Bryllupets ABC

Bryllupsdagen er en av de viktigste dagene i livet, og vi vil selvfølgelig gjerne at den skal bli vellykket.

Foto: Crestock
Sist oppdatert

For å unngå pinlige episoder, forglemmelser og usikkerhet kan det være greit å få en orientering i noen kjøreregler basert på tradisjonell skikk og bruk. Vi er blitt mer avslappet og mindre stiv i omgangsformene med årene, men en føreropplæring kan være et godt utgangspunkt for deg som skal organisere et bryllup med godt resultat.

Alfa og omega

Det viktigste i forbindelse med bryllupet er planleggingen. Start tidlig, og få en oversikt over hva som må gjøres i tiden fram mot bryllupet. Et godt tips kan være å starte med å lese bryllupsplanleggeren vår som går igjennom bryllupsforberedelsene steg - for - steg.

Lag en oversikt over hva du må gjøre, når du må gjøre de ulike tingene og hva du må huske på i denne forbindelse. Du finner bryllupsplanleggeren bakerst i Ditt Bryllup, eller på nettsidene våre.

Her finner du bryllupsplanleggeren!

Begynn i god tid

Vel begynt er halvt fullendt, heter det. Etter en undersøkelse på Ditt Bryllup sine nettsider svarte over 70 prosent at man bør begynne å forberede et bryllup mer enn ett år i forveien. Nå er ikke dette fasiten, men en grei pekepinn om at ting tar tid! I forkant av et bryllup er det mye som blir best når det får "modnet" litt.

For eksempel blir en tale ofte best dersom den får ligge litt, du kan komme tilbake til den og prøve den ut. Andre ting som bør ordnes tidlig er vielsesform, tid og sted for kirke, bestemme forlovere og sette opp budsjett.

Cirka er ikke godt nok

Å ta ting på sparket blir sjelden bra. Starter du forberedelsene tidlig er det lurt å ha et mål å gå etter, og at bryllupskostnadene er cirka er ikke godt nok.

Mye av organiseringen vil gå lettere dersom du har faste rammer å planlegge etter. Et godt tips kan være å bruke bryllupskalkulator på våre nettsider. Her kan du registrere en oversikt, og kalkulatoren kommer automatisk opp med en avviksanalyse som viser hvor mye du har brukt i forhold til budsjettet. På denne måten mister du aldri kontrollen.

Her finner du bryllupsplanleggeren!

Dato, klokkeslett, og sted

Når bryllupet nærmer seg er det på tide å sende ut invitasjoner. Det viktigste er selvsagt å få med riktig sted både for selve vielsen og bryllupsfesten etterpå. Dato og klokkeslett for både vielse og fest må ikke glemmes. Svaradresse og svarfrist må også være med. En god skikk i innbydelser er også å nevne hva slags antrekk som forventes.

Her er våre tips til invitasjoner!

E-post kan brukes som innbydelse,

men de fleste velger å trykke kort. Invitasjonen bør sendes ut senest en måned i forveien, og en idé kan være å bruke samme papir og utforming på skriften som og er valgt til bordkort, sanghefter, takkekort osv.

I dag finnes det mange fine ferdige kort å få kjøpt hos velassorterte bokhandlere, men mange velger å bruke et trykkeri for å få det lille ekstra. Husk i det tilfellet å få avtalt pris før kortene trykkes. Et billigere alternativ er å sende e-post, og noen velger å bruke dette for å spare litt på utgiftene.

Hvis listen over hvem som skal inviteres blir for lang, kan dere, etter gammel tradisjon, invitere familie og forlovere til middag, for så å be venner til kaffe og fest etterpå.

Forlovere

Det er et ærefullt oppdrag å bli bedt om å være forlover, og brudeparet bør velge noen de stoler på, og som står paret nært. Det er ingen krav til hvem som kan være forlover, bortsett fra at han eller hun må være over 18 år. Å ha to forlovere er ikke vanlig i Norge, og anbefales ikke.

Dersom dere likevel skulle ønske det, er det ingenting i veien for at dere kan spørre den som skal utføre vielsen om dere kan ha to med dere. Den eneste formelle oppgaven for en forlover i dag, er å avgi en skriftlig erklæring på at det ikke er noe i veien for at partene inngår ekteskap.

Med tanke på dette er det nok derfor enklest at det bare er en forlover på hver side som er "ansvarlig". Forloverne er ofte med bruden og brudgommen fra morgenen av på selve bryllupsdagen. Det kan være greit å ha litt hjelp med påkledning, hos frisøren, og om ikke annet, bare for å hjelpe å roe nervene.

Gangen for vielsen

Ved kirkelige vielser har det tradisjonelt sett vært brudens foreldre som har vært vertskap. Dette har betydd at det er hennes familie som har ansvar for praktiske detaljer som pynt i kirken, ønske gjestene velkommen og vise dem til rette.

Dette er en gest som for det meste også følges i dag, men bruden og brudgommens familier kan avtale dette nærmere på forhånd. Pynt kan enten være ekstra blomster, silkebånd eller stearinlys. Noen kirker har fast pynt som tas fram til vielser, så husk å sjekke med presten.

Hvem skal sitte hvor i kirken

En del steder følges fortsatt reglene om hvem som skal sitte hvor i kirken. Brudens følge skal da sitte på venstre side i kirken, mens brudgommens følge på høyre side. Det er videre vanlig å plassere seg etter nærhet til brudeparet: Nær familie sitter fremst, fjernere familie og venner sitter bakerst eller oppe på galleriet.

Gjester bør innta plassene sine i god tid før selve vielsen, og 5 min. før seremonien. Brudgommen og hans familie finner sine plasser ved alteret senest 10 min. før vielsen. Han kan enten ankomme sammen med sin familie, eller med sin forlover og sette seg i stolen som står til høyre nærmest alteret.

Det forekommer variasjoner fra sted til sted hvor de forskjellige foreldre og forlovere skal sitte i kirka eller i tinghuset. Forhør dere med presten eller sorenskriveren i forkant for å få vite hva som er vanligst på deres sted.

Innslag underveis i vielsen

Dersom dere ønsker å ha egne musikkinnslag, eller dere ønsker at venner skal synge eller lese dikt under selve vielsen, må dette avtales med presten eller dommeren på forhånd. De fleste vielsesseremonier har satt av tid til dette og er åpne for forslag fra brudeparet.

Snakk også med organisten om hvilke salmer og marsjer som foretrekkes. Han eller hun kan kanskje komme med forslag på musikk dere kan velge mellom. Under bryllupet til Kronprinsparet ble Gammel Brudemarsj brukt ved inngangen. Kanskje kan dette være noe for dere også?

Knapphullsblomst og brudebuketten

Det er en viktig jobb brudgommen har når han tradisjon tro skal bestille brudens viktigste smykke på bryllupsdagen - brudebuketten. Før var det vanlig at bruden sendte med et bilde av seg selv og et stykke stoff fra brudekjolen, men det er kanskje ikke like vanlig lenger.

Det er likevel til kjærkommen hjelp til den som skal binde buketten å ha et utgangspunkt for farger, blomster og bånd som skal passe resten av bryllupet. Brudgommen og brudens far skal bære en miniatyrutgave av buketten i knapphullet.

Ledsageren til bruden

Foto: Crestock

Fra gammelt av har det vært vanlig at brudens far eller en annen mannlig slektning har fulgt bruden til alters. De siste årene har det derimot kommet flere alternativer som har blitt likeså vanlig. Ved små bryllup kan det være greit at brudgommen selv følger sin brud opp kirkegulvet.

Foto: Crestock

Dersom brudens mor er alene kan også hun følge sin datter opp kirkegulvet. Den borgerlige vielsen er mye enklere i form enn kirkebryllupet. Vielsen foregår ofte hos byfogd, sorenskriver eller dommer og har ikke så mange ritualer og tradisjoner. Mye av gjennomføringen er derfor opp til brudeparet å bestemme.

Minutt for minutt gjennom vielsen

Etter at brudens foreldre, gjestene har satt seg, og brudgommen og hans foreldre har tatt plass i koret, starter selve vielsen. Bruden og hennes ledsager ankommer kirken presis. Når organisten spiller opp første tonen av brudemarsjen reiser alle gjestene seg og blir stående. Dørene går opp og bruden følges inn. Gjestene skal bli stående til bruden er kommet fram til sin plass i koret.

Dersom bruden har brudepiker eller brudesvenner skal de gå foran bruden opp til koret. Unntaket er hvis bruden har slep, da skal brudepikene og svennene følge bak. Under vielsen kan de gjerne sitte og vente i kortrappen, og når de skal gå ut skal de følge bak brudeparet.

Selve vielsesritualet i kirken deres vil presten gå gjennom med dere i et møte på forhånd. Vielsen avsluttes med salmesang eller musikkstykke, før presten går fram mot de nygifte, som reiser seg, og mottar hans gratulasjoner. Mens musikken spiller opp går brudeparet sakte sammen ned kirkegulvet.

Først når brudeparet når utgangsdøren følger gjestene etter. Først går brudgommens far og brudens mor arm i arm, så brudens far og brudgommens mor samt forlovere. Deretter følger resten av familien og de øvrige gjestene. På trappa er det vanlig at brudeparet stopper opp og mottar hilsninger og lykkeønskninger fra gjestene etter hvert som de kommer ut.

Nygifte drar til fotografen

Når brudeparet har gitt hverandre et klart JA, og de har mottatt lykkeønskninger fra alle gjester, passer det bra å dra til fotografen. Bestill gjerne en fin bil og bli fraktet i stil enten til studio eller til location for å forevige dagen. Ta gjerne også bilder utenfor kirken sammen med gjestene før dere drar. Uformelle bilder kommer til å bli et kjært minne!

Organiser frakt og underholdning

Når brudeparet er hos fotografen kan det være greit å samle gjestene før selve middagen. Organiser gjerne felles busstur med guiding, be på litt kaffe og småkaker for å forkorte ventingen, eller by gjestene et glass champagne i hagen og la praten gå. Her er det bare fantasien som setter grenser!

Penger - Hvem betaler hva

Før var et bryllup en feiring av to familier som skulle forenes, og det var brudens far og mor som betalte. Brudeparet selv fikk være med på noe av planleggingen, men det var i hovedsak brudeparets foreldre som ga festen.

I dag er det ofte brudeparet selv som har regien og betaler det meste, selv om det ofte kan være godt med litt økonomisk støtte fra mor og far når 80 stykker skal spanderes middag på.

Quotes

Bryllupsfesten er desidert den sosiale og festlige rammen rundt selve bryllupet, og skal mange mennesker som ikke nødvendigvis kjenner hverandre så godt, trives sammen og få uforglemmelig minner fra bryllupet, kan det være greit å ha en samlet presentasjonsrunde før mat.

For å gjøre dette på en litt uformell og kanskje morsom måte kan enten toastmasteren, eller brudeparet selv, ta runden rundt bordet og si en setning eller to om de forskjellige. En idé kan kanskje være å gjøre dette på rim? Et eksempel kan være:

"Anne Marie kjenner bruden fra Handelshøgskolen. Hun har med sin kjære som kommer fra Polen".

Rangering rundt bordet

Første bud ved bordplassering er å plassere gjestene etter hvor dere tror de vil trives best. Hvem som skal plasseres hvor, og på hvilken måte bordene skal ordnes, er derfor opp til brudeparet selv å bestemme. Tradisjonelt sett har lange bord satt sammen til hestesko vært det vanligste, men uansett om dere velger hesteskoformasjon, langbord eller småbord, er det altså fullt lovlig å trikse og mikse med tradisjonelle regler slik at alle blir fornøyde.

Velges det hesteskoformasjon, plasseres brudeparet på hesteskoens øvre del. På brudens høyre side sitter hennes far, eller eldste mannlige familiemedlem. Ved brudgommens venstre side sitter brudens mor. Forloverne skal tradisjon tro ha hverandre til bords hvis de er av ulikt kjønn.

Hvis ikke plasseres de sammen med de andre familiemedlemmene, helst så nær brudeparet som mulig. De øvrige gjestene blandes etter familie og generasjoner, men med tanke på at de skal trives gjennom hele kvelden. I dag er det ikke uvanlig at brudeparet både har foreldre og steforeldre på gjestelisten.

Det finnes ingen faste regler for hvor de forskjellige skal plasseres, men det vanligste er at biologiske foreldre plasseres ved brudeparet. Dersom dette blir unaturlig er det ingenting i veien for å ha alternativ bordplassering, enten med rangeringen, eller med å velge for eksempel småbord. På hvert bord kan dere blande både familie og venner, og klarer dere å få latteren i gang rundt bordene, er dere nesten sikret et vellykket bryllup.

Er bryllupet stort, og det er mange gjester som skal plasseres, bør en bordplan henge oversiktlig ved inngangen uansett hvilket oppsett dere velger. Dette blir i tillegg til bordkort.

Les også: Tips til dekking av bordet!

Skål for brudeparet

Når alle har funnet plassene sine er det vanlig at bryllupets vertskapet, som oftest brudens mor eller far, ønsker alle gjestene velkommen. Den korte velkomsttalen avsluttes med en skål for brudeparet, før toastmasteren overtar.

Toastmasteren om talenes rekkefølge

Foto: Crestock

Vanligvis velges toastmasteren ut fra sin evne til å lede middagen på en humørfylt og stemningsfull måte, med morsomme replikker og historier. Toastmasteren styrer avviklingen og må ha kunnskap om hva som skal foregå. Det er derfor logisk å trekke ham eller henne inn i planleggingen ganske tidlig, og gjøre ham til "rennleder".

Når toastmasteren overtar etter den første skålen, kan han eller hun gi all praktisk informasjon om hva som skal skje resten av kvelden. Alle taler gjennom bryllupsfesten skal varsles til toastmasteren slik at han eller hun kan annonsere disse til riktige tider. Bryllupets første tale, og festens hovedtale, skal holdes av brudens far eller mor.

Den skal rettes til brudeparet, selv om talen gjerne innledes med å se tilbake på brudens barndom og oppvekst. Også brudgommen bør få noen velvalgte ord. Et godt tips kan være å fortelle om hvorfor akkurat bruden og brudgommen passer så godt sammen, før talen avsluttes med lykkeønskninger og en skål for brudeparet.

Ved denne skålen til brudeparet skal alle gjestene reise seg, mens bruden og brudgommen skal bli sittende. Ved de øvrige avslutningsskålene er det mest vanlig å bli sittende. Den neste i rekken til å tale er brudgommen. Før var det vanlig at han takket sine svigerforeldre for bruden. Nå er det mest vanlig å takke dem for hva de har gjort for henne. Brudgommens tale kan også inneholde ord om og til sin brud.

Etter brudgommens velvalgte ord kommer talene på løpende bånd: Brudens forlover, brudgommens forlover, og til sist av de faste taler, er brudgommens far eller mor. Det er ingenting som sier imot at flere enn disse kan tale, faktisk så kan dette være med som en del av underholdningen. Det kan være like naturlig at gode venner tar ordet som den nærmeste slekten. Brudgommens forlover kan tillate seg å være litt løssluppen, men en hovedregel kan være at talene skal drysses med salt, litt pepper og masse sukker!

For husk: Bryllupet er en dag vi hyller kjærligheten og festens hedersgjester med omtanke!

Uten mat og drikke duger brudefølget ikke

Varm mat kan spises med en gang den blir servert. Likevel tar det seg ikke like bra ut om bruden og brudgommen (som alltid bli servert først) skal hive seg over maten før alle andre.

Et godt tips kan være å vente til den 8. gjesten blir servert. Skal det serveres fra koldtbord bør toastmasteren organisere og fortelle hvilke bord som først skal begynne å forsyne seg.

Valsen

Også med dansen følger det tradisjoner, men som med alt annet under bryllupsfesten, ingenting må følges dersom dere ikke synes det føles naturlig!

Dersom dere velger å følge tradisjonene er første dans etter middag ofte vals. Dette er brudeparets dans, og det vanligste er at alle gjestene står og holder hverandre i hendene og ser på før de selv tar del. Neste dans er også brudeparets, og her er det skikk at herrene danser med sine bordpartnere.

Neste dans skal bruden danse med sin svigerfar, og brudgommen med sin svigermor. Klarer brudeparet mer, så bør bruden danse med sin far og brudgommen med sin mor.

Walls for the moon

Det er ikke lett for oss her i redaksjonen i Ditt Bryllup å bestemme hvilken vals som bør bli brudeparets første. Vi tillater oss likevel å komme med forslag. Valsen "Waltz for the moon" ble brukt i prinsessebryllupet, og i kronprins-bryllupet ble valsen "Around the clock" benyttet.

Videre har vi fått tilbakemeldinger om at Simply Reds "If you don't know me by now" er populær, kanskje dette kan være noe for dere også?

Xtra hjelp

Når alle gjestene er gode og mette, når talene er talt og dansen er godt i gang, kan det være greit å endre bordsetning. Dersom dere har leid inn serveringshjelp eller om dere er i lokaler med servitører og ekstrahjelp, er dette tiden å ommøblere. Når gjestene er opptatt med å danse kan bordene endres fra hestesko til småbord, eller fra småbord til bord langs veggen. Slik blir det mer plass til dansegulv, og anledning til å sitte ned sammen med noen av de andre gjestene enn under middagen.

Ytterligere bespisning

Utover natten fortsetter selskapet, og etter en stund er det tid for kaffe og kaker. Bryllupskaken skal skjæres og nye bilder tas. Skulle gjestene bli sultne ut i de små timer kan gjerne litt nattmat serveres. Varm suppe m/brød, eller en lett quiche, er alltid en velkommen gest.

Zzzz....

Når tante Anges og onkel Olav begynner å glippe med øynene borti en krok, er det kanskje på tide å begynne å avrunde kvelden for dem som ønsker det. Ta en siste prat med gjestene, og glem ikke å danse med de du lovet før kvelden tar slutt.

Æresrunde

En fin gest når kvelden er over er å samle alle gjestene i en ring på gulvet. Bruden og brudgommen kan da, hver sin vei, ta runden rundt og takke hver gjest for at de kom, og ikke minst for gaven. Denne æresrunden er en fin avslutning på kvelden og vil gi alle anledning til å takke for seg direkte til brudeparet.

Ønsk brudeparet god tur hjem

Kvelden er snart omme, og det er tid for brudeparet å trekke seg tilbake. Mange steder er det vanlig at gjestene blir med brudeparet ut for å kaste puffet ris eller konfetti over dem på vei inn i bilen. Etter lykkeønskninger kan brudeparet dra hjem til sin første natt som nygifte.

Å leve lykkelig i mange år...

er det siste, men ikke minst, det aller viktigste punkt på listen. Det er nå hverdagene sammen begynner, og vi her i Ditt Bryllup ønsker dere lykke til, og måtte dere leve lykkelig i mange, mange år!

Er du gjest i bryllypet? Her er tipsene til hvordan du IKKE bør oppføre deg!

Denne saken ble første gang publisert 08/07 2008, og sist oppdatert 05/05 2017.

Les også