=

MONSTER: Fra USA, motorsykler med V8 bilmotorer. © Thor Olav Moen

Thor Olav Moen og Ola Haug

Prøv deg som skipper

Her er Vi Menns Ola Haug på vei til kai i Honnigsvåg som skipper på Hurtigruta.

Komplett med masse krom, sort lakk og dandert med et vel av amerikanske flagg skinner de i messelysene; To Boss Hoss motorsykler. En chopper og en med kortere gaffel.

Bigblock eller smallblock

Motorene på syklene som vises frem på den amerikanske paviljongen under Reiseliv 09 på Lillestrøm i helgen er av to typer, Smallblock Chevrolet motor eller Bigblock - åttesylindret bilmotorer altså!

350 eller 505 hk?

Den "lille" V8eren har i overkant av 350 HK, den store yter hele 505 heftige hestekrefeter. Dette gir et voldsomt dreiemonent og kjøreegenskapene og ytelsene tør vi nesten ikke tenke på.

Dette er svære saker - og samler store flokker med skuelystne der de vises fram. Reiselivsmessa på Lillestrøm var ikke noe unntak i så måte.

Fra Lillestrøm til Midtvesten

Midt mellom tilbud om ulike oplevelser som turist i USA kan man beundre de velvoksne tohjulingene - og kanksje la tanke vandre til lange, rette ørkenveier i midtvesten.

Legg til litt rød sand som virvles opp bak det feite bakhjulet, et knippe kaktuser langs veien og en solnedgang som farger himmelen oransje. Da er du der du skal være med en slik monstermaskin.

=

BORN TO BE WILD: Boss Hoss MCer er så amerikanske som det går an å bli: større enn størst! Dreiemomentet og lyden er helt vilt.. © Thor Olav Moen

Store gutter gråter

Lyden får selv store og skinnkledte gutter til å gråte sies det - og det er gledestårer som faller til marken. Bensintankene på de nær 600 kilo tunge syklene er nesten like breie som bagasjerommet på en middels familiebil. Bakhjulene tilsynelatende dobbelt så breie som på en bil av nevnte kaliber. Alt er i størrelse XXL på disse råskinnene av noen tohjulinger.

Disse monster-motorsyklene er tilgjengelige på det norske markedet via firmaet Monsterbikes. Hvis du ikke nøyer deg med å ta en sikkelende titt, har MC-lappen og nærmere en million å svi av på en motorsykkel som er relativt dårlig tilpasset norske veier og fartsgrenser kan du ta kontakt med Tom Bogstad på telefon 900 900 85.

Les mer om Hoss Boss

=

FETT: Reale bakdekk forsøker å plante de enorme kreftene ned i asfalten. © Thor Olav Moen

Les hele saken

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!