Like sikkert som amen i kirka dukker det opp en stjernedesigner i H&Ms univers idet høsten for alvor fester grepet. For tiende år på rad har det svenske klesimperiet inngått et samarbeid med en av bransjens beste. Etter Karl Lagerfeld, som var førstemann ut, har Stella McCartney, Sonia Rykiel, Donatella Versace, Maison Martin Margiela, Lanvin, Comme des Garcons, Viktor & Rolf, Isabel Marant, Roberto Cavalli og Jimmy Choo med flere gitt menigmann mulighet til å sikre seg designplagg til budsjettpris. Denne høsten er det den hittil yngste designeren, Alexander Wang, som står for kolleksjonen, og vi i MANN fikk en prat med den unge og entusiastiske designeren som har satset på tidsriktig sportswear i sin kolleksjon for H&M.

H&Ms designsamarbeid jubilerer i år, og du er den tiende i rekken som skal til pers. Hvordan har du tenkt i forkant av kolleksjonen?

- Først må jeg si at jeg er mildt sagt entusiastisk og veldig be-æret av å få være en av dem som samarbeider med H&M. Jeg har alltid hatt lyst til å lage en kolleksjon basert på sportswear, som for meg er noe av det mest utfordrende en designer kan lage. Jeg har lekt med sjangeren tidligere, men det er fantastisk å få lage en hel kolleksjon basert på dette temaet. H&M har vært en fantastisk samarbeidspartner, og de har vært åpne for å eksperimentere både med nye materialer og alternative teknikker.

=

Hvordan skiller denne kolleksjonen seg fra dine andre kolleksjoner?

- «The Alexander Wang Collections» har en upretensiøs look, som tar hverdagsplagg opp til et høyere nivå, og jeg prøver å lage noe som er friskt og moderne. Jeg følger egentlig samme tankerekke når det kommer til min H&M-kolleksjon, bare at nå jobber jeg med fullt fokus på en mer sporty linje. Alle plaggene i denne kolleksjonen er tegnet fra scratch eksklusivt for dette prosjektet. Den består av funksjonelle plagg som like gjerne kan bæres på og utenfor treningsstudio. Jeg har også laget en del tilbehør for at kjøperne skal få en totalopplevelse av Alexander Wang.

Hvordan definerer du motebildet akkurat nå?

- Sportswear er, og kommer til å være, en av de viktigste trendene i tiden fremover - de plaggene som du går med hele dagen, i alle livets faser. Det er de plaggene som er mine absolutte favoritter, så det er lett for meg å dra egne behov inn når jeg designer kolleksjonen. Hele tanken om hvordan menn skal gå kledt er under enorm utvikling, og oppfatningen av hva som er akseptabelt har forandret seg mye de siste årene. Nå kan man kombinere plagg på en helt annen og mer kreativ måte enn det som var tilfellet før.

Det er mange storheter innen designuniverset som har spesialdesignet kolleksjoner for H&M. Har du noen personlige favoritter blant de ni som har lansert før deg? Hvem synes du sto mest ut og leverte best?

- Jeg har alltid beundret det de har fått til gjennom sine designsamarbeid, i alt fra selve plaggene til hvordan det kommuniseres og hvordan kolleksjonen har blitt presentert. Jeg synes alle kolleksjonene har stått ut på sitt vis, og jeg har sett med egne øyne hvordan resultatene blir presentert for kundene siden jeg var på åpningen i New York både da Versace og Maison Martin Margiela ble lansert. Nå er det min tur, og jeg gleder meg til å vise resultatet i min egen hjemby New York.

=

Alexander Wang for H&M - Parkas, kr 1999,-. © emillarsson

=

Alexander Wang for H&M - Genser 499,-. © emillarsson

=

Alexander Wang for H&M - Sneakers kr 1999,-. © emillarsson

=

Alexander Wang for H&M - Jakke, kr 799,-. © emillarsson

=

Alexander Wang for H&M - Ryggsekk kr 999,-. © emillarsson

Les hele saken

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!