Karim Sabeur (26) og Khabat Sarzali (27) ble historiske da de i forrige uke vant Europas aller første Amazing Race-etappe.

Men bare én uke før de krysset mållinjen på første etappe kjempet de to guttene en nervepirrende kamp hjemme i Oslo: De manglet nemlig førerkort begge to - ett av kravene for å få delta i konkurransen.

- Det var veldig intenst. Ingen av oss hadde førerkort, men castingfolka var begeistret for oss, og ga oss en mulighet. Vi fant et tilbud i Nordfjordeid, der vi kunne ta førerkort på to uker, og trodde det skulle gå greit. Men vi måtte ta oppkjøringen i Oslo, og vi strøk, forteller Karim til Her og Nå.

Hemmelig backup-lag

Dette var i begynnelsen av desember, og innspillingen startet 9. januar.

- Vi ble deppa, vi trodde løpet var kjørt. Det er jo fire ukers karantene, og vi fikk ikke sjansen igjen før 2. januar, forteller den sympatiske 27-åringen.

Produsenten ga guttene én sjanse til, men hadde i hemmelighet klargjort et backup-lag til å overta plassen til Karim og Khabat.

Og som om ikke presset allerede var stort nok, måtte guttene overbevise ikke bare én, men to sensorer 2. januar. Det satt nemlig på en sensor til, som skulle lære seg kjøreruten.

- Det var et helvete. Vi klarte ikke glede oss over at vi var kommet med i konkurransen, forteller Khabat om tiden mellom oppkjøringene.

«Livet er en konkurranse»

Heldigvis bestod begge guttene oppkjøringen for andre gang, og nå ser de tilbake på opplevelsen som en god start på løpet: De fikk sin første seier allerede én uke før start.

- Da vi klarte det kunne vi endelig begynne å forberede oss til løpet og kjøpe gadgets, sier Khabat, som neppe ville tatt et nederlag med fatning:

- Det verste jeg vet er å tape. Mitt livsmotto er at «Hver dag er en konkurranse», «Livet er en konkurranse». Du konkurrerer om alt hele tiden, om de beste jobbene, de beste damene, leilighetene...

- Hvis det er noe jeg virkelig brenner for, ofrer jeg nesten livet for å oppnå mitt mål, sier han.

TV-aktuelle: TV 2 i kveld kl. 20.00

Les hele saken

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!