Snart blir Russland og USA gjenforent! For millioner av år siden hang de to landene sammen ved det som i dag er det 80 kilometer brede Beringstredet mellom Alaska og Russland. Det værharde området i nord har lenge hatt behov for å bli forbundet, og ideen om å koble sammen de to landene er ingen ny idé. Allerede i 1890 ville Joseph Strauss, som designet 400 broer - Golden Gate inkludert - lage en oversjøisk jernbane over stredet. Den russiske tsaren Nikolai 2 godtok imidlertid ikke planene. Siden er det kommet utallige forslag, og i april 2007 vedtok myndighetene i Russland at de ville støtte et slikt prosjekt med 400 milliarder kroner om det ble noe av. Planen er at det skal skje før år 2030.

I DISCOVERY-SERIEN «Fremtidens byggverk» følger vi de mest ekstreme former for ingeniørkunst, og hver episode tar for seg monumentale fremtidsprosjekter. Ved hjelp av spektakulære dataanimasjoner får vi et innblikk i visjonene, hindrene og løsningene på morgendagens byggverk.

Beringstredet-tunnelen er en av disse, og vi får være vitne til det mest ambisiøse tunnelprosjektet verden noensinne har sett. Planen er å bygge en jernbane, en fraktlinje og et gigantisk oljerør mellom de to stormaktene. For å få til dette, vil enorme tunnelboringsmaskiner starte på hver sin ende av stredet og bore seg ned i havet, før de etter hvert møtes på midten. Arbeiderne vil måtte legge hele 6400 kilometer med jernbane, og alt dette må foregå blant de aller vanskeligste arbeidsforholdene på planeten vår. Her er det permafrostområder, digre, undersjøiske fjell og strekninger med farlig svampterreng. Alt dette i et belte som på toppen av det hele er heftig utsatt for jordskjelv, og arbeiderne lever med en konstant risiko.

I Houston, Texas, planlegges en gedigen dom som skal være 450 meter høy og 1600 meter i diameter. © Discovery

I USA SKAL alt være stort. Og størst skal det være i Texas, y'all! I Houston skal de bygge verdens største dom. I en by som stadig er utsatt for orkaner og ekstremvarme, og som dessuten trues av global oppvarming, mener myndighetene at det eneste fornuftige er en radikal løsning; å bygge en gigantisk dom over byen. Domen skal være 450 meter høy og 1600 meter i diameter. Inspirasjonen er hentet fra Eden-prosjektet i England, en populær turistattraksjon som huser verdens største drivhus. Disse drivhusene er 50 meter høye og 100 meter i diameter, så Houston-domen er i en helt annen skala. Tanken er å benytte seg av en nyskapende plast-type som lages i Bremen i Tyskland. Denne enorme domen vil være på størrelse med en liten by, og kan bli en realitet om få år.

Vi flytter oss østover i USA til Washington D.C., der trafikken er et mareritt. Glem kaos i Sinsenkrysset, her er køhelvetet virkelig en grunn til å ta livet av seg. Det er beregnet at pendlere kaster bort 150 millioner timer i året på å sitte i kø, og det koster skattebetalerne 15 milliarder kroner ekstra i bortkastet drivstoff og tapt tid. Bussene forpester og forurenser, og byen er sjanseløs på å utvide t-banetilbudet, der kapasiteten for lengst er sprengt i filler. Men kanskje hjelpen er underveis her også? Myndighetene ser nå på løsninger for å lage såkalte «Personal Pods», et høyhastighetstransportsystem som faktisk ble oppfunnet for et halvt århundre siden. Her er ingen tidstabeller, i stedet venter poden din på deg, slik at det blir mer som en taxi enn en t-bane.

På Heathrow flyplass i London har de innført noe lignende, og det med stort hell. 18 slike pod-er går frem og tilbake mellom terminalene. Ventetiden på disse er anslått til maksimalt 12 sekunder, så du er alltid garantert en plass, selv i rushtiden. Hastigheten på disse ligger på rundt 35 kilometer i timen. Slagordet i Storbritannia er «det offentlige transportmiddelet som venter på deg - ikke omvendt». For at dette skal bli en virkelighet i storbyen, kreves det selvsagt andre forutsetninger og plasskrav, men disse kan fort bli virkelighet om kort tid.

I KINA ER det altfor mye folk. Det er fakta faen. Men siden regimet ennå ikke har innført noen øvre aldersgrense for å få lov til å leve (den kommer sikkert!), må kineserne ta konsekvensene av plassproblemene og bygge i høyden, ikke bredden. I Shanghai er planen å bygge verdens høyeste skyskraper, som skal være over 1600 meter høy! Og ikke nok med det; det snakkes om å finne opp kabelfrie heiser, jordbruksområder inne i skyskraperen, og med vinduer som puster og tenker på egen hånd.

Så er spørsmålet om alle disse gedigne planene faktisk lar seg gjennomføre, eller om skyskraperen i Shanghai blir nok et luftslott og tunnelen mellom USA og Russland bare blir et høl i bakken.

Dette er en «Personal Pod» og kan bli fremtidens transportmiddel. © Discovery

Les hele saken

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!