Surf på asfalt!

Var du en av dem som aldri rakk å hive deg på skateboardbølgen? Med longboard får du en ny sjanse til å rulle rundt i gata og se kul ut.

longboard
longboard Foto: istockphoto
Sist oppdatert
ALLSIDIG: Fremkomstmiddel, tidsfordriv eller ekstremsport ¿ longboard er
tingen!
ALLSIDIG: Fremkomstmiddel, tidsfordriv eller ekstremsport ¿ longboard er tingen! Foto: FOTO: Nelly Torvik
ASFALTSURFING: Uansett om du kjører fort eller rolig, så er det sikkert at longboarding har en viss treningseffekt.
ASFALTSURFING: Uansett om du kjører fort eller rolig, så er det sikkert at longboarding har en viss treningseffekt. Foto: istockphoto
Jeg har et typisk cruisebrett som jeg bruker når jeg skal steder, og så lar jeg heller bilen stå

Enten du liker å rulle rolig rundt i byen og bare nyte livet, eller om du ønsker å kjenne adrenalinet pumpe, byr dette skatelignende brettet på stor variasjon og passer for absolutt alle. Fremkomstmiddel, tidsfordriv eller ekstremsport - longboard er tingen!

Noe for seg selv

For et utrent øye kan det være vanskelig å se forskjell. Men longboard er ikke helt det samme som skateboard.

- Det er en form for skateboard, men brettet er som regel lengre enn et vanlig skateboard, og hjulene er både større og mykere, noe som gjør at brettet ruller bedre på dårlig underlag. I tillegg er truckene, hjulopphenget, ofte spesiallaget for å svinge bedre og takle høyere hastigheter, forklarer Jørgen Stokke Halvorsen, far til nettsiden Asfaltsurfer.com.

Han begynte på vanlig skateboard, men var ikke helt fornøyd med brettet som fremkomstmiddel. Det var for bråkete og ubehagelig å kjøre på i byen. Nå har han lagt vekk skateboardet og holder seg kun til longboarding. I 2007 vant han longboardkonkurransen på Ekstremsportveko på Voss, og senere samme år var han én av de to første nordmennene som deltok i verdenscupen i longboarding.

- Det fine med longboard er at det er ingen krav om hvordan du skal stå, kjøre eller hvilke triks du bør kunne. Man kan drive med longboard på egne premisser, forteller Jørgen.

- Dersom du bare vil rulle rundt i byen en varm sommerdag og spise is, så er det helt topp, men dersom du heller vil kjøre ned de bratteste bakkene og komme opp i hastigheter som nærmer seg 100 km/t, så er det også fullt mulig. I tillegg er det et helt spesielt miljø mellom longboardere flest. Møter du andre longboardere på gata, kommer du som regel i prat med dem. Det er som å være med i en liten klubb der alle er hyggelige mot hverandre, sier han.

Just cruising

Ine Beatrice Høie Samsonsen (20) er også storfornøyd med longboarding.

- Det er sykt kjekt å cruise rundt. Jeg har et typisk cruisebrett som jeg bruker når jeg skal steder, og så lar jeg heller bilen stå, forteller hun.

Ine har tilbrakt det siste året på Rødde Folkehøgskole utenfor Trondheim, hvor hun har gått på Freestyle Freeride-linjen. I tillegg til å stå på ski og snowboard, var hun en av de første som tok longboard-valgfaget på skolen.

- Jeg hadde allerede stått litt sammen med kompiser, og hadde laget mitt eget brett. Så hørte jeg at skolen skulle ha et slikt fag, hvor det blant annet skulle være arrangerte longboard-turer. I tillegg hørte jeg at det er fine bakker like ved skolen, forteller hun.

Men longboard har ikke alltid vært like populært - til tider var faktisk all skating en undergrunnsidrett. Produkter av for dårlig kvalitet gjorde at skaterne gikk på trynet overalt, og etter noen fatale ulykker ble sporten forbudt. Nye popularitetstopper kom, men ble stadig fulgt av nye nedgangstider. Trenden ser heldigvis ut til å ha snudd. Siden midten av 90-tallet har både skateboard og longboard hatt stadig bedre fotfeste.

Skateboard og longboard deler mye av den samme historien, men mens skateboard har fått mer og mer fokus på tekniske triks, så ligger fortsatt fokuset på kjøregleden i longboarding. En annen forskjell mellom de to skateformene er deres status som sportsgren.

- Longboarding har ikke blitt i nærheten av like stort som skateboarding, og det finnes per dags dato ikke et menneske i hele verden som kan leve av å bare stå på longboard profesjonelt, opplyser Jørgen.

Stadig mer populært

Ett av landene som har hengt etter innenfor denne sporten, er vårt eget.

- Norge har vært litt trege med å ta til seg longboarding. Det har lenge vært her i landet, men det er kun i de siste årene at det har blitt vanlig å se longboardere i bybildet, sier Jørgen.

Fremgangen vises også i tilgangen på utstyr. Tidligere har longboardutstyr kun vært til salgs i et lite knippe surf-orienterte butikker, men i 2007 endret dette seg da butikken King of The Hill åpnet i Oslo. Her føres det kun longboardprodukter. Det er tydelig at longboard begynner å markere seg her til lands, noe både King of The Hill, valgfaget på Rødde, økt besøkstall på longboard-nettsider og nordmenn i verdenscupen viser.

- Utsiktene for sporten ser veldig lovende ut. I år blir det enda flere konkurranser, og i mai kommer det en longboardfilm, forteller Jørgen.

Filmen han snakker om er "Longing for Life 2", hvor Jørgen selv deltar.

Godt for kroppen - og for miljøet

Kjører du longboard, må du regne med litt knall og fall, men det er sjelden snakk om store skader.

- Det går stort sett i et skrubbsår her og der, men det kan man som regel lett unngå ved å bruke tilstrekkelig med beskyttelsesutstyr. Det som er vanligst er hjelm, albue- og knebeskyttere og hansker. Dette er mer enn tilstrekkelig i de aller fleste situasjoner. En ting med longboard, som man også har sett på både ski- og snowboardfronten, er at det ikke er ukult å bruke hjelm, påpeker Jørgen.

Er du av den mer vågale typen som kjører nedover bakker i en hastighet opp mot 100 km/t, er det selvsagt ikke nok med knebeskyttere. Da bør du ha på deg motorsykkel-skinndress og helhjelm.

Uansett om du kjører fort eller rolig, så er det sikkert at longboarding har en viss treningseffekt.

- Man bruker jo en del muskler når man står på longboard, og det blir mye gåing oppover bakkene vi kjører ned. Og dersom du lærer deg å sparke fra med begge beina, kan du fint få en bra treningsøkt av å bare rulle en tur. Du får også betydelig mindre belastning på knær og ankler enn om du skulle ha jogget, så det er flere som har brukt longboard i rehabilitering etter skader, forteller Jørgen.

Så hvis du er lei av den vanlige joggeturen, hvorfor ikke prøve asfaltsurfing? Morsom og spennende måte å holde seg i form på om sommeren, og i tillegg til god trening, får du mye frisk luft og gjør miljøet en stor tjeneste om du tar brettet fremfor bilen.

Enten det er rolig rulling eller den mer ekstreme versjonen som frister, så er det bare én måte å lære det på: Skaff deg et brett og øv!

- Bruk så mye tid på brettet som mulig. Finn en vei med lite trafikk, og bli vant med å stå på brettet. Det er også lurt å ikke kjøre fortere enn at du klarer å bremse med den ene foten, tipser Jørgen.

Ine er enig og mener det gjelder å utforske fra starten av.

- Begynn med de minste bakkene først, og prøv deg fram. Longboard passer for alle - uansett, lover hun.

- Det gjelder bare å finne ut hvordan brettet skal være for deg og din kjøring.

Finn brettet som passer for deg

MILJØVENNLIG: I tillegg til god trening, får du mye frisk luft og gjør miljøet en stor tjeneste om du tar brettet fremfor bilen.
MILJØVENNLIG: I tillegg til god trening, får du mye frisk luft og gjør miljøet en stor tjeneste om du tar brettet fremfor bilen. Foto: FOTO: ISTOCKPHOTO

SLALÅM: Landyachtz Allstar, fra ca. 2300 kr
SLALÅM: Landyachtz Allstar, fra ca. 2300 kr Foto: FOTO: Landyachtz
DOWNHILL/DH: Landyachtz Evo, fra ca. 2750 kr.
DOWNHILL/DH: Landyachtz Evo, fra ca. 2750 kr. Foto: FOTO: Landyachtz
CRUISE: Landyachtz Drop Hammer, fra ca. 2600 kr.
CRUISE: Landyachtz Drop Hammer, fra ca. 2600 kr. Foto: FOTO: Landyachtz
SLIDE: Landyachtz Slip, fra ca. 2100 kr
SLIDE: Landyachtz Slip, fra ca. 2100 kr Foto: FOTO: Landyachtz

Noe av det fine med longboarding er at du kan stå akkurat sånn som du vil.

Pass bare på at du bruker et brett som er tilpasset din kjørestil. Skal du kjøre nedover bakker i full fart, trenger du et brett med andre egenskaper enn om du skal rulle rolig rundt i byen.

Lengde på brett, og størrelse og hardhet på hjul er noe av det som varierer.

Finn din kjørestil, og se hvilket brett du bør bruke:

Slalåm: Her gjelder det å kjøre sikksakk mellom kjegler så fort du kan.

Det vanlige er korte brett, mye konkav (bøy opp på sidene av brettet for å gi bedre fotfeste) og smale trucker.

Hjulene er som regel mellom 66 og 70 mm og bør ha mest mulig grep.

Downhill/DH: Som navnet tilsier så kjører du ned bakker, og det går fort!

Når du kjører i over 60 km/t er det lurt med et eget DH-brett. Dette brettet er stivt, med lite eller ingen flex, og ekstra stabile trucker for å tåle høy hastighet.

Når du kjører så fort som i DH, må du ha store hjul, det vanlige er mellom 70-85 mm. Dette for å unngå bråbrems når du kommer over grus eller lignende.

Cruise: En avslappet form for kjøring, ofte uten annet mål enn å kose seg ute i det fine været.

Skal du på jobb, skolen eller i butikken? Hvorfor ikke cruise bort? Garantert mye morsommere enn å traske dit.

Bruk et brett med mye flex (det vil si at brettet bøyer seg når du står på det), og store, myke hjul for en mest mulig behagelig tur. Lengden på et cruisebrett varierer, alt fra 24" helt opp til 60" (1" = 2,54 cm), men det vanligste er et sted mellom 38" og 47". Et slikt brett er ikke noe stress å manøvrere i byen, og heller ikke for tungt å bære når du skal inn i butikker eller lignende.

Det kan også være greit med et brett som ikke er for høyt når du står på det. Da slipper du å ha så mye bøy i det beinet som står på brettet når du sparker fra med det andre, og kjøringen blir mindre slitsom. Dette gjelder selvsagt ikke hvis du kjører for treningens del.

Slide: Dette er når du sklir rett fram, selv om brettet er på tvers av kjøreretningen, omtrent som om du skrenser på snowboard.

Til dette bør du ha et stivt brett med harde hjul og minst mulig grep. Det vanlige er en lengde mellom 35" og 40". Du trenger også spesielle hansker til dette.

Denne saken ble første gang publisert 30/06 2008, og sist oppdatert 04/05 2017.

Les også