I mars landet «Discovery» for godt etter sin 39. tur ut i rommet, og markerte dermed slutten på NASAs 30 år gamle romfergeprogram.

Men noe skal de jo holde på med for å forsvare lønningene (som sikkert er astronomiske, høhø) der borte, så denne slutten var egentlig bare begynnelsen på å finne ut av fremtidens flytrafikk.

Tidligere i vinter ba nemlig NASA tre av de største flykonstruktørene om å komme opp med en gjennomførbar design til et fly som kan gå i produksjon fra 2025 og settes inn i kommersiell lufttransport.

Produsentene sto ganske fritt, men fikk noen klare føringer: Flyet må kunne dekke en distanse på over 11 000 kilometer i slengen og nå opp mot 85 prosent av lydens hastighet - samtidig som det skal ha plass til mellom 25 og 50 tonn av passasjerer og last. I tillegg kommer selvsagt grøntfôret: renere utslipp, mindre drivstoff-forbruk og mindre støy.

Det vi ser på det store bildet øverst, er Boeings forslag - et utrolig blankpusset konsept som minner om linjene fra militærfly på 90-tallet og som er kapabelt til nær supersonisk speed.

=

Vi utnevner dem til solide favoritter foran alternativene fra Northrop Grumman (over)

=

og Lockheed Martin (over), og kan ikke tenke oss et bedre fly å gjennomføre mile high-klubbens opptaksprøve i.

Les hele saken

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!