Emma Th. Hansen

Dette skjer med barna år for år

Se alt som skjer fra 1-åringen tar sine første skritt til 5-åringen stiller eksistensielle spørsmål.

Språkutvikling er en viktig del av et pedagogisk arbeid i barnehagen, og man kan faktisk bruke måltidet og matlagingen til å utvikle språket gjennom et smaksverksted.

Her beskriver barna hvordan maten smaker.

Bruk tilberedelse av fisk og fiskepålegg, frukt, grønt og grove kornprodukter og fokuser på smak, form, farge osv.

Søk bevisst nye ord for å beskrive mat. Uttrykk som stygt, vondt og ekkelt er ikke lov!

  • Beskriv hva du ser: størrelse, farge, form, lengde, tykkelse.
  • Beskriv hva det smaker: søtt, salt, surt, bittert, sterkt, svakt, røkt?
  • Beskriv hva det lukter: rart, sterkt, som frukt, som boller eller kanskje sjø?
  • Beskriv hvordan det føles å ta på: hardt, mykt, seigt, lett, tungt, sleipt, tørt, ruglete, glatt, deilig?
  • Beskriv hvordan det høres når vi tygger det: høy lyd, lav lyd, ingen lyd, knasende?
  • Beskriv hvordan det føles å tygge: lett, må tygge mye, seigt?

Kilde: Fiskesprells veiledningshefte for barnehageansatte

Les også:

Mat for hjernen

Les hele saken

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!