Slik kan du tilrettelegge selv for barnet ditt:

  • Se mulighetene rundt dere. La barnet hoppe i sølepytter, klarte i trær og balansere på tømmerstokker. Etter hvert vil barnet selv søke aktiviteter som utfordrer egen utvikling.
  • La barnet få utfolde seg i sitt eget tempo, slik at det er barnet selv som styrer og setter grenser.
  • Tenk at barnet mestrer selv bare ved at det våger å prøve. Det er sjelden man behersker en aktivitet første gang man prøver.
  • La barnet få prøve forskjellige aktiviteter på egne premisser.
  • Vær til stede sammen med barna i deres fysiske aktivitet - dette åpner opp muligheten til å bli kjent med barna på en helt spesiell måte.
  • Lev dere inn i leken sammen med barna og dra gjerne historier inn i leken som barna kan kjenne seg igjen i.
  • Gi barnet anerkjennelse på en måte som gir det en indre motivasjon til å være i aktivitet.

Kilde: Kristian Gulbrandsen, idrettspedagogisk leder i Idrettsbarnehage AS

Emma Th. Hansen

Dette skjer med barna år for år

Se alt som skjer fra 1-åringen tar sine første skritt til 5-åringen stiller eksistensielle spørsmål.

Fotball, håndball, dans, piano, svømming... Mulighetene er uendelige. Men hvor tidlig kan egentlig barnet starte med organiserte fritidsaktiviteter?

Vent til skolestart

Forsker Per Egil Mjaavatn er førsteamanuensis ved Pedagogisk institutt ved NTNU. Han forklarer til Glade Barn at det ikke er unaturlig at barn begynner med organiserte aktiviteter det året de begynner på skolen.

- Ved innføring av Reform 97 med senket skolestart , så vi for eksempel at mange organisasjoner - ikke minst idretten - fikk senket begynneralderen med ett år.

Mjaavatn påpeker at noen aktiviteter - for eksempel svømming, turn og musikk av og til er spesielt tilrettelagt for førskolebarn.

- Da kan dette være ok tilbud, men generelt synes jeg førskolebarna skal få slippe voksenorganiserte aktiviteter. Det er nok slike i barnehagen, påpeker han.

Viktig for motorikken

Barneårene er svært viktige for motorisk utvikling. Mjaavatn er derfor en varm tilhenger av idrettsskole/allidrett som kan gi barna allsidig bevegelseserfaring.

- Jeg synes derfor at barn under 10 år ikke utelukkende skal være med på bare en idrettsaktivitet - som for eksempel fotball. Det blir fort for ensidig - uansett hva fotballtrenerne måtte si.

Ifølge Mjaatvatn er allidrett bra for barn, og aktiviteter som dans/ballett og musikk være viktige for barns utvikling og for senere voksenliv.

- Organisasjoner som driver med friluftsliv er viktige for å lære barn opp til å bruke vår fantastiske natur. De kan slik få erfaringer for livet.

Han nevner Speiderbevegelsen og Barnas Turlag som noen gode eksempler .

Delta i aktivitetene med barna

- Det er mange fine aktiviteter å velge mellom, det viktigste er at foreldrene må være klar over at disse aktivitetene også vil styre deres hverdag.

- Det er barnas aktiviteter som må bli de voksnes aktiviteter og interesser - og ikke motsatt. Barna må få slippe å bli tvunget inn i foreldrenes hobbyer. Foreldrene må være innstilt på å følge opp barna i aktivitetene - ikke bare bruke aktivitetene som barnevakt.

Og det beste er ifølge forskeren å finne aktiviteter der barn og foreldre kan delta sammen.

- Barn er også svært ofte med i organiserte aktiviteter fordi venner er med. Det er viktig å ta hensyn til det.

- Barnefellesskapet og leken må gå foran alt annet og foreldrene må tone ned sitt ambisjonsnivå på barnas vegne. Organiserte aktiviteter for barn skal først og fremst være «her og nå» aktiviteter og ikke treningsprogram for kommende stjerner.

barn og idrett

IKKE FOR TIDLIG: Å la barnet begynne med organiserte fritidsaktiviteter når de er små, er ifølge forsker ikke nødvendigis bra. © ILLUSTRASJONSFOTO: Thinkstockphotos

Grunnlaget dannes i barneårene

Ifølge Norges Idrettsforbund er det i barne- og ungdomsårene grunnlaget for gode aktivitetsvaner dannes, og i Norge er over 500.000 barn med på idrettsaktiviteter i regi av norsk idrett.

- Norge har som det eneste landet i verden regulert barneidretten gjennom "Idrettens barnerettigheter" og "Bestemmelser om barneidrett".

- Barneidretten skal skje gjennom idrettens verdier der idrettens barnerettigheter danner grunnlaget for et allsidig og variert aktivitetstilbud for alle. Det er derfor viktig at barneidretten er åpen og inkluderende, og gir alle barn opplevelse av mestring, trygghet og varig idrettsglede.

Kilde: Norges Idrettsforbund

Følg oss på Facebook - trykk på liker!

Les hele saken

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!