tilbehøret

TILBEHØRET: Antrekket består av mer enn bare kjolen og smokingen. Ta høyde for ekstra utgifter til tilbehøret!

Ikke legg en kuvertpris til grunn for deres budsjett. Skriv en liste over alt dere ønsker å ha med i bryllupet og regn ut hva det vil koste. Det er bedre å være føre var enn å få ubehagelige overraskelser siden. Her er en liste over noen av tingene som kan komme i tillegg til mat og drikke.

Invitasjoner, bordkort, menyer, kirkeprogram, takkekort og porto:

Tenk litt på antallet invitasjoner som skal sendes ut og bestem på forhånd hvor mye penger du ønsker å bruke. Inviterer dere for eksempel 70 gjester vil regnestykket se omtrent slik ut: ca 50 invitasjoner (noen bor jo sammen) + 70 bordkort + ca 100 kirkeprogrammer (det kommer ofte flere for å se i kirken) +50 takkekort + porto til invitasjoner og takkekort. Til sammen blir dette 270 trykksaker og 100 frimerker.

Antrekk til begge:

Husk at antrekket består av mer enn bare kjolen og smokingen. Bruden trenger flere ting for å få antrekket komplett: Slør, sko, ekstra fine strømper, spesielt undertøy som sitter riktig til kjolen, smykker, sjal, veske og hårpynt. Brudgommen trenger også tilbehør som lakksko, silkesokker, lommetørkle, bukseseler og sløyfe. Skal dere sørge for antrekk til brudepiker eller brudesvenn så må det også med i budsjettet.

Gifteringer:

Dyrt eller rimelig, dere velger! Husk bare å sette av noen kroner til dette.

Frisør og sminke:

Et antrekk er ikke komplett uten nystelt hår og et pent sminket ansikt. Enten du går til frisøren eller kjøper inn produkter og gjør det selv, så ikke glem at det koster penger.

Fotograf:

Utgifter til fotograf koster mer enn bare timelønnen for å knipse brudeparet. Etter bryllupet skal dere trykke bilder til både takkekort og album. Sjekk på forhånd enhetsprisen for å trykke bilder hos deres fotograf og regn så ut hvor mange dere vil trenge. Når takkekortene sendes ut er kassa ofte tom, så det kan være lurt å budsjettere med dette på forhånd. Mange kjøper engangskameraer og legger dem på hvert enkelt bord, til fri disposisjon for bryllupsgjestene. Ta med innkjøp og fremkalling i budsjettet.

Blomster:

Vakre blomster hører med til bryllupsfeiringen. Bordene skal pyntes og bruden skal bære sin skjønne bukett. I tillegg vil dere kanskje ha knappehullsblomster til brudgommen og hans forlover, småbuketter til brudepikene og blomster i kirken.

Vielse:

Kirken tar betalt for leie av lokaler og prest dersom dere ikke sokner til den aktuelle menigheten. Borgerlig vigsel og vigsel i egen menighet er gratis. Dersom dere vil gjøre noe spesielt ut av seremonien med sang, musikk, pynt og andre innslag vil det påløpe kostnader.

Transport:

Bruden skal transporteres til kirken og de nygifte trenger skyss fra vielse til festen. Dersom det er lang vei til festlokalet trenger også gjestene transport. Vil dere leie en buss eller skal gjestene kjøre selv?

Hverdagen kommer fort nok, så nyt denne muligheten mens dere kan!

Tilleggskostnader til festen:

Mat og drikke under middagen er en selvfølge, men det kommer ofte flere ting på toppen av dette. Noen typiske tillegg er bryllupskake, kuvertpris på servering av medbrakt kake, leie av band eller DJ, fri bar, lys/servietter og annen pynt, nattmat og drikke til nachspiel. Brudeparet vil kanskje også gå på kurs for å lære vals på forhånd? Det må selvsagt med i regnestykket. Sjekk også om noen av gjestene har spesielle behov som vil koste penger, for eksempel barnepass.

Sist men ikke minst...:

Det beste står igjen til sist, nemlig bryllupsnatten og bryllupsreisen. Det er nå dere virkelig får tid til å slappe av og nyte hverandres selskap i fred og ro. Dere vil nok ikke angre hvis dere prioriterer dette høyt i budsjettet. Hverdagen kommer fort nok, så nyt denne muligheten mens dere kan!

Les hele saken

Vi setter stor pris på kommentarer og innspill i debattene våre. Vær forsiktig med personangrep og sjikane og prøv heller å forklare hva du mener og hvorfor. Takk for at du bidrar i debatten!