=

UT PÅ TUR, ALDRISUR: Kristjan inviterer til skikkelig biltur i islandsk natur. © Thor Olav Moen

=

FJELLTUR MED FIREHJULSTREKK: Det er lite som stopper denne bilen! © Thor Olav Moen

Fire ganger 40 tommer, 7,3 liter fordelt på 8 turbodieselsylindere. 300 hestekrefter. 3,7 tonn dødvekt. Ingen vanlig bil, selv ikke på Island. I Norge ganske så uaktuell redskap til å forseere løssnø, fjelltopper og isbreer med.

Dagligdags for Kristjan Kristjánsson, som eier og driver MountainTaxi med tilhold i Hafnafjordur - 15 minutter utenfor den Islandske hovedstaden Reykjavik.

4X4

Han var den første som begynte med 4X4 turer i Islandsk natur. Selv om flere har kommet til mener han å være den mest erfarne. Han og kona Bjørk kjører begge stor bil i storslått natur. Det tilbys alt fra dagsturer på "The golden rute", Thingvellir, Gaysir-området og Gullfoss, via isbreturer med overnatting til ekspedisjoner med flere ukers varighet. Begge bilene er Ford Excursion, ombygget av Kristjan selv. Bilen vi er ute med har 40 toms dekk og "bare" en girkasse. Den andre, sorte, har dobbel girkasse, 44 toms dekk - og barskap for gjestene i bakdøra. Begge er utstyrt med kompressor for å pumpe lufta tilbake i dekkene etter løssnøkjøring.

Mer info

=

SNØEN spruter og gutta koser seg- på Island. © Thor Olav Moen

=

LAVT LUFTTRYKK: Ut med lufta, opp i fjellene! © Thor Olav Moen

Stopper ikke

Til slikt bruk må man ned på om lag 4 punds dekktrykk. Med dette i orden er det lite som stopper de voksne truckene. Bratte bakker, kjøring i snø langt uten for veier og "tracks" er bokstavelig talt en lek. Dette er moro - for gutter (og sikkert jenter) i alle aldre!

Dobbel lavserie

- På bra føre kan vi holde høy fart, 70-80 km/t offroad. Under mer ekstreme forhold må begge lavseriene i girkassene kobles inn, og vi krabber av sted i 1,5 kilometer i timen, sier Kristjan - som lover flotte og annerledes naturopplevelser i den spektakulære Islandske vinteren.

Til Reisefot: MountainTaxi=

VAKKERT MOTOREVENTYR: En fin dag med en voksen bil. © Thor Olav Moen

Les hele saken

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!