=

Det er merkelig. Etter over 20 år i bransjen har jeg aldri følt meg så kreativ som jeg gjør nå. Nå er det gøy igjen.

Vi sitter i ærverdige Gamle Logen i Oslo. Rundt oss henger det som skal bli neste kapittel i den fantastiske karrieren til svenske Johan Lindeberg. Han viser oss bilder av en datter som er så vakker at det gjør vondt i øynene.

- Skal hun inn i bransjen?

- Det får hun bestemme selv. Blue er en meget bestemt ung dame som gjør det hun vil. Selv om hun bare er 12.

Før vi kan starte intervjuet må han også godkjenne noen bilder han nylig har tatt av Gisele Bündchen til bloggen sin. Han passer på å nevne at det var hun som ringte ham. Med sitt karakteristiske skjegg, sin maskuline, svartkledde stil og potente, energiske personlighet, ruver han. På en god måte. Han vet hva han vil. Han vet hva han kan.

Suksesshistorien om Lindeberg startet på begynnelsen av 90-tallet. Som sjef for Diesel i Sverige markerte han seg raskt som en mann med teft, og han fikk etter hvert ansvar for den globale markedsføringen av merket. Han er blant annet den som står bak kampanjen «Successful Living», som virkelig fikk fart i sakene for Diesel. Men Johan ville mer. Denne gangen på egen hånd.

I 1995 gikk startskuddet for det som først var et klesmerke for golfsporten, men som etter hvert ble en av Sveriges største kleseksporter. Preppy svensk fashion var J. Lindebergs signatur. I 2007 solgte han seg ut av selskapet, og eier i dag kun en halv prosent av sitt eget «navn». I de tre årene som fulgte jobbet han som Justin Timberlakes personlige stylist, samtidig som han tegnet popstjernens eget merke, William Rast.

- Vi jobbet utrolig bra sammen. Han har peiling på stil, men jeg vil vel påstå at det er jeg som står bak det som er blitt stilikonet Justin, gliser Johan.

Så, i mars 2010, smalt det i Lindebergs liv.

- Jeg ble forlatt. Min kone og beste venn tok med seg alt hun eide, og dro. Det var et totalt sjokk, og jeg stakk fra byen og gråt i tre dager til ende ruslende i min egen elendighet langs strendene utenfor New York. Men så fant jeg ut at jeg skulle bruke sorgen til noe konstruktivt.

Det var starten på hans nye baby BLK DNM. Resultatet er blitt en serie plagg, for Johan Lindeberg snakker ikke i kolleksjoner som resten av bransjen gjør. Han gjør enkeltplagg. Masse jeans. Masse skinn. Alle med sitt eget nummer.

- Jeg har alltid brukt meg selv som utgangspunkt - hva er det jeg vil gå i? Jeg går bare i svart. Jeg bruker skinnjakker til det meste, også på steder der andre dresser seg opp. Jeg har gjerne noe tilbehør, som et smykke eller et skjerf. Med dameklærne er det naturligvis annerledes. Jeg vokste opp i en tid da kvinner sto på barrikadene, da de kjempet for sin rett og sin stemme, og det har påvirket meg bestandig. Hadde det vært opp til meg, skulle vi satt kvinnene til å lede verden, helt på egen hånd.

Johan har en finger med i spillet rundt alt som skjer med hans nye baby. Bildene til kampanjene tar han selv, og han ser gjerne at klærne blir solgt online.

- Jeg har blant annet en blogg der jeg legger ut masse bilder. Alt er en helhet, en livsstil. Jeg ser på BLK DNM mer som et kreativt prosjekt enn som et fashionmerke. Det siste verden trenger er vel flere motehus. Jeg synes også at i den verdenen vi lever i dag, skal et klesmerke tilby noe mer. Den eneste grunnen til at jeg gjør dette er for å skape energi. Jeg vil inspirere mennesker.

Les hele saken

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!