Barn og leselyst

Gode råd til leselykke

Lesing er en kilde til glede, samhold og kunnskap. Og du kan gjøre mye for å vekke barnas interesse.

SKAP LESEGLEDE: Fortsett å lese for barna selv om de kan lese selv. Det gir fellesskapsopplevelse, skaper tilhørighet og gir dere felles referanser.
SKAP LESEGLEDE: Fortsett å lese for barna selv om de kan lese selv. Det gir fellesskapsopplevelse, skaper tilhørighet og gir dere felles referanser. Foto: Illustrasjonsfoto: Colourbox.com.
Sist oppdatert

Digitale barnebøker

Nå er over 100 kjente norske barnebøker, både bildebøker og tekstbøker, fra de store forlagene tilgjengelige som app-liknende e-bøker. Cappelen Damm, Aschehoug, Gyldendal og Samlaget har gått sammen om en felles løsning for denne typen bøker som kan leses på iPad og andre nettbrett. Løsningen har fått navnet «Boksnuser», og fordelene med denne er mange:

  • Man kan samle alle de app-liknende bøkene i én app, gratisappen «Boksnuser».
  • Bøkene kjøpes i nettbokhandel (tanum.no), og utvalget er stort, bredt og stadig voksende. Kjente titler er bl.a. Thorbjørns Egners «Telleboka», Thomas og Emma, Jakob og Neikob, Tambar, Leseløver m.m.
  • Når du først har kjøpt bøkene, kan du selv, til enhver tid, bruke det nettbrettet du har til å lese dem på. Slik det er nå, får du ikke med deg bøker kjøpt i App-store om du skulle velge å bytte til f.eks. Samsung.

Les mer på www.boksnuser.no

Nå er det ferietid, og mange foreldre har fått en lapp med fra skolen om hvor viktig det er at barna leser - også gjennom ferien. Helst minst 15 minutter hver dag.

- Foreldre må vise at tekster kan være morsomme, interessante og lærerike, sier førsteamanuensis Liv Engen på Lesesenteret ved Universitetet i Stavanger.

Den store utfordringen er å skape interessen og leselysten hos de små, forteller hun.

- Hvis de vi klarer det tidlig, er barna langt på vei selvdrevne når det gjelder lesing.

Vis engasjement

Når du skal skape leseglede hos barnet, er det viktig å finne de riktige tekstene.

- Finn frem til det barnet synes er interessant. Det spiller ingen rolle om det er bøker, blader eller noe på internett. Det viktigste er at barnet leser om noe det synes er spennende. Samtidig bør også de voksne vise engasjement og entusiasme, sier Engen.

Lesingen må være lystbetont, og foreldre bør ikke kreve for mye. Vær derfor positiv og ikke mas, og la gjerne barnet få utforske teksten.

- Inviter dessuten barnet til samtale. Si for eksempel: «Den boka ser spennende ut, kan du fortelle meg hva den handler om? Hva tror du kommer til å skje videre?», råder Engen.

Gjør det enkelt

Barn bør altså få bestemme på egen hånd. Det er ingen grunn til å forsøke å styre dem inn i en spesiell sjanger.

- Viser de interesse for bare én type sjanger, er det helt greit. Og blir de hektet i ett spor, så bare la dem være der, det gjør ikke noe om de overforbruker for eksempel fantasy-sjangeren i en periode, sier Engen.

- Men hva med de eldre barna som fortsatt ikke viser noen leselyst? Er det mulig å snu utviklingen?

- Ja, det tror jeg, men det er nok ikke så lett. Det kommer an på hvorfor de ikke liker å lese. Om de synes det er vanskelig, må lesingen først gjøres lett. De må få oppleve nytteverdien av å lese, det gir glede og det er funksjonelt.

Vær raus

- Vi voksne har som regel en snever oppfattelse av hva det vil si å lese. Det handler om langt mer enn bare romaner. Og dersom barnet begynner å bli negativ til lesing, går det an å minne om hvor mye vi egentlig leser hver eneste dag. På nettet, når vi spiller spill, og når vi ser på tv, er noen få eksempler. Vi leser i langt flere sammenhenger enn vi tror, så jeg tror vi skal prøve å bli litt mer rause i hva vi tar med i lesebegrepet, sier førsteamanuensen og legger til:

- Husk å oppmuntre. Fortell barna hvor flinke de er til å lese.

Slik blir barnet en lesehest

  • Hvis barnet ikke liker å lese bøker, la det få lese tegneserier, spesialblader, osv. Lesing er morsomt når det er interessant stoff.
  • Når barnet blir større, kan du få ham eller hun til å lese for deg.
  • Gi ros når barnet leser, og sett av tid til å høre på.
  • Vær et godt eksempel, les selv.
  • Snakk med barnet om hva han eller hun synes er mest interessant i en bok, i et blad, på internett, i en avis eller i en tegneserie.
  • La eldre søsken lese for yngre.
  • Finn litteratur barnet er interessert i.
  • Ikke begrens barnet. All lesing er bra.
  • Hjelp barnet til å finne frem til tekster det synes er spennende. Det viktigste er at det fenger.
  • Fremmedspråklige barn må få lese og fortelle på sitt eget språk.
  • Fortsett å lese for barna selv om de kan lese selv. Det gir fellesskapsopplevelse, skaper tilhørighet og gir dere felles referanser.
SØSKENKOS: Finn litteratur barnet er interessert i, og la gjerne eldre søsken lese for yngre.
SØSKENKOS: Finn litteratur barnet er interessert i, og la gjerne eldre søsken lese for yngre. Foto: Illustrasjonsfoto: Colourbox.com.

Kilde:www.fug.no

Les også:

Sjekk hva barnet ditt skal kunne

Lekser fra første stund

Denne saken ble første gang publisert 30/06 2014, og sist oppdatert 02/05 2017.

Les også