Fisketriks:

Med øye for detaljer

Og ofte er det ikke mye som skal til for å bedre fiskelykken. Et øye – enten på sluken eller treblekroken – kan gjøre susen!

Ørretfisker i solnedgang. (Foto: Yngve Ask)

Fisketriks: - Fest et øye på sluken, foreslo en fiskekompis en gang fiskelykken uteble. - Det provoserer ørreten til hogg!

Som sagt, så gjort. Før neste fisketur sørget jeg for å robbe hyllene i sportsbutikken for kunstige øyne. Det viste seg at det var butikkene som solgte fluebinderutstyr som hadde det beste utvalget, med klistreøyne i flere varianter, størrelser og farger - alt fra tredimensjonale eller litt utstående øyne til vanlige, flate klistremerker. Jeg fikk også tips om at det kunne være smart å lage et epoxy-øye bak på treblekroken.

Trigger hoggrefleksen

På fisketurene som fulgte, var fisket temmelig bra, og jeg følte ikke at jeg fikk noe særlig bruk for den nye teknikken. Riktignok fikk jeg fisk på sluker med påsatte øyne, men jeg fikk like mye fisk på sluker uten.

Først sommeren etter opplevde jeg vanskelige perioder, med ekstremt treg og kresen ørret. I mellomtida hadde jeg nesten glemt tipset om å feste øyne på sluken. I teorien skal sluken provosere fisken til hogg. Ved å bruke et øye på sluken i tillegg, vil hoggrefleksen hos fisken kunne vekkes.

Sakte innsveiving

Dagen begynte bra, men seinere på ettermiddagen stilnet det av. Vi så ikke lenger fisk i overflata, ei heller merket vi flere hogg på noen av redskapene som hadde fungert så bra tidligere på dagen. Som vanlig i slike situasjoner ble alle sluktyper og -farger gjennomtestet. I en liten bortgjemt og nesten glemt lomme på fiskeveska fant jeg omsider en liten pose med selvklebende øyne. Jeg klistret ett på begge sider av sluken og begynte å fiske.

Også dette så ut til å være bortkastet, helt til fiskekompis Per Herman - som også hadde klistret øyne på sin sluk - foreslo at jeg burde sveive litt saktere. Da ville fisken få større sjanser til å se øyet på sluken mens den danset lett i vannet.

Nærbilde av en ørret tatt på sluk. (Foto: Yngve Ask)

Etter en stund rykket det i snøret til Per Herman. En pen fisk var det absolutt. Jeg hadde også kontakt med fisk, men min fisk slo seg av før jeg fikk den på land.

Gir mer fisk?

Jeg mente vi hadde bevist at øyet hadde sin funksjon, men Per Herman var langt fra overbevist. Vi ble derfor enige om å gjøre et forsøk. Jeg fortsatte å bruke øye på sluken, mens Per Herman prøvde uten. Vi gikk hver vår vei, og resultatet av den første økta var at jeg fikk fisk, men ikke Per Herman. Da vi fortsatte fisket etter en lang rast, var det Per Herman som tok med seg "øyeslukene". Selv fisket jeg uten.

Han gliste bredt da vi møttes en stund seinere. Det viste seg at han hadde fått tre ørreter på øyeslukene, mens jeg hadde fått én - uten øyne. Nå var Per Herman overbevist. - Uansett kan det neppe skade å bruke øyne, mente han.

I løpet av sommeren fikk jeg flere anledninger til å prøve øyne på sluken, og resultatene var så pass gode at øynene nå er blitt en del av grunnutrustningen når jeg fisker ørret - også i sjøen.

Lag epoxy-øye på treblekroken

Isfiskere har brukt denne teknikken til lyskroker i årevis. Et øye bak på treblekroken vil vekke oppmerksomhet. Fisken får se øyet - og hogger. Du får ikke kjøpt sluker med slike øyne i dag, så dette må du lage selv. Men vanskelig er det ikke.

Bland en liten dose epoksylim og tilsett fargepulver (fås kjøpt i de fleste velassorterte sportsbutikker). Velg grunnfarge, og legg en dråpe farget lim midt på treblekroken med en fyrstikk. Dråpen må ikke bli for stor. Da vil kroken bygge for mye, slik at kroking kan bli vanskelig.

Når limet er påført, er det viktig at du hele tida vrir på kroken slik at limet fordeler seg jevnt før det herdes. Fest gjerne kroken til en klesklype e.l. Raskest går det om du setter fast flere kroker med krokøyet ned i ei isoporplate. Du vender på hele plata under herdingen, og kan lage mange øyne av hver blanding med lim. Vend på hele plata under herdingen. Du kan lage mange øyne av hver blanding med lim.

Bland en ny porsjon epoksylim og lag en "pupill" i enden.

Denne saken ble første gang publisert 10/12 2007, og sist oppdatert 05/05 2017.