Den britiske sportsbilprodusenten Trident satser globalt med det de selv hevder er det kjappeste og mest drivstoff-effektive som er å få med fire hjul og dieselmotor. Modellen Icenic skal ha en toppfart på drøye 300 km/t, og klare 320 mil på en tank med biodiesel (Oslo-Stavanger tur-retur to ganger). I tillegg ser den ut som en million dollar, selv om prisene starter på skarve 146 000 dollar - cirka 850 000 norske kroner. Før avgifter. Noe som betyr at du omtrent må doble prisen for å få skilter på her i landet.

Tre modeller er tilgjengelige. I tillegg til den opprinnelige roadsteren Iceni, fås nå også versjonene Iceni Magna og Iceni Venturer. Under panseret på samtlige finnes en 6,6-liters V8 turbodiesel som yter 395 hester, kusket av en sekstrinns automatkasse. 0-100 km/t skvetter unna på 3,7 sekunder. Om ikke dette riktig holder, er en Performance Pack i salg. For den ringe sum av 100 000 kroner (om du bor i et land uten bilavgifter basert på effekt) booster den antall hk opp til 430, samt gir et dreiemoment på mektige 950 Nm.

Men ikke nok med det:

=

Lekker ned til de minste detaljene.

Om du vil bruke din Iceni på såkalte track days (banekjøring), og ikke bli herja med av Porsche 911 GT-er og slikt, kan du kjøpe en Track Pack som gir bilen hele 660 hk og et moment på 1050 Nm. Da må du ut med rundt 270 000 kroner pluss norske avgifter. Hvis du da har guts nok til å sette strek med oppgraderte keramiske bremser til 140 000 kroner, vil en Iceni på norske skilter kjapt regnet koste mellom 2,5 og 3 millioner kroner.

Les hele saken

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!