Er "Fuck Up" årets norske film?

En ny Dag truer

– Liker du «Dag», kommer du til å like «Fuck Up», sier Øystein Karlsen. Mannen bak nettopp «Dag» tar oss med bak kulissene på årets mørkeste actionkomedie.

Jon Øigarden spiller hovedrollen i ""Fuck up"".
Jon Øigarden spiller hovedrollen i ""Fuck up"".
Sist oppdatert

Øystein Karlsen (40) er mannen bak Norges mest dystre og kanskje beste tv-serie gjennom tidene, «Dag» med Atle Antonsen i hovedrollen. Nå har han tatt med seg skuespillerne og teamet bak serien og laget en helaftens spillefilm; «Fuck Up». Den omtales som en miks av «Trainspotting» og «Fargo», og handler om 30 år gamle Jack (spilt av Jon Øigarden) - en ansvarsløs, usympatisk type som bestemmer seg for å snu om på livet sitt. Det vil si å slutte med drekking, puling og slåssing, og få seg en skikkelig jobb. Men da en av hans beste venner kolliderer med en elgSvinesund, og med 2,5 kilo kokain i bagasjerommet, blir planen midlertidig forkludret. Sammen med sine tre barndomsvenner havner Jack i et sant helvete, og dette lovende opplegget hadde premiere på kino 16. mars - med filmmusikk spesiallaget for anledningen av Lars Winnerbäck. Her er traileren:

</p> </div>

Med på laget er også Anders Baasmo Christiansen, Atle Antonsen, Tuva Novotny, Iben Hjejle og Lennart Jähkel, og i likhet med «Dag» er historiene og rollefigurene fascinerende nok hentet fra virkeligheten.

- Flere av historiene er mine egne, og resten er en salig blanding fra om lag ti mennesker som jeg er vokst opp med i Halden, forteller Øystein Karlsen. 40-åringen står som manusforfatter og regissør av «Fuck Up».

- Det er jo slik at virkeligheten stort sett overgår fantasien, så jeg måtte faktisk dempe noen av historiene for at det skulle bli troverdig for folk. For eksempel den om kollektivkompisen som midt på natta barberer av seg alt håret på hele kroppen, klatrer opp på stuebordet med en golfball og en driver, slår ballen ut gjennom vindusruta, klatrer ned og går og legger seg. Helt naken. Helt barbert. Ikke helt edru. Ingen ville trodd på den historien. Scenen måtte vekk, forteller Karlsen, som er svært fornøyd med det ferdige produktet.

- Jeg vil bruke denne gjengen i alt jeg lager. De har en utrolig kjemi.

- Skuespillere generelt har en tendens til å være smått nevrotiske, og det gjelder vel et par i den gjengen her også?

- Det var lite nevroser å spore her i gården, altså. Det er muligens fordi vi har en såpass romslig stemning og kjenner hverandre godt.

- Vi i MANN er alle forelsket i Tuva Novotny - hvordan er hun å jobbe med?

- Det var spennende å regissere henne denne gangen. Hun spiller en jente som er vokst opp med en far som egentlig ville ha en gutt, så hun pleide å drømme om at hun enten var Kevin Keegan eller Luke Macahan. Det er ganske interessant å se en feminin dame som Tuva bli så tomboy. Men dere er ikke de eneste som faller for henne. Vi har noe som staben kaller for «Tuva Novotny-syndromet». Alle teknikere som ser henne på monitoren opplever minimum et par dagers forelskelse, der de er veldig forvirrede hele tiden, rødmer og oppfører seg tussete, forteller Karlsen.

- Dette er din første film. Hva overrasket deg mest?

Fuck-up-regissør Øystein Karlsen med Tuva Novotny og Iben Hjejle.
Fuck-up-regissør Øystein Karlsen med Tuva Novotny og Iben Hjejle.

- At det var utrolig liten plass til digresjoner. Alt vi filmet som ikke drev historien fremover, havnet på gulvet i klipperommet - uansett hvor bra enkeltscenen var. Blant annet gjorde Iben Hjejle en helt fantastisk monolog, men jeg fikk den bare ikke inn i filmen. Og sånne valg gjør at man aldri blir helt fornøyd, for man må forsake en del ting for at sluttproduktet skal bli best mulig. Jeg har mest lyst til å ringe Iben og si unnskyld. Men filmen er ærlig, velspilt og den funker. Liker du «Dag», liker du denne.

Øystein Karlsens karriere kan til en viss grad sammenlignes med Ricky Gervais sin. Ingen av dem oppnådde suksess før de var 39 år gamle, og begge har vært kompromissløse på hva det er de har ønsket å få til. Ukjente Gervais gikk til BBC med «The Office» og sa «jeg skal skrive, regissere, produsere og spille hovedrollen selv, og dere skal ikke blande dere inn i manuset». Karlsen er av samme ulla; han har hele tiden hatt sin visjon, og ikke latt seg påvirke av ratingkåte tv-sjefer til å lage kommersiell humor. Det har funket. For til tross for at «Dag» er total fucking darkness, har den hatt 450 000 seere på TV 2. Det er en formidabel suksess for en slik type serie.

- Det er lettere å være 40 enn 25 år i dette gamet, for i denne alderen har du blitt dytta rundt et par ganger og lært deg triksene. Første gang jeg søkte penger til et manus var for over ti år siden. Det har vært ti år med hard jobbing, men jeg har aldri gått på akkord med meg selv. Og nå får jeg endelig lov til å gjøre det jeg alltid har hatt lyst til å gjøre.

- Jeg har fått avslag fra filminstituttet åtte-ni ganger. Og hver gang tror du jo at du skal få penger. Til slutt blir hele greia en turné av «fuck you». «Dag» startet jo med det. Kristopher Schau og jeg skrev egentlig en annen serie, der Dag bare var en av flere figurer. Regissøren mente «Dag»-karakteren ikke var troverdig, så vi fikk en fuck-you-holdning til det hele, og laget heller en hel serie om Dag.

Det ironiske var at den andre serien ikke ble kjøpt opp, mens han og Schau nå er midt i skrivingen av sesong tre av «Dag».

- Dessuten har vi laget et avsluttende filmmanus. Men vi lager nye sesonger så lenge TV 2 vil. Og så har vi en annen tv-serie på gang etter en idé fra Kristopher. Den heter «The Coke Factory», og er en «Ma & Pa-sjappe» som leverer kokain med sykkelbud. Og dette stedet finnes faktisk i London.

Nå har Karlsen skrevet og spilt inn 20 episoder med tv og laget én spillefilm - alt på 19 måneder.

- Det er ganske ekstremt, så jeg begynner å merke kjøret. Dette tar all min tid. Men så er det faen meg gøy også, sier Øystein Karlsen.

Denne saken ble første gang publisert 29/03 2012, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også