Kronprinsesse Victoria gifter seg

Blå-gul reklame for milliarder

Victorias bryllup kommer til å gi den skrantende svenske økonomien et løft, mener ekspertene.

MILLIARDBRYLLUP: Kronprinsesse Victoria og Daniel Westlings bryllup vil bringe kjærkomne plingelyder i svenske kassaapparater.
MILLIARDBRYLLUP: Kronprinsesse Victoria og Daniel Westlings bryllup vil bringe kjærkomne plingelyder i svenske kassaapparater. Foto: Foto: Scanpix
Sist oppdatert

Bryllupet mellom kronprinsesse Victoria og Daniel Westling blir etter alt å dømme tidenes mest påkostede. Regningen vil komme opp i flere titall millioner kroner.

Kremmerne gleder seg

Men det blir likevel småpenger i forhold til hva arrangementet kommer til å medføre av positive effekter for den svenske økonomien, mener den svenske økonomiavisen Dagens Industri.

Bare salget av bryllupsrelaterte produkter er beregnet å komme opp i 2,5 milliarder kroner. Det er derfor ikke bare ihuga rojalister som går og gleder seg til det forestående kongebryllupet.

Les også: Endelig gifter de seg

Også svenske forretningsfolk vil se sitt snitt til å gjøre seg en slant på bryllupskrus, minneplatter og puslespill.

Alle vil være med

- Vi regner med at det kommer til å bli bryllupsfeber rundt om i landet og at de fleste kremmerne vil komme seg på toget hvis de kan, sier Yvonne Ingman i bransjeorganisasjonen Svensk Handel til månedsmagasinet Diego.

Organisasjonen har latt analytikere regne ut hva et prinsessbryllup vil innebære for svensk detaljhandel.

Summen tellekorpset har kommet fram til etter å ha gjort en prognose på salg av bryllupsrelaterte gjenstander i ukene før, under og etter den store dagen er altså imponerende 2,5 milliarder svenske kroner.

Bryllupssofa

- Vi vet at flere av våre medlemsbedrifter allerede har laget skisser på spesielle bryllupsprodukter: Alt fra påkostede fotobøker til kopier av kronprinsessens brudekjole og kongelige underbukser.

Les også: Null toll på svenske truser

- Vi regner også med at mange forhandlere vil benytte anledingen til å komme med spesielle kampanjer i forbindelse med bryllupet.

Det kan være elektronikkjeder som falbyr bryllups-TVer, møbelprodusenter som lager en spesiell bryllupssofa eller restauranter som setter opp en egen bryllupsmeny, sier Yvonne Ingman.

- Den langsiktige PR-verdien av eksponeringen av Stockholm er vanskelig å tallfeste, innrømmer Yvonne Ingman.

Mediesirkus uten like

Hun tror uansett at det handler om flere hundre millioner kroner, siden et prinsessebryllup er en unik anledning til å selge Stockholm som «Skandinavias hovedstad».

Les også:

Stockholm er det nye Tokyo

Verdensbyen Stockholm

Under det danske prinsebryllupet i 2004 ble festlighetene fulgt av 3.000 journalister. Et lignende oppbud er ventet til Vickans vielse, som vil bli direktesendt over hele verden.

- Det kommer til å bli et mediesirkus som jeg ikke tror noen kommer til å fatte i dag, sier Svensk Damtidnings sjefredaktør, Karin Lennmor.

Les også:

Får ikke, kan ikke, vil ikke gifte seg

Så fikk Joachim sin Marie

Denne saken ble første gang publisert 24/02 2009, og sist oppdatert 05/05 2017.

Les også