Spørsmål til jordmor:
Hei! Jeg var til UL på fredag i forrige uke, da var jeg i uke 36. Gutten har ligget i hodeleie siden nyttår, men jommen hadde han ikke snudd seg til seteleie! Jeg fikk derfor innkalling til ytre vending over helga, mandag. Gynekologen likte ikke at morkaka lå på framsida(ikke under), men foretok en ytre vending som gikk bra. I etterkant leste jeg at det kan oppstå komplikasjoner når morkaka ligger foran. Er dette noe jeg burde være obs på nå framover? Hvor lav terskel bør jeg ha for å kjenne liv nå utover?(Nå er jeg da snart i uke 37).

Svar:
Så bra at du har fått utført en ytre vending. Det er ikke mange gynekologer som gjør det nå. Du bør ikke være engstelig. Han hadde ikke utført "vendingen" om han var det minste i tvil om at det kunne vært farlig. Du skal ha lav terskel på å ta kontakt om du kjenner forandringer på aktivitet når du er i 37. uke, uavhengig av "vendingen". Ellers anbefaler jeg deg å ikke lese for mye om komplikasjoner. Det  gjør deg bare engstelig. Du er nødt tilå stole på at det som er blitt gjort for deg er det riktige. Håper at den lille gutten deres holder seg der , med hodet sitt ned. Lykke til!