Se videoen nederst i saken!

I vår ad hoc-serie med minnerike norske flmsnutter - som vi lanserte tidligere i høst helt uten brask med Ane Dahl Torp og Aksel Hennies «De vanskeligste ordene i verden» fra 2005 - er vi i dag kommet til en reklame for Hydro, datert samme år.

Reklamefilmen fikk internasjonal oppmerksomhet, og mye skryt - fordi den er morsom og fordi den så elegant fikk frem budskapet om at selv et lite land kan ha store tanker og ambisjoner.

«Drive in», som filmen heter, ble regissert av Baard Haugan Ingebretsen og viser hvordan det kunne ha vært om det var Norge som var verdens fremste kultureksportør, og ikke USA. Og så handler det jo litt om lutefisk, og det er jo snart jul.

Enjoy:

Les hele saken

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!