Bli kjent-leker

Ja, vi vil leke!

Gjennom lek får vi kontakt med hverandre, enten vi er få deltakere eller en stor gruppe. Her er noen morsomme forslag.

BARNELEK: Barn skaffer seg lett nye venner gjennom lek og aktiviteter.
BARNELEK: Barn skaffer seg lett nye venner gjennom lek og aktiviteter. Foto: Illustrasjonsfoto: Colourbox.com.
Sist oppdatert
Foto: Illustrasjonsfoto: Colourbox.com

Slik kan du få vennskap til å blomstre

  • Legg til rette for lek og aktivitet i små grupper.
  • «Åpne» dører til andre avdelinger.
  • La barn som du ønsker skal finne hverandre, gjøre hyggelige ting sammen, som å bake, gå på biblioteket, gå tur i skogen og leke inne når de andre er ute.
  • Legg til rette for møter i rutinesituasjoner: La dem vaske hender sammen, dekke på bord, hjelpe hverandre med påkledning og sitte ved siden av hverandre under måltidet.
  • Hjelp til i samspillet, sett i gang aktiviteter og følg opp slik at det kan vare over tid.

Kilde: Professor i pedagogikk Stein Erik Ulvund.

Hva sier katten?

Fra 8 deltakere.

Forberedelser: Sett stoler i en ring, én stol mindre enn det er deltakere. Velg en blindebukk som kan starte.

Alle minus én sitter på hver sin stol. Sistemann får bind for øynene og står i midten av ringen. En voksen som hjelper til, snurrer blindebukken rundt noen ganger.

Så skal blindebukken sette seg på fanget til ett av barna og si: «Hva sier katten?» Nå må den han sitter på fanget til, mjaue høyt.

Blindebukken skal så gjette: Hvem er det som mjauer? Hver gang han gjetter feil, må han sette seg på et nytt fang. Når han greier å gjette riktig, er det den man sitter på fanget til, som skal være blindebukk. Som variasjon kan man spørre etter forskjellige dyr.

Hvilken lyd er dette?

Passer for to til ti deltakere.

Forberedelser: En voksen finner frem mange ting som kan lage lyd. Bruk fantasien og lag lyder med ulik vanskelighetsgrad.

Ting som kan brukes: ballong, kam+matpapir, saks+papir, fyrstikkeske, gummifigurer som piper, to glass+vann, borrelås, treklosser, sprettball, instrumenter m.m.

Det blir mest spennende om den som lager lydene, ikke er synlig for de andre, men står bak et forheng eller en hylle, for eksempel. Alle kan gjette på hvilken lyd de hører. Virker det vanskelig, kan dere bestemme om deltakerne skal få se de ulike gjenstandene først.

Leken kan også brukes som en lagkonkurranse. For større barn blir det ekstra spennende å stå i mørket og gjette på hvilken lyd de hører.

Månen er laget av en grønn ost

En lek som merkelig nok er mest morsom hvis ikke alle kan den! Passer for litt større barn og fire-fem deltakere.

Den som kan leken, starter som leder, og sier: «Månen er laget av en grønn ost.» Samtidig skal den som sier det, sprike med fingrene, klø seg i øret, holde hånden under haken, se opp i taket eller lignende. Så skal én og én av de andre deltakerne gjenta.

Det gjelder for disse å følge med i det som blir sagt - og å legge merke til hvilke bevegelser som blir utført samtidig.

Deltakere som ikke forstår dette med en gang, får beskjed om at de ikke har gjentatt utsagnet korrekt, og de må gjøre et nytt forsøk. De som har skjønt poenget, kan få lede leken, eller gå ut av leken til alle har oppdaget hemmeligheten.

Navnelek med ball

Passer for ti deltakere og oppover.

Informasjon til deltakerne før leken begynner: Be dem huske hvem de får ballen av og hvem de kaster den videre til.

Alle deltakerne står i en sirkel. En person begynner med å spørre en annen om hva hun heter, sier navnet høyt og kaster så ballen til vedkommende.

Den som mottar ballen, henvender seg så til en annen deltaker, spør om navn, sier det høyt og kaster ballen til vedkommende. Slik fortsetter det til alle deltakerne har hatt ballen. Den siste som har ballen, kaster den så til førstemann og sier navnet.

Dette var første runde, som gjøres sakte for å illustrere leken. Nå begynner den faktiske leken, hvor ballen skal kastes i samme rekkefølge som i første runde. Denne gangen skal det gå fort! Deltakerne må huske å si navnet på den de skal kaste til, høyt, som for å påkalle vedkommendes oppmerksomhet. På denne måten blir navnene repetert og lært.

Lederen (førstemann) starter kastingen også denne gangen. For å øke vanskelighetsgraden kan man bruke flere baller på en gang. Det er mulig å ha mellom tre og fem baller gående. Når lederen har mottatt den siste ballen, er leken over.

Fargegjettelek

Passer for tre eller flere deltakere.

En voksen bør lede leken i starten. Barna setter seg i ring på gulvet foran den som leder. Lederen tenker så på en gjenstand, barna får vite hvilken fagre den har og skal gjette hva det er.

For eksempel: «Jeg tenker på noe som er blått og er her i rommet». Det kan være genseren til et barn eller gardinene i vinduet. Barna kan gjette flere ganger før de kommer frem til riktig svar.

Noen ganger kan du ta flere farger om gangen. Hva er både gult og grønt? Kanskje enn hestehov utenfor vinduet, eller en stripete genser!

Troll og stein

Passer for en hel skoleklasse eller en gruppe på SFO.

To eller tre er troll og blir merket med skjerf eller lue. Alle de andre løper fritt rundt i lekefeltet. De som trollene berører, må sitte ned på huk (blir til stein).

De blir befridd når en av de andre tar på dem. Trollene prøver å gjøre alle om til steiner mens de andre forsøker å komme unna trollene og redde dem som er forsteinet.

Kilder: «Inneleker for barna» av Tone Joner og Beth Boysen (Orion), «Leker til alle anledninger» av Tove Riiser og Synøve Smedal (Gyldendal).

Les også:

Leker på tur

Lek med skyggebilder

Denne saken ble første gang publisert 22/09 2011, og sist oppdatert 06/05 2017.

Les også