Spørsmål til jordmor:
Hei! Fra hvilken alder er det greit å gi vitaminer til barn? Feks Sana-sol eller Nycoplus Multi barn? Min datter er 2 år og 2 måneder gammel. Etter at hun begynte i barnehage spiser hun dårlig og er veldig ofte syk. Kan hun få vitamin tilskudd? Takk

SVAR:
Barn over ett år anbefales tran, eventuelt vitamin D-dråper.En teskje( = ca.5 ml) tran daglig gir de anbefalte 10 mikrogram vitamin D opp til tre års alder. I tillegg til D-vitamin inneholder tran A-vitamin og omegea-3-fettsyrer.For de fleste friske småbarn er et sunt og variert kosthod tilstrekkelig, og det er ikke behov for tilskudd av andre vitaminer eller mineraler enn vitamin D.Det anbefales å bruke bare ett vitamin D-tilskudd daglig. Bruker man både tran og andre tilskudd, er faren tilstede for å komme opp i for store doser. Derfor er det viktig å følge doseringen som er gitt på emballasjen.Barn som får vitamin D-tilskudd, kan trygt bruke ekstra lett lettmelk tilsatt vitamin D. Liker ikke barnet tran kan dette byttes ut med Sanasol eller Nycoplus-multi som du selv nevner.