Livet på veien har vært et kapittel for seg selv for gutta i Turboneger. Mye er så heftig at det ikke bør dras opp i dagens lys. Og Thomas Seltzer kom rett og slett til kort da han skulle fortelle sin drøyeste turnéhistorie.

- Asbjørn Slettemark og jeg spilte plater på hotell Caledonien. Så snur jeg meg og ser en dverg som går over dansegulvet og spiller perfekte lufttrommer til Metallica-låta «Sad But True». Jeg visste med en gang at han måtte med på scenen. Så vi hadde med ham på USA-turnéen.

Men det var ikke alle som var like happy over det nye Turbo-medlemmet.

- Det var dyrt. Dverger er dyre i drift. Og crewet ble lei av ham, for han levde som en greve mens de jobbet og sleit. På den siste konserten fanga de derfor dvergen og kasta ham ut til publikum. Han kunne blitt drept. Han kom hinkende backstage med noe hår som manglet og oppreven skjorte. Du har ikke levd ordentlig før du har din egen dverg.

Noe helt annet. Hvorfor valgte dere egentlig å flørte med homsekulturen på den måten dere gjorde?

- Turbo er vårt drømmeband. Vi er rockenerder som driver vårt eget drømmeband. Vi er fra Follo. Vi er derfra kirkebrenning ble oppfunnet. Gutta i Mayhem, Øystein «Euronymous» Aarseth, han som ble drept av Varg Vikernes, var en gammal kompis av oss. «Hva skal vi gjøre for å overgå de folka der?», tenkte vi. Vi går helt andre veien og skaper DEEET homoimaget i stedet. Det eneste de gutta er redde for, er homser. Men nå er homser blitt så mainstream. De metalgutta som var livredde homser for tjue år siden, nå har de «Homsepatruljen» og kamera på slep hjemme hos seg og styler og friserer bukkeskjegget. For å toppe det, valgte vi homoimaget, fordi homser var så jævlig på utsida av samfunnet.

- Men i dag viser det seg jo ifølge forskning at homoseksuelle menn har en struktur i hjernen som minner om den kvinnelige strukturen. Jada, det var mye krangling om dette her. Men da gikk det fra å være subversivt til å være like vanlig som å ha rødt hår. Jeg snakka med Kjetil Rolness om det også, han kjører jo den androgyne stilen som Jens Pikenes i Penthouse Playboys. Han var enig i at homseimaget ikke var så spennende lenger. Det var som å ha astma, liksom. Eller krøller.

Du og Kjetil Rolness hadde en lang feide, hadde dere ikke?

- Han skrev en jævla hard anmeldelse - spesielt av min person - i forbindelse med Turboneger-biografien . Jeg hadde intervjuet ham i Natt & Dag i 1998 og oppgradert mine egne spørsmål og nedgradert hans svar for å få ham til å se dum ut. Vi ville være kulere og smartere enn de folka. Så vi skulle begå fadermord på hele gjengen, han og Torgrim Eggen og kompani. Og så syntes vi kitschgreiene til Rolness var så jævla døvt. Men jeg har veldig respekt for ham, han var en av de første som tok popkultur på alvor.

Les hele saken

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!