Ikoniske solbriller

En ny ikonbrille er født. Denne sommeren er det utvilsomt mange som kommer til å sikle etter Carries gullbriller fra Sex and the City 2.

Carries briller fra Mykita & Bernhard Willhelm har fått navnet Franz, oppkalt etter den østerriske alpinisten Franz Klammer.
Audrey Hepburns klassiske look fra Breakfast at Tiffany's.
Tommy Lee Jones og Will Smith sørget for at Ray-Ban Predators ble grisepopulære med Men in Black i 1997.
Tom Cruise har gitt fødsel til mer enn én solbrilletrend. I 1986 ga han Ray-Ban Aviators en boost med Top Gun (t.h). I Mission Impossible 2 var det Oakley Five som merket reklameeffekten.
I The Matrix fra 1999 går alle rollefigurene i ulike solbriller fra kultmerket Blinde.
Brad Pitt i Fight Club fra 1999, med et par oversized, retro Oliver Peoples 523. Både Brad og Angelina har brukt dette merket mye på film de siste årene: i Wanted, Mr. & Mrs. Smith og Ocean's Thirteen.
I 1984 ville alle ha Arnold Shwarzeneggers briller fra The Terminator, som også ble brukt av Clint Eastwood i Dirty Harry. De siste årene har ikke Gargoyles Ansi vært så veldig populære.
Publisert Sist oppdatert
Risky Business med Rebecca DeMoarney og Tom Cruise var en av suksessene i 1983. Filmen gjorde mye for populariteten til Ray-Ban Wayfarer.

Brillene fra Sex and the City 2 , som har norgespremiere 4. juni, er allerede blitt superpopulære. De gullfargede pilotbrillene med speilglass er faktisk egentlig herrebriller, fra Mykita & Bernhard Willhelm. De selges blant annet hos Net-a-porter.com, der de koster 364 dollar, eller ca. 2150 kroner.

En annen hot filmbrille er klassikeren Ray-Ban Wayfarer. Først ute til å bruke dem på lerretet var ingen ringere enn James Dean i Rotløs ungdom fra 1955. Senere ble de legendariske da Audrey Hepburn brukte dem i Breakfast at Tiffany's omlag fem år senere. I 1980-åra ble de spesielt populære etter at Tom Cruise tøffet seg med dem i Risky Business . Så fulgte en litt sløv periode på 90-tallet, men da Wayfarer ble redesignet i 2001, oppnådde den ny popularitet.

Kjøp Det Nye nr 6 for vårens store solbrilleguide!

Tom Cruise er også ansvarlig for å booste populariteten til et annet Ray-Ban-par, nemlig gode gamle Aviators fra 1938 - eller pilotbriller på godt norsk - som han brukte i Top Gun. I det hele tatt har vel ingen vært flinkere til produktplassering i film enn Ray-Ban. De opplevde også en salgsboost da Tommy Lee Jones og Will Smith brukte Ray-Ban Predators i Men in Black .

Sånn sett er bakgrunnen til solbrillene fra Blinde i The Matrix en liten David og Goliat-historie. Merket ble lansert i 1998, da designer Richard Walker kjempet mot giganter som Ray-Ban om oppdraget med å lage brillene til filmen. Han vant, og ble snart å se på nestippen til flere kjendiser.

Les også: Våre beste nettshoppingtips