«Robinson»-vinner «Tommen» Tveitan

Tommen blir proff på reality

Som flere andre gjør Tom André «Tommen» Tveitan karriere ut av deltagelsen i «Robinsonekspedisjonen». Nå starter han som medierådgiver for andre realitydeltagere.

KLARE SVAR: - Jeg har snart 20 år innen reklame, markedsføring og uteliv, og gir klare tilbakemeldinger, sier «Tommen» til Her og Nå.

KLARE SVAR: - Jeg har snart 20 år innen reklame, markedsføring og uteliv, og gir klare tilbakemeldinger, sier «Tommen» til Her og Nå. Foto: Foto: Tom Hansen

Publisert Oppdatert
Lene Alexandra ble først kjent for publikum gjennom  Robinson-ekspedisjonen 2004.

Lene Alexandra ble først kjent for publikum gjennom Robinson-ekspedisjonen 2004. Foto: Foto: TV3

Senere har hun blitt puppepop-babe og dansedronning. Hun vant fjorårets Skal vi Danse-finale på TV 2.

Senere har hun blitt puppepop-babe og dansedronning. Hun vant fjorårets Skal vi Danse-finale på TV 2. Foto: Foto: Morten Bendiksen

Linni Meister ga ut plate etter Robinson-deltagelsen og har gjort suksess som glamourmodell.

Linni Meister ga ut plate etter Robinson-deltagelsen og har gjort suksess som glamourmodell. Foto: Foto: Tom Hansen

Det er ikke få som gjør en karriere ut av deltagelsen i «Robinsonekspedisjonen»: Christer Falch (39) ble programleder og fikk mye oppmerksomhet for plateselskapet sitt. Lene Alexandra (27) ble rikskjendis og vant «Skal vi danse». Linni Meister (23) ga ut singel og har fått mye spalteplass i media.

For mange blyhuer

At Tom André «Tommen» Tveitan (38) nå gir jernet og satser som medierådgiver for blant annet realitydeltagere, er ikke helt uten grunn.

- Det er rett og slett altfor mange «blyhuer» innen reality, hevder han overfor Her og Nå.

Sammen med to kamerater fra Sandefjord har Tommen startet Samurai Media Norway, som blant annet skal tilby rådgiving til realitydeltagere.

Rett mann for gode råd

- Jeg mener definitivt at jeg er rett mann for alle disse «wannabees» som vil bli noe. Jeg er markedsutdannet, har opplevd både oppturer og nedturer og har en bred livserfaring.

- Deltagelsen i «Robinson» gjorde meg dessuten enda sterkere mentalt, kommenterer «Tommen».

Mediene gir og tar

Robinson-vinnerens egne erfaringer med media er bare positive:

- Det dreier seg om kommunikasjon. Gir du litt, får du noe tilbake. Jeg har også en klar fordel i forhold til andre medierådgivere med min egen realitydeltagelse, mener realitykjendisen.

Prisverdig

Tommen ønsker ikke å slakte realitykonsepter, men reagerer på uttalelsene i media fra TVNorges «Ungkaren» Jørgen Festervoll, om hvor mye plass poengløse reality-programmer får i kulturmediene.

- Han kom med noen uttalelser om at «Ungkaren» har en prisverdig grunntanke, om å finne kjærligheten, som for eksempel «Paradise Hotel» og «Big Brother» mangler.

Festervoll hevdet at disse seriene har hverken mål eller mening ut over å vise mennesker som drikker seg drita og har sex. Men det er jo helt feil, disse seriene har også et konsept og grunntanker, hevder Robinson-vinneren.

20 damer på et fat

- Jeg vil også påstå at det er vel så lett å finne kjærligheten både i «Big Brother» og «Paradise Hotel».

- I tillegg er både «Paradise Hotel» og «Big Brother» en tøffere psykologisk utfordring enn «Ungkaren», hvor du får 20 kvinnfolk servert på et fat - og «må» ende opp med en av dem, forteller den nyslåtte medierådgiveren.

Generelt vil jeg si at det var altfor mange kjedelige deltagere med i «Paradise Hotel».

Tommen mener at alle som melder eller søker seg på realitykonsepter har et ønske om å vise trynet på TV.

- De fleste benekter det, men det er renspikket løgn i 90 prosent av tilfellene, hevder han overfor Her og Nå.

Kjedelige deltagere

«Paradise Hotel» ble ikke slik Tommen håpet det skulle bli.

- Generelt vil jeg si at det var altfor mange kjedelige deltagere med tanke på konseptet de er med i. Unntaket var humørsprederne Petter og Mats, og Kevin som spilte både fornuftig og smart, hevder Tommen.

Nyttige tjenester

FORUM

Underholdning