Spørsmål til jordmor:
Hei helsesøster. Jeg har spurt deg om zink og barn tidligere.. Sønnen vår har atter en gang for lite zink. Vi har slitt veldig for å få barna våre (vi har prøverørsbarn-men ikke pga fars sædkvalitet!!). Tror du han vil få dårligere sædkvalitet pga lavt innhold av zink? Vi vil jo ikke at han skal slite for å få barn når den tid kommer... Hilsen bekymet mor

SVAR:
Hei igjen! Mineralet sink finnes i alle vev og organer i kroppen og det innehar mange funksjoner. Blandt annet inngår det i fordøyelsesenzymer og en rekke andre enzymer som har betydning for immunforsvaret. Sink er viktig for veksten og vedlikeholdet av frisk og sunn hud. Det er viktig at kroppen får nok sink når kjønnsorganer utvikles og sædceller dannes. Jeg kan ikke svare på om deres sønn får dårlig sædkvalitet. Det viktigste nå er at dere gir han den mengden sink som er forordnet av lege, som igjen følger gutten deres opp. Foruten tabletter er de viktigste kildene til sink innmat,kjøtt, korn og skalldyr og ost som tas godt opp av kroppen. Belgfrukter som bønner og erter og linser er andre matvarer. Sink er godt for antioksidanter, huden og øynene også. Lykke til.