DU - denne uken nedlegges

Legger ned nytt kjendisblad

Toppsjef Anne Britt Berentsen legger ned storsatsingen «Du - denne uken» etter bare to måneder.

AVSLUTTER DRIFTEN: Administrerende direktør i Hjemmet Mortensen, Anne Britt Berentsen, har valgt å legge ned DU - denne uken etter bare to måneder.
AVSLUTTER DRIFTEN: Administrerende direktør i Hjemmet Mortensen, Anne Britt Berentsen, har valgt å legge ned DU - denne uken etter bare to måneder. Foto: Foto: Hjemmet Mortensen
Sist oppdatert

Hjemmet Mortensen (HM) legger ned aktualitetsbladet «Du - denne uken» bare to måneder etter at det ble lansert. Det skjer samtidig med at forlaget er i gang med å kutte kostnader for opp mot 160 millioner kroner de neste årene.

I dag, mandag, ble redaksjonen i bladet orientert, og det jobbes nå for å finne løsninger for hver enkelt.

Satsingen på det nye kjendis- og motebladet ble dermed en fiasko og årsaken til at det legges ned er at salgstallene aldri ble så gode som HM og toppsjef Anne Britt Berentsen og ukebladdirektør Kjetil Opaas hadde håpet på.

- Salgstallene har ikke vært slik vi håpet på, og det er derfor vanskelig å få forsvarlig økonomisk drift av bladet, sier direktør Kjetil Opaas i en melding.

Les også: Du fikk tøff start

«Du - denne uken» var et helt nytt konsept i Norge, med fokus på kjendis og mote. Første utgave ble lansert så kort tid tilbake som 5. september i år, men allerede nå er siste utgave i salg.

Slutt før det startet: Alt i alt ble det bare utgitt 12 utgaver av ukebladet «Du - denne uken». Kjendiskriger Laila Madsö, med fortid i fra TV 2, ble hentet inn som ansvarlig redaktør.

SJEFREDAKTØR: Laila Madsø fikk jobben som sjefredaktør for storsatsingen DU - denne uken.
SJEFREDAKTØR: Laila Madsø fikk jobben som sjefredaktør for storsatsingen DU - denne uken. Foto: Foto: Tom Hansen

- Vi hadde stor tro på «Du - denne uken» og synes fortsatt det er spennende. Men i dagens tøffe marked har det vist seg at det er vanskelig å slå gjennom med et nytt konsept, sier Opaas.

Hjemmet Mortensen hadde satt seg et opplagsmål på 50.000 eksemplarer med en pris på 25 kroner. Men det viste seg raskt at bladet aldri klarte å legge seg på et slikt nivå. Salgstallene slik Kampanje kjenner det skal ha vært nede i rundt 20.000.

Administrerende direktør Anne Britt Berentsen mener det likevel er viktig å fortsette med utviklingen av nye konsepter.

- Vi kommer til å fortsette å prøve ut nye konsepter i markedet, selv om det også kan innebære at vi kan måtte trekke tilbake produkter. Medievanene skifter raskere, og vi må være villig til å prøve ut konsepter der vi tror det er potensiale, sier hun.

Dermed ser det ut til å gå mot en mørk høst i ukebladmarkedet. Nylig valgte Schibsted å legge ned sitt moteblad Tique.

Artikkelen er levert av Kampanje. (Vi gjør oppmerksom på at Kampanje er eid av Hjemmet Mortensen.)

Les også:

Kjendisene feiret DU

Bruker timesvis på badet

Pia skriver reisebok

Snacks til å bli slank av

Denne saken ble første gang publisert 24/11 2008, og sist oppdatert 05/05 2017.

Les også