CONVERS LANSERER CHUCK TAYLOR ALL STAR II

Ikonisk oppgradering

Med Nike med på laget har sneakers-legenden Converse endelig fått en estetisk og funksjonell overhaling. Og det for første gang på 66 år.

Sist oppdatert

Kurt Cobain holdt konserter i dem, basketballegenden Wilt Chamberlain spilte i dem, Rocky Balboa løp i dem, og amerikanske soldater trente i dem under 2. Verdenskrig. Det er med andre ord liten tvil om at Converse Chuck Taylor All Star – med den karakteristiske hvite gummituppen – er en av verdens mest berømte sko.
 

Siden Nike kjøpte Converse i 2003 har tilhengere av begge skomerkene ventet ivrig på et synlige resultat av samarbeidet. Med lanseringen av Chuck II avdukes omsider partnerskapet mellom Nike og Converse, som er basert både på teknologi og design.

 

Det var rift om godsakene da Chuck Taylor All Star II ble lansert i USA. I Norge er det 2000 heldige fans som har mulighet til å kapre seg et par.
Det var rift om godsakene da Chuck Taylor All Star II ble lansert i USA. I Norge er det 2000 heldige fans som har mulighet til å kapre seg et par.

Det mest konkrete resultatet av samarbeidet er økt komfort. I samarbeid med Nike har designerne fra Converse gitt sneakeren en Nike Lunarlon såle, som opprinnelig var utviklet for maratonløpere og som i dag finnes i mange av Nikes joggesko. Teknologien er basert på et støtabsorberende skum som øker komforten for foten.


Blant de nye elementene er også tekstiler som sikrer at føttene får puste når man har sneakeren på seg over lang tid. Skoen har også fått en polstret pløse, eller tunge, som gjør at denne ikke sklir ut til sidene når skoene benyttes.

 

Dette er første gang siden 1949 at Converse gjør estetiske endringer på standardmodellen. I oppgradering av modellen har det uansett vært viktig for designerne å bevare den klassiske formen og utseendet til skoen. Endringene kommer til uttrykk i en renere design der blant annet sømmene er farget. Dermed rykker sneakeren noe nærmere fashion-universet og bort fra sportsarenaen hvor skoen opprinnelig hadde sitt gjennombrudd.
De største fansene vil nok også merke seg at All Star-logoen med hvit stjerne er brodert inn i tekstilet, og ikke limt på som tidligere.

Kurt Cobain har gjort sitt for å gjøre Converse-skoene til en legende innen stil- og motebildet.
Kurt Cobain har gjort sitt for å gjøre Converse-skoene til en legende innen stil- og motebildet.

 

I Norge lanserer Converse i utgangspunktet et begrenset parti på 2000 par Chuck II til utvalgte butikker, hvor skoene er i salg tidlig i desember. At oppgraderingen ikke har endret på populariteten av skoen, er lanseringssalget av Chuck II i USA et greit eksempel på: 24 timer etter lanseringen i sommer var skoene helt utsolgt.


Converse kan uansett berolige alle tilhengere av den originale All Star skoen med at denne fortsatt vil være tilgjengelig i butikkhyllene fremover.

Visste du at:

 

De første Converse All Star ble lansert i 1917 og var rettet mot «seriøse» idrettsutøvere.

Opprinnelig ble All Star skoene designet for fotball. Det var først da basketballspilleren Chuck Taylor innså skoens potensial at den ble lansert for basketball.

I 1923 fikk Chuck Taylor sitt navn på skoen. Han var på det tidspunktet ansatt som selger hos Converse.

Alle spillerne på det amerikanske basketballaget under OL i 1936 bar Chuck Taylor All Star sko.

Under 2. Verdenskrig var Chuck Taylor All Star den offisielle sneakeren for US Army.

I 1960 satt Chuck Taylor All Star på 80 prosent av sneaker-markedet i USA.

På verdensbasis kjøpes det et par Chuck Taylor All Star sko hvert 43. sekund.

Det finnes en verdensrekord for å eie flest Chuck Taylor All Star sko. Foreløpig holdes den av skolelærer Penny Gold fra USA, som har 733 par.

Studier viser at 60 prosent av amerikanere vil eie et par Chuck Taylor All Star i løpet av livet.

Siden 1917 er det solgt over 800 millioner par Chuck Taylor All Star sko.

Denne saken ble første gang publisert 27/11 2015, og sist oppdatert 06/05 2017.

Les også