- Vinyl er fremtidens format.

Uttalelsen tilhører en vinyljunkie-bekjent som nok ikke tilhører "massene". Likevel har han kanskje et poeng.

Det analoge musikkformatet har uomtvistelig verdier som verken cd-platene eller de digitale etterkommerne har matchet eller kan kopiere: store kunstneriske covere, store tekstark, lukt, farge, historie. Hvor attraktivt er brukte cd-er i forhold til brukte vinylplater?

Det finnes et enormt bruktmarked for vinylplater, og et høyst levende marked for ekte unge rockere som vil ha "e kte vare": et fysisk praktprodukt som motvekt til gigasamlingen lydfiler på pc-en.

Selv har jeg en teori om at vinylplatene vil leve videre når CD-ene glir inn i sin naturlige rolle som en historisk formatparentes.

Godlyd og kulturhistorie

Det er lett å avskrive kjærlighetsforholdet enkelte har til vinylplater som vammel nostalgi.

Men da er det verdt å minne om at vinylplatenes storhetstid også sammenfaller med gjennombruddet for moderne musikkformer; jazz, blues, rock, pop, hip-hop.

Det finnes også rent lydestetiske argumenter for vinyl. DJ-er har alltid sverget til vinyl fordi dybden i lydbildet er større og bassen dypere, særlig på 12-tommers singler. Selv techno låter best på vinyl, mener platesnurrerne.

Også blant hifi-freaks med store budsjetter er det en allmenn oppfatning at perfekt behandlet vinyl er lydmessig overlegent.

For ordens skyld: det er vanlig å bruke LP om vinylplater, men det er viktig å huske på at LP egentlig er et tidsformat (Long Player). Vinylplater omfatter også EP-er, singler (og 78-plater, for dem som har virkelige antikke samlinger).

=

LP TIL IPOD: Tidkrevende, men givende arbeid for varig glede.

Vil ha flyttbar lyd

Selv tilhører jeg ingen av disse gruppene, men har en rikelig vinylsamling som jeg aldri kvittet meg da cd-ene kom. Jeg har heller aldri kastet platespilleren, men skaffet meg tvert imot en svært bra Technics-spiller rundt tusenårsskiftet.

Likevel: selv anakronismer som undertegnede setter stor pris på flyttbarheten de digitale formatene muliggjør. Derfor ville jeg teste et enkelt og rimelig produkt som på magisk vis kunne gjøre om gamle LP-favoritter til mp3 eller andre digitale formater.

Det finnes nå flere platespillere på markedet som i kombinasjon med god programvare gjør jobben enda enklere enn dette, blant annet fra velrenommerte Numark. Det finnes også mange programmer som er nyttige, for eksempel gratisprogrammet Audacity.

Brenne og rense

Denne testen tar for seg programmet Magix Cleaning Audio Lab.

Programmet er en relativt avansert samling småprogrammer som kan gjøre alt fra å gå fra vinylopptak til å brenne cd-er direkte, til å rense opp i gamle kassettopptak eller mastre egne akustiske eller elektroniske opptak.

Jeg har prøvd ut den enkleste funksjonaliteten, som jeg også antar er mest aktuell; korteste vei fra LP til god digital lyd.

=

LETT KOBLING: Forforsterkeren forsterker det analoge lydsignalet fra phono-utgangen på platespilleren. Fordelen med å benytte en slik er at du blir uavhengig av stereoforsterkeren, men du må punge ut noen hundrelapper ekstra for den.

Terskelen for å bruke programmet er lav. Alt du trenger er en platespiller og en pc.

Sjekk at pickupen på spilleren er brukbar. En ny pickup koster fra 500 kroner og opp til 50.000 for de lydgaleste blant oss. Det er også en fordel at lydkortet på pc-en er av grei kvalitet.

Med programmet følger det en forsterker som automatisk gir riktig lydsignal direkte fra platespilleren til PC-en. Spilleren kobles inn i den lille boksen, mens signalet ut kobles til PC-ens innlinje.

Manuelt eller automatisk

Når du har funnet fram platen du gjerne vil overføre, er det bare å klikke på Record, så er du i gang.

Du får da opp et panel som grafisk viser opptakets fremdrift, og informerer deg om lydsignalet er riktig. Hvis ikke, kan dette justeres manuelt. Dette kan komme til god nytte under kassettopptak.

I Magix heter alle opptakene prosjekter som får sin egen prosjektfil. Det kan være greit å ha en prosjektfil for hver plate eller plateside.

Før du setter i gang opptaket, kan du angi at det skal settes markører mellom hver låt automatisk. Du kan også finne pausene manuelt, men det blir mye mer jobb. Når en plateside er ferdig, setter du opptaket i pausemodus, snur plata og fortsetter.

=

SPLITTET: Skjerrmbildet viser status etter at opptaket er ferdig og splittet i enkeltspor (objekter). Audio ID er valgt for å finne tittelen på sporene. Audio traff riktig på alle låttitler, men fant ikke den riktige LP-en, "Singles Going Steady" med The Buzzcocks i tilfellet vist her.

Splitt opptaket

Når opptaket er ferdig, kan du sette nivåer, rense opp i lyden, tilpasse og mastre på nytt. Mastring er den prosessen som gjøres i et spesialstudio på en ferdig mikset plate for å finjustere lyd og dynamikk.

Du kan godt "mastre" en ferdig plate, men da vil du samtidig endre lyden slik den er ment å være. Det vil du kanskje ikke, med mindre det dreier seg om plater eller kassettopptak med veldig mye "søl". I de aller fleste tilfeller er poenget heller at opptaket så godt som mulig gjenspeiler originallyden.

Etter ferdig opptak sjekker du at markørene er riktig plassert, eller du setter dem selv manuelt dersom du foretrekker det. På hovedmenyen velger du så å splitte opp prosjektet i ett objekt for hver låt.

For å identifisere enkeltsporene velger du "audio ID" for hver enkelt låt. En nettilkoblet søkemotor finner riktig låttittel og artist (i alle fall i mine forsøk). Dette sparer deg for en god del manuell skriving. Det optimale hadde selvsagt vært om man kunne søkt opp hele albumet på en gang. Her er det forbedringspotensial.

Bruk Wav

Selv gjorde jeg opptak av to ulike plater til denne testen, med litt forskjellig utgangspunkt. Talking Heads' nyskapende "Remain in Light" fra 1980 har fantastisk lyd i utgangspunktet, og det spennende var om den digitale kopien ble like bra som originalen.

Jeg eksporterte opptaket til wav-format, som vil si ukomprimert lyd. Resultatet var glimrende, autentisk godlyd.

En annen gammel favoritt, "This Year's Model" (1978) med Elvis Costello, var et loslitt brukteksemplar kjøpt brukt midt på 1980-tallet. Her kjørte jeg opptaket gjennom en automatisk renseprosess for å ta bort det aller verste av "peiskosen".

Det er fortsatt opplagt i den digitale versjonen at dette er velspilt vinyl, med hørbart sus mellom låtene. Men viktigere er at dynamikken i lydbildet er ivaretatt.

=

RENS OG RYDD: Du kan rense hvert enkelt spor, eller deler av spor, manuelt, eller velge 1 Click, som fjerner det verste av knirk og peiskos automatisk. Men fjerner du for mye sus, fjerner du også diskant og trøkk i lydbildet.

Spor for spor

Man kan også rense opp helt manuelt, spor for spor, selv små deler av ett spor kan fikses på, som kan være aktuelt om lydskadene er påtagelige på deler av platen. Hvert spor opptak kan zoomes inn og ut, etter hvor stort behov du har for detaljredigering.

Auto-rensen på Costello-skiva fungerte helt greit, synes jeg. Men det er greit å være varsom.

Faren med å rense for mye er at når du tar bort sus, tar du også bort diskant i lydbildet. Og det ønsker du kanskje ikke. Prinsippet "skitt inn, skitt ut" er vanskelig å endre på.

Når opptakene er ferdige, og delt inn i enkeltlåter, velger du eksportformat. Om du vil kan du brenne en CD direkte, eller lagre på disken.

Hvis du har god plass på måkilden, anbefaler jeg å lagre i wav-formatet. Da får du ukomprimert, autentisk lyd som du kan lagre ett sted og heller tilpasse til annen bruk senere. En vanlig LP (ca. 45 minutter musikk) vil oppta om lag 500 MB.

Eksport og lagring

Ulempen med wav-filer er at de må kodes om til et komprimert format for å kunne håndteres fornuftig av vanlige musikkspillere som Windows Media Player og iTunes.

Men hvis du har wav-filene lagret ett sted, kan du kode dem om og senere importere dem til det formatet du ønsker (helst så lite komprimert som mulig) i den musikkspilleren du foretrekker. Om du eksporterer direkte uten å lagre i wav, mister du "angrefristen".

Selv valgte jeg å importere wav-filene til i iTunes, som så konverterte lydfilene til Apples lossless-format. I iTunes er det også enkelt å finne riktig album for flere låter på en gang, dersom Magix ikke klarte det.

Høy nytteverdi

Det er mange grunner til å ta vare på platene sine i digital form. Kanskje sitter du også på gamle kassettopptak, båndopptak eller annet av personlig eller historisk verdi.

Sitter du med hundre- eller tusenvis av vinylplater, har du en lang jobb foran deg hvis du skal digitalisere hele samlingen. Derimot er det fort gjort å plukke fram og konvertere en og annen gammel favoritt du plutselig kommer på at du gjerne vil ha på iPoden.

Denne programvaren er da et nyttig verktøy som jeg kan anbefale uten videre, og nok en grunn til å peke nese til dem du kjenner som ga bort platene til loppis en gang på nittitallet.

Magix Audio Cleaning Lab finnes i flere versjoner. Deluxe-utgaven kan bestilles her for 399 kroner, mens XXL-versjonen fås for kr. 799. XXL-versjon har inkludert forforsterker og alle nødvendige ledninger. Klarer du deg uten forforsterkeren (du kan koble direkte fra stereoforsterker) og har alt du trenger av ledninger selv, får du en nedlastbar versjon til 35 dollar her.

Les hele saken

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!