– Velkommen!

Klokken er fem på elleve en torsdags kveld rett før jul. Medarbeider Said i matbutikken Rema 1000 på Huseby i Oslo er i ferd med å bære frukt- og grønnsakkassene fra utgangspartiet inn i butikken. Det er fem minutter før stengetid, og nå gjøres det aller siste av dagens arbeidsoppgaver.

Norsk Ukeblads journalist, Lise Lotte Winther-Bay, kommer småløpende. Hun er stresset og ute i siste liten. Som så ofte før. Hun har litt dårlig samvittighet for at hun nå må ta handlerunden sin rett før butikken stenger for kvelden.

Men Saids blide «velkommen» og hans galante høyrearm som inviterer henne inn i butikken, får henne til å føle seg både velkommen og verdsatt. Hun tar handlerunden sin, betaler i kassen og roper «ha det» til Said og de andre trivelige medarbeiderne i butikken. Og de svarer et blidt «ha det» tilbake. Klokken er nå blitt fem over elleve.

En selvfølge?

Noen minutter senere har Lise Lotte låst seg inn i leiligheten sin og lagt matvarene i kjøleskapet. Hun setter seg ned på kjøkken­stolen og koker seg en kopp te.

«Det er deilig å stresse ned», tenker hun, og tenker samtidig på den varmen og vennligheten hun er blitt møtt med i lokalbutikken noen minutter tidligere. Det har gjort godt i en masete hverdag.

«Det er ikke bare i kveld de er så blide og trivelige, det er de jo hver gang jeg handler hos dem. Og det rare er at jeg tar det nesten som en selvfølge», tenker hun.

«Men det er jo strengt tatt ingen selvfølge at ansatte viser en slik flott innstilling», tenker hun videre, før en ny tanke slår henne: «Kanskje jeg rett og slett skal ta meg tid til å fortelle dem det?»

Hvilken start!

Lise Lotte lar det ikke bli med tanken. Etter få minutter har hun sendt av gårde følgende e-post:

Hei, Bjørn Vegard! Etter hva jeg forstår, er du sjef for Rema 1000 i Arnebråtveien på Huseby i Oslo. Det er en butikk jeg er veldig godt fornøyd med. Hos deg er det mange ansatte som fortjener ros, trolig alle sammen. Nå tar jeg meg bryet med å rose dere alle sammen, og kanskje særlig én spesielt, Said. Når jeg kommer løpende rett før stengetid, er det et smilende ansikt og et hyggelig «velkommen» som møter meg. Og når kundene er få, legger han til og med varene i posen for meg. Han yter en service som er så topp at jeg håper (og tror) du videreformidler denne rosen til ham – men også til alle dine ansatte, deltidsansatte så vel som faste. Dere har sammen skapt en usedvanlig hyggelig butikk å handle i. Tusen takk!

Allerede tidlig neste dag får Lise Lotte et begeistret svar fra Bjørn Vegard. Han kan fortelle at mailen hennes allerede er hengt opp på infotavlen i butikken, og at Said skal få en ekstra liten bonus. Bjørn Vegard takker på vegne av alle, og forteller at Lise Lotte har gitt dem en fantastisk start på dagen. Og med et smilefjes avslutter han: «Dette er flybensin for oss!»

Et lite ord med stor effekt

Det var ikke bare i lokalbutikken på Huseby Lise Lottes hyggelige tilbakemelding skapte glede. Også i Norsk Ukeblads redaksjon ble hennes e-post umiddelbart en «snakkis».

Når husket du å takke menneskene i din hverdag for de små, men hyggelige tingene de gjør for deg? Nå vil vi gjerne invitere deg til å kjenne på gleden det lille ordet «takk» både kan gjøre med den som sier det, og den som takken rettes mot. For som vi alle vet: Å få et «takk» er viktig! Eller for å bruke butikksjef Bjørn Vegards sammenligning: Et «takk» er drivstoff! Les videre om vår Hjertelig takk-side på Facebook.

OVERRASKET: – Jeg ble glad, stolt og overrasket over den hyggelige tilbakemeldingen fra Lise Lotte. Sånt er ikke vanlig, sier Said. © Bjørn Inge Karlsen

Hvem vil DU takke?

Vi har alle mennesker i vår hverdag som gjør hverdagen lysere! Lise Lotte, som du nettopp har lest om, ville takke de ansatte i hennes lokale nær­butikk. Hvem vil du takke i din hverdag? Bussjåføren som er grei og venter på deg når du – igjen – kommer løpende litt forsinket? De ansatte i barnehagen som passer på dine gullunger eller barnebarn hver dag? Frisøren som alltid byr på en god samtale, i tillegg til en klipp? Eller den ene personen i ditt liv som alltid forstår deg, som vet når du trenger en skulder å gråte på? Det er mange i hverdagen vår som vi kan si «hjertelig takk» til. Noen fordi de gjør deg små, hyggelige tjenester, andre fordi de har betydd noe helt spesielt i livet ditt. Si takk nå!

Slik gjør du det

  • Gå inn på vår Facebook-side: www.facebook.com/hjerteligtakk
  • Skriv inn en hyggelig hilsen til den du vil takke, og fortell hvorfor.
  • Er du Facebook-venn med den du takker, er det hyggelig om du tagger henne/ham med navn.

VINN VARER FOR KR 2000! Rema 1000-ledelsen ble så glade da de leste saken, at de ville gi noe tilbake. Vi fikk derfor denne premien.

 

Les hele saken

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!