10 Favoritter

Her har du en oversikt over 10 mote- og stilartikler MANN mener du bør sjekke ut.

Sist oppdatert

001 - Stjerneklart

Det er virkelig ikke hvem som helst som har lånt ut sitt gode navn og rykte til lanseringen av høst- og vinterkolleksjonen fra Premium by Jack & Jones. Oscarbelønte Christopher Walken er kjent fra filmer som «Hjortejegeren» og «Pulp Fiction», men nå fronter han altså den mest eksklusive kolleksjonen fra J&J. Premium er linjen som satser klassisk, med et mer eksklusivt snitt og gode kvaliteter. Walken-kolleksjonen har fått navnet Made From Cool, og her finner du noen helt spesielle stiler som fungerer finfint både sammen og på egen hånd. Prismessig ligger Premium mellom kr 399,- og 999,-.

002 - Hardhaus

Foto: Berit Bergestig

Helly Hansen kan dette med sports- og fritidstøy, og denne modellen duger like bra i den urbane jungelen som i skog og mark. Med sitt superlette materiale veier den bare 480 gram, uten at det går det minste ut over kvaliteten og jakkens egenskaper. Odin Insulator Jacket er produsert i et lett nylonmateriale og sveiset PrimaLoft- laminat, med et ekstra innerskjørt som beskytter mot trekk. Alle lommene er fôret og utstyrt med sveisede glidelåser for å holde hendene varme. Odin Insulator tar så lite plass når den er sammenbrettet at den enkelt får plass i sekken om du er ute på tur. Den kommer i størrelsene S-XXL i fargene rød, blå og svart til herre, rød og svart til dame i størrelsene XS-XL, og veiledende pris er kr 2499,-.

003 - Red Hot

Det er litt av en kraftsalve som kommer fra Ralph Lauren denne høsten. Polo Red er en fyrig kombinasjon av krydret rød safran, frisk rød grapefrukt og den dype duften av bartrær. Til sammen utgjør dette en maskulin nyhet for deg som liker litt trykk. Som seg hør og bør er lanseringen frontet av den internasjonale polostjernen Nacho Figueras, som har dette å si om produktet:

«Polo Red er fart, spenning og pumpende adrenalin. Denne duften er for mannen som tør ta noen risker. Som stjeler oppmerksomheten når han kommer inn i rommet. Menn vil være ham, og kvinner vil ha ham. Når jeg spiller polo, er det hele tiden snakk om å presse meg selv - kjenne adrenalinet ruse gjennom blodet. Å ri en hest har mye til felles med det å kjøre en bil. Du skal finne de rette kurvene, og få hesten opp i riktig tempo. I reklamefilmen fikk jeg prøve meg bak rattet, og det var et utrolig kick.»

Prisen på 75 ml Polo Red ligger på kr 450,-.

004 - Slå et slag for stil

Helheten ligger i detaljene, og vi i MANN har stor sans for å sprite opp en skjorte med noen kule mansjettknapper. Det gir antrekket det lille ekstra. Er du golfentusiast, burde jo disse fra Paul Smith være midt i blinken. Du finner dem på www.mrporter.com til rundt 900 kroner.

005 - Designikon

Siden den danske håndverkeren Holger Nielsen (jada, han som ga navnet til P3-programmet) lagde den første Vipp-bøtten i 1939 til sin kones frisørsalong, er formen på lokket det eneste som har blitt endret. I forbindelse med det kommende 75-årsjubileet har konseptbutikken Merci i Paris, sammen med sitt designstudio Be-pôles, lekt med ord og typografi - og laget en «limited edition» som ble lansert under designuken i Paris nylig. Vipp-bøttene på 14 og 18 liter vil være tilgjengelig i et nummerert opplag på 20x20 fra Merci og gjennom www.vipp.com. Priser fra 300 til 350 euro

006 - Klassisk trekk

Nå som David Beckham har lagt fotballen på hylla, har han blitt enda ivrigere etter å gjøre verden til et mer stilfullt og velduftende sted å være. Siste tilskudd fra trendikonet er en mer klassisk duft med den treffsikre tittelen «Classic». Her har han kombinert det friske fra sitrus og det mer maskuline fra treaktige noter. Resultatet synes vi er blitt riktig så bra. Og så er det en serie som de fleste kan ta seg råd til: 40 ml får du for kr 239,-, mens 60 ml ligger på kr 319,- og deostick på 155 kroner.

Foto: Anders Hviid © HVIIDPHOTOGRAPHY

007 - Rebelsk underlinje

Roberto Cavalli er en av Italias største designere - kjent for sine eksotiske dyreprint, men også som mannen bak de slitte jeansvaskene som alle jeansprodusenter nå har i sine kolleksjoner. Han har også en mer rebelsk underlinje kalt Just Cavalli, med et mer lekent, urbant og sexy uttrykk for den yngre garde. Siste nytt fra Just Cavalli er en duftserie for han og henne. Og dette er blitt et must for den såkalte «me, myself and I»-generasjonen. Guttas variant er hot, rå og veldig italiensk med innslag av pimento, trenoter og lær. Vi liker denne. Pris for 50 ml er kr 575,-, og tilhørende deostick får du for kr 215,-. Serien legges ut i utvalgte butikker i disse dager.

008 - Eccolodd

Det er mange som har jubileum i år - så også det danske skomerket Ecco. Mange med oss har vel en litt feil oppfatning av merket, for de har så mye mer enn gode spasersko i sine kolleksjoner. Se bare på disse kule bootsene. Modellen heter Darren og passer perfekt både til jeans og til chinos. Ecco har også designet en veldig bra bag med samme navn i solid skinn. Den er så maskulin i stilen at du slipper å bli sammenlignet med John Carew når du bærer den. Pris for boots er kr 1500,-, mens bagen ligger på kr 2900,-.

009 - Evig ung, Evig liv

Marlon Brando gjorde sitt for å udødeliggjøre den. Det samme gjorde James Dean. Ser vi bort fra den sagnomsuste jeansen, er det få plagg som har satt sine spor så ettertrykkelig i motebildet som skinnjakken. Den kommer igjen og igjen og igjen, om enn i noe ulike fasonger og uttrykk. Den utgaven vi ser mest er den såkalte bikerjakken, inspirert av livet på en motorsykkel. Denne høsten og vinteren er denne modellen hetere enn noen gang, og de fleste designere med respekt for seg selv har en eller flere med i kolleksjonen. Jakkene finnes i utallige priskategorier og ikke minst skinnkvaliteter. Det er ikke til å legge skjul på at dersom du vil ha en som lever lenge, skal du gå for en av god kvalitet. Likevel trenger du ikke bla opp titusener av kroner for å få en jakke du kan ha glede av en stund. Denne, for eksempel, kommer fra Emilio, og har et totalt tidsriktig design. Mer biker blir det ikke. Spesielt kult er det med polstringer nede på ryggen og bak på armene. Du finner den i MQ-butikker og på www.mq.se med en pris på kr 2499,-.

010 - Stramt regime

Svenskene i Filippa K vet å være tro mot egen suksessoppskrift. Sammen med kollegene/konkurrentene i Acne har de satset alt på den stramme og minimalistiske skandinaviske stilen, og har stor suksess med den. Vinterkolleksjonen er for lengst på plass i butikkene og i nettshopen, og i både dresser, skjorter, sko og bager har de holdt linjene rene, materialene stilistiske og fargene nedtonede. Det går mye i svart, grått, burgunder og blått i kombinasjon med hvitt. Vi har stor sans for denne genseren, der den øverste delen er i sort ribbestrikk mens den nedre delen er holdt i et glatt uttrykk. Genseren er i 70 prosent bomull og 30 prosent merinoull, som gir en solid kvalitet.

Prisen ligger rundt 1400 kroner.

Denne saken ble første gang publisert 02/10 2013, og sist oppdatert 01/05 2017.

Les også