REISEFOT 11=

BASSENGTID: Du må ikke være badeløve for å trives på et cruiseskip, men det hjelper. © Inge Lundereng

Fakta om "Vision of the Seas"

Lengde: 279 meter

Bredde: 32 meter

Bruttotonnasje: 70 000 tonn.

Antall lugarer: 999 (229 med egen balkong).

Maksimum antall gjester: 2435

Antall mannskap: 742

Inge Lundereng

Strand med egen spritdestilleri

Malibu Beach på Barbados er noe så hipt som en karibisk badestrand med eget rom-destilleri. Slå den!

Nå som det er blitt åtte søndag morgen amerikansk tid - over et døgn er gått siden jeg forlot Gardermoen - og jeg fremdeles sitter om bord i et fly som ennå ikke har forlatt gaten på flyplassen i Newark, New Jersey på den amerikanske østkysten, ser jeg fordelene med et cruise som starter i Oslo sentrum. Samme "Vision of the Seas", samme Royal Caribbean International cruiseline, mye av samme mannskap, bare å spasere rett om bord.

Det fortoner seg som en lang tur bare å komme til cruisets start i Santo Domingo i Den dominikanske republikk. Jeg drar fra Oslo lørdag morgen norsk tid, det er nå søndag ettermiddag norsk tid og ennå har jeg tre og en halv flytimer igjen.

Jeg har vært gjennom grundige sikkerhetssjekker, av og på med sko og belter og ut med PC pluss flere skjemaer å fylle ut enn det er eksamener på videregående skole. Det er med disse tankene i hodet jeg hører kapteinen si at vi alle må forlate flyet på grunn av teknisk feil. Et nytt fly vil bli satt opp.

Les også: Cruise i stedet for Syden

Skjær i sjøen

Jeg ankommer Santo Domingo. Til slutt. Flere skjemaer, flere køer og sikkerhetssjekker og passkontroller så er jeg om bord. Da er klokken blitt halv ett, natt til mandag norsk tid. 17.30 i Santo Domingo. Etter drøyt 40 timer i transitt kaster jeg meg sliten og døgnvill ned på en deilig seng i en deilig cruisebåt og vurderer å vente med utpakking til neste dag.

Men akk! Tvungen branndrill, spraker det over høyttaleranlegget. Alle må ut på dekk. Kabiner vil bli sjekket for unnaskulkere. Det skal ikke være lett å drive med cruise. Vel tilbake på lugaren durer det igjen i høyttaleren.

Nå er det den 36 år gamle norske kapteinen, Ingar Neerland, fra Smøla på Nordmøre, men bosatt i kanadiske Halifax, som tror han har dårlig nytt å melde: På grunn av generalstreik ved skipets første planlagte havnedestinasjon, Guadeloupe, må skipet sette kurs mot øya St. Kitts isteden. For oss passasjerer blir det litt som å velge mellom paradis og paradis.

- Vi har hatt kontakt med St. Kitts, annonserer kapteinen. - De tar imot oss med åpne armer.

Det skal selvsagt mer enn en streik til for å velte en smølværing av pinnen. Når du er vokst opp i Norge, er du vaksinert mot streiker, selv de som starter med general.

Et hav av glass

Den bærer sitt navn med rette, "Vision of the Seas" - Utsikt over havene. Verftet har latt det gå sport i å bygge et cruiseskip man ser havet fra, uansett hvor man er om bord. Det sørger enorme glassvegger for.

Og akkurat nå sitter jeg på innsiden av digre vinduer med morgenkaffen min i nonchalante Windjammer restaurant foran på 10. dekk - det er hit du kommer om det ikke frister å kle seg opp for å spise - og ser dagen gradvis gry over byen Basseterre på øya St. Kitts i Karibia.

Siloer på havnen kommer til syne, deretter bolighus og en liten flystripe lenger bak. En og annen småbåt på vei ut med fiskestenger ser ut som legoklosser fra mitt ørnerede.

Nå har jeg det så på "G" at glemt er alle strabasene, alle køene, all ventingen, alle sjekkene, alle skjemaene. Jeg føler meg bare privilegert som sitter her og kjenner feriemoduset klikke inn. Skal jeg orke å trene i dag? Kanskje.

Transportetappe i Karibia

Transportetappen - første seiledag - mens kaptein Ingar styrer oss trygt mellom karibiske øyer unner jeg meg følgende: Pleie av kroppen i treningsstudio, opptil flere dukkerter i poolen på dekk, sitte litt i boblebadet, få servert ost og kjeks, grønne druer og rød vin på lugaren til lunsj - for så å svelge unna kalkunen til middag med hvitvin.

Jeg har nemlig inngått en platinum vinavtale - det finnes gull, platinum og diamond avtaler. Syv flasker vin fordelt på syv kvelder for ca. 200 dollar, 1400 kroner.

Jeg har flere hvite og røde sorter å velge mellom, og det jeg ikke drikker ved matbordet, tar jeg med meg til min utvendige lugar og konsumerer i måneskinn mens Glassbåten duver rolig av gårde i den svarte, karibiske natten.

Les også: Verdens største cruiseskip

REISEFOT 11=

MAT ER VIKTIG: Kjøkkensjef Allan Daly er fra British Columbia © Inge Lundereng

REISEFOT 11=

MORGENTRIM: Jogging hører med. Løypa er en kilometer og tydelig merket. © Inge Lundereng

Avslører dansker

Det er onsdag ettermiddag, dag fire på cruiset. "Vision of the Seas" ligger ved kai i Fort de France på Martinique. Kapteinen fra Smøla har nettopp vært på høyttaleranlegget og advart mot mulig høy sjø når vi senere i kveld seiler utenfor de karibiske øyene og ut i Atlanterhavet. I morgen skal jeg nemlig våkne i Bridgetown på Barbados.

I dag er en annen merkedag. Jeg oppdager de første skandinavene blant passasjerene. Fire dansker drikker selvsagt øl til lunsj. Avslørt. Jeg har lenge lurt på om det er nordmenn blant passasjerene om bord, men det er ikke så enkelt å finne ut av når det er 2400 av oss. Senere oppdager jeg også tre par festglade svensker. Men nordmennene forblir mangelvare. De venter nok til "Vision" får Oslo som hjemmehavn.

Mannskapet teller totalt rundt 750 fordelt på ca. 60 nasjoner og språk. Kjøkkensjef Allan Daly fra British Columbia i Canada forteller at han handler råvarer alene for ca. tre millioner kroner i måneden.

- Så mye som mulig av ferskvarene blir kjøpt lokalt der vi seiler, forteller han. - Men vi må jo se an stedene, utforske dem litt for å finne ut hva de er i stand til å levere av ferske varer. Mye av de større kvantaene av frossen mat, som fisk og alskens kjøttvarer, blir kjøpt i store partier, i hovedsak i Miami og lagret om bord.

Her kan du søke etter billig fly til alle destinasjoner

Til Norge

Hvor som helst i Norge ville en hotellbedrift på 750 ansatte og 2400 betalende gjester nesten 52 uker i året være en hjørnesteinsbedrift. Langs sine ruter - som her i Karibia - er cruiseskipet viktig for den lokale økonomien i alle havnene det anløper.

Ikke bare handler skipet et stort antall råvarer lokalt, turoperatører og eventmakere venter ved alle havneanløp for å ta oss med på sightseeing, opplevelsesturer eller vinsmaking. Turer vi melder oss på om bord i skipet.

Kaptein Neerland setter19. april kurs mot hjemlandet og de påfølgende sommercruisene i Norden.

Mer om kortcruisene med "Vision of the Seas"kan du lese her

Les også:

Barnas favorittcruise

Slik skreller du appelsin med gaffel

Tilbake til Klikk Reise

Les hele saken
Les alt om:

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!