Tirsdag klokka 10 la regjeringen fram statsbudsjettet for 2009. Det ble en jubeldag for aktørene i norsk filmbransje. Statsbudsjettet for neste år ble nemlig historisk godt for norsk film.

Regjeringen har økt støtten med hele 47,7 millioner kroner fra i fjor. Dette gir en total bevilgning på 603 millioner kroner til norsk film i kommende år. 326,4 millioner av disse gis som direkte støtte til norske filmproduksjoner.

Jo mer, jo bedre

Trond Giske

PÅ GOD VEI: Regjeringen og kulturminister Trond Giske er på god vei til å innfri kulturløftet innen 2014 med neste års bidrag til norsk film. © Foto: Kyrre Lien/Scanpix

Pengene var etterlengtet, skal vi tro skuespiller Robert Skjærstad.

- Det trengs for å komme i teten med å lage film, både for dem som jobber foran og de bak kamera. Jo mer film som lages, jo bedre blir resultatet, mener Robert Skjærstad som har jobbet med en rekke norske produksjoner siden han slo gjennom som postmannen Roy i «Budbringeren» i 1997. Blant annet har han vært å se i seersuksessene «Hawaii, Oslo», «Amatørene» og kinoaktuelle «Den siste revejakta».

- Viktig å bli sett

Regjeringen har et ønske om å bringe norsk film til utlandet. Da hjelper det godt at lanseringsstøtten nå økes med to millioner kroner, til seks millioner kroner. Skjærstad mener det er viktig for norsk film å bli synlig utenfor Norges grenser.

- Det er helt nødvendig for å skape en større interesse og å opprettholde en interesse. Film er et internasjonalt medium som er veldig kraftfullt og stort. Skal man henge med, så må man markedsføre seg i utlandet, mener Skjærstad hvis gjennombruddsfilm «Budbringeren» ble solgt til 52 land.

Hver fjerde billett

Foruten de økonomiske betingelsene i statsbudsjettet har regjeringen et mål om at innen 2009 skal det være solgt 3 millioner billetter til norsk filmer i Norge. Det vil si hver fjerde solgte kinobillett.

- Det er en tøff målsetting, men det kan gå. Amerikanerne er vanskelige å konkurrere med, både når det gjelder format og PR. men det har jo også vist seg at også norske filmer treffer og blir sett av over 700.000, sier Skjærstad til Klikk.no, og referer blant annet til «Elling»-filmene og dokumentaren om Berlevåg mannskor, «Heftig og begeistret»

Budbringeren

INTERNASJONAL: Robert Skjærstad mener internasjonal markedsføring er viktig for norsk film. Her er han sammen med regissør Pål Sletaune og skuespiller Eli Anne Linnestad i "Budbringeren", som ble solgt til 52 land. © Foto: Øyvind Sætre/Scanpix

Les hele saken

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!