Bare siden nyttår har mediene produsert 170 artikler ukentlig om konkurransen, viser tall fra medieovervåkerne Retriever, skriver Aftenposten.

Årsaken til interessen er delfinalene NRK arrangerer landet rundt, og som gir fornyet medieinteresse også i lokalavisene.

- I 2007 ble Melodi Grand Prix nevnt i 3764 oppslag fordelt på 59 norske papiraviser; riksaviser, lokalaviser og alle landets nettaviser, sier medieanalytiker Kristina Nilsen hos Retriever til Aftenposten.

- I 2008 ble konkurransen nevnt i 5497 medieoppslag, mens det hittil i 2009 er laget 1173 artikler, sier Nilsen til Aftenposten.

- Rent mediemessig tenker jeg at innføringen av disse delfinalene har vært et lurt trekk av NRK, sier hun.

Interessen for å akkreditere journalister til arrangementet øker også. I fjor ble 88 pressefolk akkreditert til den norske finalen, og i år forventes antallet å stige, skriver Aftenposten.

Prosjektleder Stian Malme i NRK kaller tallene fantastiske.

- Det lokale engasjementet er veldig viktig, det yrer jo av lokalaviser. Alle disse er med på å bygge støtte for hele prosjektet. Det var også noe av grunnen til at vi valgte å løfte delfinalene ut i landet, sier Malme til Aftenposten.

Artikkelen er levert av Kampanje.

Les også:

Stjernespekket MGP

Ba Tone droppe MGP

- Jeg er pyntegal!

Les hele saken

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!