma at du behandler flyet hennes på denne måten?

- Ja da, Safiren ble tidligere brukt som skolefly i Luftforsvaret, så det er konstruert for å tåle dette. Dessuten flyr hun selv, men akkurat nå har hun brukket beinet og tar det med ro, legger han til.

Blondiner best

HØY PRESISJON: Akrobatikkflyging handler om å bruke hele himmelen som trampoline med full kontroll hele tiden.
HØY PRESISJON: Akrobatikkflyging handler om å bruke hele himmelen som trampoline med full kontroll hele tiden. Foto: Bonafede, Håkon

Det får være en mager trøst at det er lillebror Anders som tar den hardeste støyten for at bildene skal bli bra. Han henger opp ned i formasjon, flyr sidelengs etter propellen og gjør alskens krumspring i lufta.

Flyet hans, en Cap-10, er spesialbygd for akrobatikk.

- Forskjellen på den og Safiren er at her er det flyet som gir begrensningene, mens det bare er pilotens ferdigheter som begrenser Cap-en, forklarer Marius.

- Blir passasjerene dine alltid syke?

- Har hatt med folk som har fylt opp hele posen, ja. Men du kan skrive at jenter som oftest holder ut best. Spesielt blondiner. En klarte til og med å få øye på huset sitt mens hun hang opp ned. Helt utrolig!

Helt fra de var guttunger fløy familien Håkensen på campingferie med moren Anne bak spakene. Faren, Lars, fløy gjerne ved siden av i familiens Tiger Moth når de dro på veteranflystevne i Danmark. Ikke så rart at sønnene Marius (31) og Anders (27) ble over gjennomsnittlig interesserte i fly.

Til daglig jobber de to som flymekanikere hos SAS på Oslo Lufthavn, hvor de skrur fra hverandre og etterser MD-80.

Lang erfaring

Marius tok utsjekk som akrobatikkflyger i 2005. Anders ble bitt av basillen tidligere. Han begynte med seilflyging som 15-åring, tok motorfly-"lappen" fire år senere, og har opparbeidet grundig erfaring som akro-flyger siden 2002. På merittlisten har han en seier i NM fra 2006 og 3. plass i 2007.

HEI HVOR DET GÅR: Øyeblikk som dette er vanskelige å beskrive, de må bare oppleves, sier Marius Håkensen.
HEI HVOR DET GÅR: Øyeblikk som dette er vanskelige å beskrive, de må bare oppleves, sier Marius Håkensen. Foto: Bonafede, Håkon

- Det er ikke en utpreget folkeidrett, innrømmer de to når vi har kommet ned på jorda igjen. Et typisk norgesmesterskap samler 15-20 deltakere. Det konkurreres i tre klasser, "sportsman", "intermediate" og "advanced". I sportsman skal pilotene fly et standard program fastsatt av dommerne.

Man får trekk for alle småfeilene man gjør, omtrent som stilkarakterene i skihopping.

- Loopene skal være helt sirkelrunde, forklarer Marius, og beskriver stikkebevegelsene. Drar man konstant i stikka, blir loopen oval, og man får en såkalt "grisehale". Ikke bra, ifølge dommerne.

I de to øverste klassene er det opp til piloten å lage eget program som blir bedømt etter innhold og utførelse.

- Målet er å delta i advanced-klassen i år, forteller Anders.

- Det sliter deg ut noe aldeles fælt med all g-belastningen, så det er avgjørende at du har krefter nok til å holde ut, sier han.

Hver flytur er trening til NM i akrobatikkflyging for brødrene Håkonsen. NM går i august.
Hver flytur er trening til NM i akrobatikkflyging for brødrene Håkonsen. NM går i august. Foto: Bonafede, Håkon

- Hva er verst?

- Utvendig loop er mest guffent. Her kommer alt blodet opp i hodet uten at det nytter å presse i mot. Den som sier at han liker dette, lyver - eller så har han flydd veldig mye¿

Denne saken ble første gang publisert 03/06 2009, og sist oppdatert 05/05 2017.

Les også