20 år siden Partnair-ulykken:

Vinnerlodd ble dødsdom

Et fly letter fra Oslo og går etter kort tid i oppløsning. Passasjerer er i fritt fall mot havoverflaten. Det er 20 år siden Norges verste flyulykke.

FLYET BREKKER: Corvair-maskinen falt fra hverandre og for første gang i historien blir piratdeler koblet til en ulykke innen kommersiell luftfart.
FLYET BREKKER: Corvair-maskinen falt fra hverandre og for første gang i historien blir piratdeler koblet til en ulykke innen kommersiell luftfart. Foto: National Geographic
Sist oppdatert
PIRATSKRUENE: En skulle ikke tro at fire små skruer kunne styrte et helt passasjerfly - men det skjedde den 8. september 1989.
PIRATSKRUENE: En skulle ikke tro at fire små skruer kunne styrte et helt passasjerfly - men det skjedde den 8. september 1989. Foto: National Geographic

En noe unormal kommunikasjon finner sted mellom et F-16 jagerfly og en flygeleder ved Oslo Control den 8. september, 1989. Kommunikasjonen går først fram og tilbake om vind og vær og posisjon på det offisielle flyspråket engelsk, før piloten i jagerflyet sier på norsk at han trenger å spørre om noe.

- Ja, da kan du gjøre det nå, svarer flygelederen.

F-16: - Du visste at du hadde han airliner'n (Partnairflyet) som kom rett på trynet her?

Flygeleder: - Ja, og så?

F-16: - Bare confirm at du hadde ham.

Flygeleder: - Jaså, hvilken høyde tror du han er i da?

F-16: Disregard all!

Flygeleder: - Det er en under deg i 220 000 fot som er 15 miles bak deg og en over deg i 29 000 fot. Du kan la oss holde greie på det, så kan du fly flymaskin, hva?

Den verbale utvekslingen over er kortversjonen av samtalen som finner sted mellom to "øyenvitner" til den voldsomme tragedien som skjer bare minutter senere.

REISERUTEN: En enkel og liketil flyrute som var som skapt for flytypen Convair 340 dash 580.
REISERUTEN: En enkel og liketil flyrute som var som skapt for flytypen Convair 340 dash 580. Foto: National Geographic

Norges verste flyulykke

FLYRESTER: Det lå flyrester spredt utover to kilometer med havbunn. Alt er blitt plukket opp og saumfart av Flyhavarikommisjonen. Både skrogdeler og rester av dashbordet.
FLYRESTER: Det lå flyrester spredt utover to kilometer med havbunn. Alt er blitt plukket opp og saumfart av Flyhavarikommisjonen. Både skrogdeler og rester av dashbordet. Foto: National Geographic
FLYRESTER:Vrakdeler tatt hånd om av Flyhavarikommisjonen.
FLYRESTER:Vrakdeler tatt hånd om av Flyhavarikommisjonen. Foto: National Geographic

For 20 år siden styrter nemlig et 36 år gammelt fly av typen Convair 580 - som tilhører flyselskapet Partnair - i Skagerrak nord for Hirtshals på vei fra Oslo til Hamburg. Alle 55 om bord - 50 passasjerer og fem mannskap - mister livet.

Dette er en populær flytype for korte turer som denne. Tennisspilleren André Agassi hadde leid akkurat dette flyet bare dager i forveien. Det samme hadde Gro Harlem Brundtland da hun kort tid før ulykken reiste til Nord-Norge for å drive valgkampanje.

Fatal tur

På den fatale turen den 8. september, 1989 er flyet chartret av rederiet Wilhelmsen Lines. De ansatte skal på en hyggetur til en skipsdåp i Hamburg. Alle de 50 passasjerene om bord har vunnet turen gjennom loddtrekning på jobben. Noen forbereder seg på taler de skal holde, andre forbereder seg på fest, det er vorspielstemning om bord.

I cockpiten sitter pilotene Knut Tveiten og Finn Petter Berg. På taleskriveren som blir funnet på havbunnen senere hører du pilotene prate sammen om løst og fast inntil sekunder før ulykken, totalt intetanende om at ikke alt er i orden.

De pludrer om prisen på gode middager, om løst og fast. De to vennene og kollegene har fløyet jorden rundt sammen mange ganger - og begge har bare noen måneder igjen før de skal gå av med pensjon.

Plutselig hører man av taleskriveren at pilotene får øye på før nevnte F-16-jagerfly.

- Wow, se på klokken 11, roper Tveiten.

CONVAIR: Bak navnet CONVAIR skjuler ordene Consolidated Vultee Aircraft Corporation seg. Den amerikanske flyfabrikanten startet opp i 1943 med å utvikle flere typer krigsfly, deriblant Convair B-36, B-58 Hustler, F-102 Delta Dagger og F-106 Delta Dart. Siden har fabrikanten produsert både raketter og romfartøyer i tillegg til nyere flytyper.
CONVAIR: Bak navnet CONVAIR skjuler ordene Consolidated Vultee Aircraft Corporation seg. Den amerikanske flyfabrikanten startet opp i 1943 med å utvikle flere typer krigsfly, deriblant Convair B-36, B-58 Hustler, F-102 Delta Dagger og F-106 Delta Dart. Siden har fabrikanten produsert både raketter og romfartøyer i tillegg til nyere flytyper. Foto: Christian H. Kamhaug

- Et F-16! nærmest gisper Berg.

ORANSJE SVART BOKS: Tale og ferdskriveren i den svarte boksen ¿ som er oransje - forteller om en stemning av fred og ingen fare i cockpiten inntil sekunder før havariet.
ORANSJE SVART BOKS: Tale og ferdskriveren i den svarte boksen ¿ som er oransje - forteller om en stemning av fred og ingen fare i cockpiten inntil sekunder før havariet. Foto: National Geographic

Overrumplet - kjemper for livet

Like etter rister Partnair-flyet voldsomt. Mannskapet blir tydeligvis aldeles overrumplet. Flyet krenger seg rundt og svever opp ned. En dansk flygeleder - maskinen er jo like utenfor danskekysten nå - ser på radaren at flyet raskt styrter mot havoverflaten mens pilotene kjemper for livet for å redde flyet og alle om bord.

- Partnair 394 på vei til Hamburg er borte fra radaren, melder den danske flygelederen. Den største tragedien i norsk luftfartshistorie er dermed et faktum. Norge er i sjokk.

Spekulasjoner og konspirasjonsteorier

Skadene på de omkomne viser at noen av passasjerene døde etter fritt fall fra flyet mens andre ble sittende i sine seter inntil flyet treffer havoverflaten. Restene etter flyet ligger spredt utover to kvadratkilometer med havbunn.

De første dagene etter ulykken flyr alle slags spekulasjoner gjennom luften. Konspirasjonsteorier omkring sabotasje, bomber à la Pan Am 103 over Lockerbie året før og etter hvert at F-16 jagerflyet som nærmest sneiet Partnair-flyet i overlydsfart, forårsaket slikt lufttrykk at det ristet Partnair-flyet i stykker.

Havarikommisjonens tekniske undersøkelser avslører riktignok at flyet nærmest falt fra hverandre i luften. Men det viser seg at det sannsynligvis ikke kan kobles til F-16-visitten.

Det er heller ingen tegn på at en eksplosjon eller brann har funnet sted, noe som utelukker en terroraksjon. Konklusjonen blir ganske enkelt at årsaken til tragedien skyldes en strukturfeil. Og da snakker vi om et historisk havari.

Piratdeler

F-16 SNEIER FORBI: De fikk seg en støkk de to pilotene om bord i Partnair-flyet da et F-16 jagerfly suste forbi farlig nær. Bare få øyeblikk senere havarerte passasjerflyet.
F-16 SNEIER FORBI: De fikk seg en støkk de to pilotene om bord i Partnair-flyet da et F-16 jagerfly suste forbi farlig nær. Bare få øyeblikk senere havarerte passasjerflyet.

For første gang i flyhistorien blir nemlig piratdeler koblet til en ulykke innen kommersiell passasjertransport. Det første som skjer da Partnair-flyet havarerer, er at halen på flyet faller av - og det fordi flymekanikerne som har hatt maskinen inn til service har brukt uoriginale festebolter til vertikalfinnen på halen.

Denne oppdagelsen rister hele flybransjen til langt inn i grunnvollene. Det er fly på vingene over hele kloden skrudd sammen med piratdeler Selv den amerikanske presidentens fly, Airforce One, blir saumfart på nytt, uoriginale deler og skruer byttet ut.

Ikke skjedd igjen

Det er en mager trøst for alle de 50 som trakk dødsloddene - pluss mannskapet om bord i Partnair flight 94 - men siden den norske Partnair-ulykken for 20 år siden, har ikke denne typen flyhavari skjedd igjen.

Det hører også med til historien at Partnair A/S - et norsk charterselskap etablert i 1968 med base på Fornebu - var i økonomiske vanskeligheter før flyhavariet - og at selskapet gikk konkurs like etter flystyrten i Skagerrak den 8. september

EN AV NORGESHISTORIENS STØRSTE: Partnair-ulykken krevde 55 mennekseliv. Turen fra Oslo til Hamburd var i utgangspunktet en enkel fryrute.
EN AV NORGESHISTORIENS STØRSTE: Partnair-ulykken krevde 55 mennekseliv. Turen fra Oslo til Hamburd var i utgangspunktet en enkel fryrute.

Denne saken ble første gang publisert 18/05 2009, og sist oppdatert 02/05 2017.

Les også