Hanne Krogh beskyldes for jukse-annonser

Jeg prøver ikke å lure noen

Hanne Krogh beskyldes for å lure publikum ved å reklamere med terningkast 6 i annonsene til sitt nye show. Nå slår en såret artist tilbake.

I HARDT VÆR: - Jeg kom ikke engang på tanken på at noen skulle tro at de terningkastene handlet om en konsert som ikke har vært, sier Hanne Krogh.
I HARDT VÆR: - Jeg kom ikke engang på tanken på at noen skulle tro at de terningkastene handlet om en konsert som ikke har vært, sier Hanne Krogh. Foto: Foto: Lasse Eriksson
Sist oppdatert

Plakatene og avisannonsene for Hanne Kroghs (56) kommende sommershow har ført til full debatt.

Det kan se ut til at forestillingen «Hanne og Tre tenorer» på forhånd er blitt belønnet av kritikerne med en rekke terningkast seks.

- Brudd på loven

Forbrukerombudets jurist Frode Elton Haug har allerede reagert.

- Å bruke fiktive terningkast i annonsering er villedende og brudd på markedsføringslovens paragraf sju. Det er et sannhetskrav i dette, og her virker det som om informasjonen er villedende, sier Haug til TV 2.

Også Norsk kritikerlag er klare i sin dom.

- Annonsen gir inntrykk av at forestillingen allerede er blitt vurdert av en uavhengig part. Men det er en umulighet siden forestillingen ikke har vært spilt. Skal man bruke terningkast fra en gammel forestilling, bør man oppgi hvem som er avsender av disse terningkastene, sier Ida Habbestad i Norsk kritikerlag til Her og Nå.

- Villedende reklame

Teaterprodusent Tor Arne Ranghus, som er Elisabeth Andreassens nære samarbeidspartner, er heller ikke nådig.

- Dette er en villedende reklame, og det er å lure publikum med terningkast seks. Jeg synes det er helt forkastelig at man kjører på terningkast før premieren, sier Ranghus til TV-kanalen.

TV 2 siterer også en anonym kilde i underholdningsbransjen som reagerer på markedsføringen og at Hanne & Co. ikke spiller med åpne kort.

- Og det lurer publikum. Seriøse aktører holder ikke på sånn, sier kilden.

Jeg er kjedelig ærlig

Hanne Krogh selv har derimot fokus på musikken fremfor hvordan hennes opptredener markedsføres.

- Det er ikke jeg som lager plakater, sier Hanne til Her og Nå.

Ifølge TV 2 er det Hannes ektemann og manager Trygve Sundbø (63) som er ansvarlig for utformingen av annonsen sammen med Bølgen Kulturhus, Farris Bad og et reklamebyrå.

Artikkelen fortsetter under bildet.

STRIDENS EPLE: Markedsføringen av Hanne Kroghs sommershow med flere terningkast 6 har fått massiv kritikk. Her er plakaten avbildet på hjemmesiden til Østlandsposten. Nå har de justert annonsen.
STRIDENS EPLE: Markedsføringen av Hanne Kroghs sommershow med flere terningkast 6 har fått massiv kritikk. Her er plakaten avbildet på hjemmesiden til Østlandsposten. Nå har de justert annonsen. Foto: Skjermdump Østlandsposten

Den folkekjære artisten reagerer på at hun blir beskyldt for å lure sitt publikum. Det sårer Hanne.

- Du prøvde ikke å lure noen?

- Nei, er du gæren. Jeg er nesten kjedelig ærlig i ting jeg gjør. Jeg har et ærlighetskompleks, sier Hanne.

- Hvis jeg skulle prøve å lure noen, som jeg ser har vært indikert, tror jeg det hadde vært smartere måter å gjøre det på.

Burde være mer kjent

Artistveteranen mener de kritiske personene har sett på saken i feil lys.

- Hvis man har lyst til å lese noe annet i det, så er det lett å gjøre det. Hvis man ser plakaten, ser man hva det handler om, sier Hanne, som synes det er fint at terningkastene kom med.

- Fordi jeg har så lyst til at folk skal vite hvor bra de gutta er. De burde være mye mer kjent enn de er, sier Hanne.

Nå er imidlertid den omdiskuterte annonsen justert med info om hvilke aviser som står bak de ulike terningkastene som er henten fra tidligere konserter.

Hanne og hennes team er ikke de eneste som har havnet i terningkaststrid. I 2008 avslørte TV 2 at Dizzie Showteater i Oslo selv hadde gitt showet med Øivind Blunck og Hege Schøyen terningkast seks.

Denne saken ble første gang publisert 12/06 2012, og sist oppdatert 03/05 2017.

Les også