- Viser helt nye sider

Montées tredje studioplate ble sluppet i forrige uke, og vi snakket med det kritikerroste popbandet.

Sist oppdatert

Sist vi hørte om Montée, gjaldt det den beklagelige nyheten om at bassdama med jazzhåret, Maya Vik, sluttet i bandet. Nå leverer de sofistikerte pop'erne positivt nytt; etter den spellemannvinnende debuten «Isle of Now» (2009) og den mer enn brukbare oppfølgeren «Rendition of You» (2011), er Montée klare med tredjeskiva. Vi grep fatt i en av bandgrunnleggerne, Erlend Mokkelbost (t.h. i bildet).

- Dere har alltid hatt høy selvtillit på egen musikk, så vi regner med at «Into the Fray» i kjent bandklisjéstil er deres beste hittil?

- Det høres alltid like teit ut når band er ute for å selge plata si og påstår at det er deres hittil beste verk, men nå er det altså slik at vi er av den oppfatning, hehe. Vi synes «Into the Fray» viser noen helt nye sider av Montée, noe vi oppsøkte. Jeg opplever den i hvert fall som dristigere og dypere enn det vi har gjort før. Vi lever ikke akkurat i «albumets tid», men likevel har vi prøvd å skape noe som er fantasifullt, interessant og drivende fra start til slutt.

- Hva har det å si for soundet og internmiljøet i gruppa at Maya Vik er borte?

- Soundet har utviklet seg av seg selv, og det begynte i god tid før Maya forlot bandet. Kjemimessig er det vel bare enda litt mer «karslig» nå, siden man ikke må vokte kjeften sin for kvinnelige skikkelser i umiddelbar nærhet.

- Annet nytt denne gangen er at dere ikke produserer selv?

- Vi hadde lyst til å gi fra oss en del kontroll denne gangen, og tok derfor inn Eliot James fra London. Han mikset vår forrige plate, og er en fyr vi har enorm respekt for. For en gangs skyld fulgte vi noen andre sine råd slavisk, ga ham kreativ kontroll til å herje med musikken vår, og resultatet er en plate jeg fremdeles ikke er lei av etter et hundretalls lyttinger. Det må være et godt tegn!

- Du og Anders Tjore er kjente for perfeksjonismen deres, går det av og til noen kuler varme i studio?

- Å ja. Det kan smelle både her og der, men det må sies at vi med tiden også kjenner hverandre så godt at vi nå unngår de verste konfrontasjonene, og heller prøver å lytte til hverandres meninger. Skulle det ikke være tilfelle, kan det bli harde og voldsomme konfrontasjoner. Men ingen er langsinte, så det klemmas og kosas som regel kort tid etterpå.

- Montée var å se i et glimt i «Mammon», likte dere denne omdiskuterte serien selv?

- Den hadde sine øyeblikk, men jeg må innrømme at jeg mistet tråden litt etter hvert.

- Det var du ikke alene om! Blir det turné og festivalspillinger i sommer i etterkant av skiva?

- Det håper vi virkelig! Vi har akkurat øvd inn det nye albumet, og jeg kan med hånden på hjertet si at vi aldri har hørtes bedre ut. Det skal bli en sann nytelse å vise den frem, og det er fantastisk å vite at vi står foran en norsk sommer der vi kan spre det gode budskap. Det blir nesten ikke bedre enn det.

- Hvilken konsertopplevelse med Montée husker du best?

- Det er mange gode øyeblikk - blant annet da vi fikk et vanligvis uptight engelsk publikum til å danse i London, men også den intime konserten på Last Train for noen år siden forblir en höjdare. Det var heller ikke forferdelig å gå på scenen i Ålesund etter en båttur med legenden Bryan Ferry - som senere proklamerte at han digga konserten. Det har vært mange fine øyeblikk, og flere skal det bli.

Denne saken ble første gang publisert 16/05 2014, og sist oppdatert 01/05 2017.

Les også