=

Snø gir mange muligheter for morsomme aktiviteter for de aller minste. Foto: Colourbox.no

Emma Th. Hansen

Dette skjer med barna år for år

Se alt som skjer fra 1-åringen tar sine første skritt til 5-åringen stiller eksistensielle spørsmål.

Kroppen vår er konstruert for aktivitet, og læring av bevegelser er en viktig del av barnets totale utvikling. Det er derfor viktig at små barn får anledning til å utfolde seg allsidig i fysisk aktivitet og lek. Ferdigheter som å gå, løpe, hoppe, hinke, klatre, balansere og kaste utvikles i barnehagealder og kan lett trenes på hjemme.

Ingen selvfølge

Elisabeth Vågen Bø, spesialist i barne- og ungdomsfysioterapi, påpeker at barns hverdag har endret seg dramatisk de siste tiårene.

- Fysisk aktivitet er ingen selvfølge lenger, derfor er det viktig å sørge for at barn får allsidig fysisk aktivitet i løpet av dagen.

Helsedirektoratet anbefaler at barn og unge er i fysisk aktivitet med moderat til høy intensitet i minst én time hver dag, og aktivitetene bør være så allsidige som mulig for å gi kondisjon, muskelstyrke, bevegelighet, hurtighet, kortere reaksjonstid og koordinasjon.

- Barn elsker å leke sammen med foreldrene sine. For de minste barna vil jeg derfor anbefale at foreldrene drar i gang aktiviteter sammen med barna på egen hånd. Ofte handler det bare om å følge opp barnets initiativ. Når de har lyst til å leke Bjørnen sover eller sisten, for eksempel, er det bare å henge på.

Du påvirker mest

Hvorvidt barn blir fysisk aktive, avhenger mye mer av miljø og forbilder enn av medfødte egenskaper, og foreldrene er de viktigste forbildene. Dere kan derfor oppnå mye ved å innarbeide gode vaner fra barna er små, slik at fysisk aktivitet blir en naturlig del av livet.

- Legg opp til aktiviteter med hele familien i helgene, gjerne ute i naturen, det gir fine fellesopplevelser samtidig som alle får fysisk aktivitet, sier Bø og legger til at turglede er noe som kommer med praksis, den må dyrkes fram.

Men også hverdagen er viktig

- Lag gode rutiner og øk forutsetningene for daglig fysisk aktivitet, for eksempel ved at dere bruker beina eller sykkelen i stedet for bil når dere skal steder, sier hun og fortsetter:

- Analyser hverdagen til barna og vurder hvor mye fysisk aktivitet de får hver dag.

Bygg på barnets interesser

Noen barn ser mulighet for aktivitet overalt, mens andre er mer selektive. Den individuelle forskjellen er stor. Fagsjef Elisabeth Stafne Arnesen ved Idrettsbarnehage AS anbefaler voksne å finne ut hvilke interesser barna har og bygge opp aktiviteter ut fra disse.

- Vi hadde for eksempel en liten jente som likte puslespill veldig godt. Derfor lagde vi en puslespillstafett, der barnegruppen løp i tur for å hente puslespillbrikker og sammen puslet puslespillet.

En annen måte å nå barnas interesser på er for eksempel å bruke historier om figurer barna er opptatt av i aktiviteten. For eksempel en Postmann Pat-hinderløype, der barna leverer brev til de ulike figurene (som man setter opp bilde av) gjennom løypen ved å for eksempel krabbe, åle, rulle, løpe.

Les mer i boken «Bevegelsesglede i barnehagen. Begeistringssmitte og tilrettelegging» (Idrettsbarnehage).

Foto: Colourbox.no

Det er mange morsomme måter å være aktiv sammen på. Her er tips for ulike årstider.

Mal på snøen

Fyll vann i en sprayflaske, tilsett et par dråper konditorfarge og spray det på snø! La gjerne barnet få eksperimentere med flere forskjellige farger.

Lag isskulptur

Klipp av toppen på en melkekartong, fyll den med vann og sett i fryseren. Ta den så med ut og tøm den i snøen. La barnet «hakke» og formen isklumpen etter eget forgodtbefinnende.

Hoppeleken

Bruk kritt og lag markeringspunkter og se om dere klarer å hoppe fra punkt til punkt. Tegn gjerne ulike symboler som hjerte, stjerne, ansikter og lignende og se om dere klarer å hoppe «fra hjerte til stjerne» og så videre. Steiner eller andre ting kan også brukes for markere punktene.

Tampen brenner

Lag en skattejakt. Gjem en liten premie ute eller inne, gi barnet noen hint eller et skattekart, og bruk «fisk», «fugl» eller «midtimellom» for å angi når og hvor mye tampen brenner.

Vask sammen

Barn elsker å etterligne de voksnes gjøremål, og har ofte stor glede av å få delta og hjelpe til. Gjør en jobb som uansett må gjøres og utstyr barnet med litt såpevann og la det få «vaske» for eksempel dukkeklær eller lekebilen, eller tørke av bordet. Kombinasjonen deltakelse+vann er alltid en slager!

Gjør hagearbeid

Barn liker å føle seg nyttige. En annen måte å bidra til denne følelsen på er å la barnet få hjelpe til med å samle opp løv, kongler og lignende fra hagen i en egen bøtte.

Lag kunst av gress og løv

Ta med barna ut for å samle inn småting fra naturen. De fleste barn elsker å fylle opp bøtter, spann og poser med små skatter, gress, løv og annet. Ta det med inn og lim det som egner seg på ark.

Dyrk grønnsaker

Et fint sommerprosjekt er å la barna dyrke sine egne grønnsaker. Finn en liten hageflekk eller fyll potter med jord som er barnets helt egne. Velg grønnsaker som gror raskt, som salat. Gjennom sommeren vil barnet både lære litt om hvordan naturen virker, og fascineres av sitt eget «skaperverk». I tillegg kommer bonusen med å kunne spise noe helt egenprodusert.

Ut på tur

Gå tur på barnas premisser: Ta dere tid til å utforske det dere ser underveis. Turen behøver ikke være lang, men vær innstilt på mange stopp og episoder som tar tid. Ta med mat og drikke og legg vekt på å hygge dere sammen.

FØLG GLADE BARN PÅ FACEBOOK

Les hele saken
Les alt om:

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!